Kraan berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Kraan berekenen

Beste forumgebruikers,

Voor een opdracht moet ik een kraan berekenen op sterkte.

De schematische opstelling staat in de bijlage.

De kracht die eraan komt te hangen is 400.000 Newton. (ipv 400)

Nu loop ik tegen het volgende aan. Als ik deze kracht ga ontbinden dan blijf ik naar mijn gevoel bezig omdat je met een arm en een kabel te maken hebt. De arm neemt alleen drukkracht op, dus de kabel neemt de rest op naar mijn idee.

Maar dan krijg je dat je de overgebleven kracht wat niet wordt opgenomen door druk, omgezet moet worden naar trekkracht van de kabel, daar gaat het mis.

BA is de arm

Weet iemand de methode om dit vraagstuk op te lossen?

Mvg Sea
Bijlagen
Kraan_hoogste_stand.png
Kraan_hoogste_stand.png (16.87 KiB) 1590 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Kraan berekenen

Hmm Btw

(ik ben een klasgenoot van seasurf dude)

A B is de Arm (en kan druk opnemen)

A D is de kabel (En kan trek opnemen)

Berichten: 4.502

Re: Kraan berekenen

Geen klasgenoot:

De moderator had al kunnen zien dat de vraag onder huiswerk oa. door Jan vdV becommentarieerd wordt,maar dat terzijde.

B met optredende drukreactie (reken eens!) en C met optredende trekreactie van ruim 1 MN (moeten toch verankerd zijn?) anders kantelt de handel!

Het getekende blokje onder BC zal wel moeten doorgaan voor een blok beton oid ! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kraan berekenen

De zwaartekracht op de last is de enige die in het spel is, de rest wordt verwaarloosd.

Teken Fz.

Ontbind die in componenten langs AB en loodrecht daarop.

De component loodrecht op AB veroorzaakt een moment om draaipunt B

In AC zal er nu een kracht moeten komen die een even groot moment rond draaipunt B heeft als die loodrechte component, maar met tegengestelde richting (of, indien je Vlaming bent, met tegengestelde zin)

Ten slotte zit er nog één addertje onder het gras. Maar dat zien we dan wel weer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Kraan berekenen

Een andere mogelijkheid is het toepassen van krachtenevenwicht op knooppunt A, waarbij je de normaalkrachten die werken op punt A ontbindt in bijvoorbeeld horizontale en verticale richting (als de twee richtingen maar haaks op elkaar staan). Je hebt dan 2 vergelijkingen (horizontale en verticale richting) met 2 onbekenden (de twee normaalkrachten). Dit is oplosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Kraan berekenen

400*cos70=176.80KN

400*cos20=375.82KN

Arm AB=40m

Moment in B = 40*176.80=7072KN

Kan ik er vanuit gaan dat omdat B geen moment op kan nemen deze hele kracht door de lijn AD opgenomen word?

Zodat er in punt D een kracht van 7072KN trekt En in punt C er een moment van 8*7072 = 56576KN teweeg brengt?

We moeten namelijk berekenen wat er voor las / bout er nodig zou moeten zijn om de driehoek/ of trapezium die als lijn CD weergegeven is aan de body te bevestigen.

Deze kracht lijkt me wat aan de hoge kant.

Berichten: 4.502

Re: Kraan berekenen

Je moet de kraan berekenen met de standaard-methoden en wel eerst,met een moderne vorm ,er een vrij lichaam van maken.

Dat houdt in dat je de bewuste kraan onderzoekt op de uitwendige lasten die erop rusten en dat zijn in jouw geval de 400 kN,die verticaal naar beneden gericht is (zie plaatje van je) en de oplegreacties in de punten -en dat is mij onduidelijk-maar ik veronderstel A en B op het aangegeven draagblok.

Er zijn -als je dat nog niet bekend is- 3 evenwichts voorwaarden aan verbonden en dat staat aan de basis van de statica en kun je ontdekken in leerboeken.

Heb je die drie krachten berekend,dan bereken je de inwendige krachten,als dat wordt gevraagd en wel op de staalkabel als ook op de staalconstructie ( trek- en drukstaven) van de hijskraan.

Rekenmethodes zijn Cremona,Ritter,etc. met de daarbij behorende grafische krachtveelhoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Kraan berekenen

Nieuw probleempje. Er is een hijs installatie die de 400kn omhoog trekt.

De Trekkracht die deze kabel uitoefent word opgenomen door AB maar ook door AD? Zou dit betekenen dat het moment om B minder word door het omhoogtrekken van het blok?

Aka als ik de kracht van de gele hijs lijn ontbind Naar AB en een een kracht haaks op ab werkt deze het moment dat de 400KN last veroorzaakt een beetje tegen.

Klopt dit?
Bijlagen
Kraan_hoogste_stand_met_hijs.png
Kraan_hoogste_stand_met_hijs.png (30.54 KiB) 1456 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Kraan berekenen

In dit laatste geval zal AD en DC geen kracht opvangen omdat de trekkracht van de kabel lager ligt.

Reageer