Protonenverval

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Protonenverval

Waarom vervallen protonen niet? Ik kan een reactie uitvinden die protonen laat vervallen en alle behoudswetten behoudt:

p -> e+ + :shock: +

In het proton reageren een up en een down quark via een W+ deeltje, het up-quark wordt een positron en het down-quark wordt een anti-down quark en met het overgie up-quark een pion.

Re: Protonenverval

Bij radioactiviteit kunnen sommige kunstmatig geproduceerde atomen wel protonen laten vervallen, p vervalt dan in een neutron + een positron + een neutrino.

Berichten: 270

Re: Protonenverval

Protonen vervallen wel maar de duur is zolang dat het niet frequent gebeurt. Ik dacht te lezen dat het verval van een proton gemiddeld langer dan de leeftijd van het huidige universum is. Door enorme bakken met protonen onder de grond te zetten met uiterst gevoelige meetapparatuur wordt er gehoopt dat er een protonverval waargenomen wordt.

Ik dacht dat ze 1.0000... deeltjes namen om zo te zorgen dat de duur verkort werd van zoveel biljoenen jaren tot 1 verval per jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Protonenverval

Het protonverval zoals aaargh dat weergeeft lijkt mogelijk, maar toch is deze reactie binnen het standaard model verboden. Er is namelijk ook nog een behoud van baryongetal. En een proton (of een neutron) is een baryon, maar een muon is een meson. [Definitie: een baryon bestaat uit 3 (anti)quarks, terwijl een meson uit een quark + een anti-quark bestaat.] Dus voldoet de reactie niet aan behoud van baryongetal, en dus is hij verboden. Het neutronverval mag wel, want hierbij ontstaat een proton, en dus is het baryongetal behouden.

Experimenten die naar protonverval kijken hebben nog geen experimenteel bewijs voor protonverval gevonden. Hieruit kan worden berekend dat de proton levensduur minimaal 1032 jaar moet zijn. (Veel) langer kan natuurlijk ook.

Overigens: uit sommige unificatie-theorieen zou moeten volgen dat het proton niet stabiel is, en dat deze dus uiteindelijk wel moet vervallen. Maar hoe dan ook: het heeft zeker een ongelofelijk lange levensduur.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Protonenverval

Ik heb geleerd dat neutronen(en protonen ook)

uit quarks bestaan(U D D)

Maar ik trof ergens een reactie aan, van een instabiele neutron die verviel in onderandere leptonen????(en dus niet aleen maar in de quarks waar de van gemaakt zijn)

Het neutron verviel in

een proton ,een electron en een, anti neutrino.

Hoe kan een neutron( UDD) ten eerste UUD worden.

en waar komt dat electron dan vandaan?

En waarom is het perse een anti neutrino?

IS dit gewoon een vaag soort neutron ofzo?

of kan elke neutron hier in vervallen?

ik heb zelf beredeneert.

En neutron is een neutron als het maar uit verschillende dingen bestaan, en neutraal van lading is -1(electron)+1(proton)=0(pitty neutraal)

of zit er ik nu naast?

Re: Protonenverval

Een neutron is een combinatie van 3 quarks udd (samengestelde lading 0) zoals een proton ook uit 3 quarks bestaat uAls een neutron vervalt (kan ook een proton zijn, maar dit is veel zeldzamer) dan wordt 1 quark (bij een neutron een d quark, bij een porton een u quark) omgezet in de andere zodat de totale lading verandert.

Je hebt misschien al gehoort van het ß-verval, wel de krachtdragende deeltjes van de zwakke kernkracht bosonen geheten, komen vrij als er een nucleon vervalt. Dit virtueel deeltje zal derect weer vervallen in een electron/positron en een (anti-) elektron-neutrino.

De bosonen (w+ of w- treden dus op als een "bemiddelaar" bij het verval).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Protonenverval

Protnen kunnen ook vervallen in neutronen maar dit kan alleen als er een neutrino langsvliegt en reageert met het proton.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Protonenverval

Protnen kunnen ook vervallen in neutronen maar dit kan alleen als er een neutrino langsvliegt en reageert met het proton.


Nee: dat mag dus niet volgens het Standaard Model. Zie mijn bovenstaande post.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Protonenverval

aaargh schreef:Protnen kunnen ook vervallen in neutronen maar dit kan alleen als er een neutrino langsvliegt en reageert met het proton.


Nee: dat mag dus niet volgens het Standaard Model. Zie mijn bovenstaande post.


Als een neutrino en een proton minder dan 10^-15 meter van elkaar verwijderd zijn, kunnen ze een w+ deeltje uitwissellen, en vernadert het neutrino in een elektron en het proten in een neutron.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Protonenverval

Sorry, ik moet beter lezen: een proton kan inderdaad "reageren" met een neutrino, maar dat is niet echt een "verval" van een proton. Verval is een spontaan iets: je hebt een proton dat opeens (zonder externe invloeden) veranderd in iets anders. Dat doet een proton dus niet (volgens het S.M.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Protonenverval

Sorry, ik moet beter lezen: een proton kan inderdaad "reageren" met een neutrino, maar dat is niet echt een "verval" van een proton. Verval is een spontaan iets: je hebt een proton dat opeens (zonder externe invloeden) veranderd in iets anders. Dat doet een proton dus niet (volgens het S.M.)
Ow sorry

Andere vraag:

Een vrij neutron vervalt binnen de 10 minuten. Waarom doen gebonden neutronen dit niet?

Re: Protonenverval

Ik denk dat een vrij neutron +/- instabiel is en daarom vervalt, in een kern zitten er protonen bij en is er een broos evenwicht (zoals elektronen in de mantel in een evenwichtspositie zitten of niet).

Re: Protonenverval

Elmo, een vraagje naar jou toe.

Hoe verklaar je dan het bestaan van positron-straling als een proton niet kan vervallen?

Protonverval zou wel enkel voorkomen bij kunstmatige atomen, maar volgens mij bestaat het als het atoom instabiel is door een overschot aan protonen, net zoals een neutron vervalt als daaraan een overschot is.

En wat is het probleem met het behoud van het bariongetal, een neutron bestaat zoals een proton uit 3 quarks en beide zijn baryonen en geen mesonen (dit laatste doet hier niets ter zake).

Protonverval zou het omgekeerde zijn van neutronverval met alle omgekeerde deetjes. Alle wetten kloppen volgens mij. ;) :shock: Niet?

Re: Protonenverval

Nog een aanvulling bij mijn vorige post

ELMO: KIJK IS BIJ HET ONDERWERP NEUTRINO'S (op dit forum) EN LEES JE EIGEN POST IN VERBAND MET PROTONVERVAL ;) (VOLGENS MIJ VERTEL JE TWEE MAAL EEN TEGENSTRIJDIGHEID ;) :shock: )

Ik mag er dus wel van uitgaan dat (spontaan) protonverval bij instabiele bepaalde atoomkernen bestaat, hoe lang de vervaltijd ook is, niet? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Protonenverval

ELMO: KIJK IS BIJ HET ONDERWERP NEUTRINO'S (op dit forum) EN LEES JE EIGEN POST IN VERBAND MET PROTONVERVAL   ;) (VOLGENS MIJ VERTEL JE  TWEE MAAL EEN TEGENSTRIJDIGHEID   :shock:   ;) )
SORRY! IK KAN NOGAL SLECHT HOREN ALS MENSEN NAAR ME SCHREEUWEN! WAAROM VERTEL IN TEGENSTRIJDIGHEDEN??

Over je post daarvoor:

- Waarom heb ik protonverval nodig voor positronstraling? Er zijn zat radioactieve vervallen zonder protonverval die toch positronstraling genereren.

- Geef eens een voorbeeld van een instabiel atoom als gevolg van een overschot aan protonen.

- We hadden het over een reactie waar vanuit een proton een verval optrad zonder dat er neutronen vrijkwamen. Dat mag theoretisch niet. En het geval waarbij er wel een neutron zou vrijkomen komt gewoon experimenteel niet voor (neutronen kan je goed detecteren).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer