Biogenese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 126

Biogenese

Het is mischien goed als ik me even voorstel. Ik ben nieuw op dit forum en zit in 4 VWO-NG. Verwacht dus niet te veel van mij want ik ben nog maar een middelbaar scholiertje :D

Maar ik wou jullie is vragen hoe jullie denken dat het leven is ontstaan. Volgens veel mensen zit daar een god achter, Ik denk echter eerder aan scheikundige reacties. De Amerikaan John Miller had een mengsel van methaan, ammoniak, Waterstof en water deze stelden hij bloot aan elektrische ontladingen.

Toen ontstonden nucleotiden en aminozuren, De bouwstenen van DNA, De nucleotiden dan he :P

Aminozuren zijn er natuurlijk voor de eiwitten.

Maar zijn experiment is achterhaald. De atmosfeer bestond toen namelijk stikstofgas(N²) en koolstofdioxide(CO²). Maar de molecuul formules voor de nucleotiden zijn toch:

De atmosfeer bestond toen dus uit stikstof(N²) en koolstofdioxide(CO²). En bij Miller gingen ze dus uit van een andere samenstelling. Maar de molecuul formules van nucleotiden zijn:

Adenine: C5H5N5

Thimine: C5H6N2O2

Guanine: C5H5N5O

Cytosine: C4H5N3O

Uracil: C4H4N2O2

Dan bestaat de nucleotide keten uit een desoxyribose en een fosfaat groep, Bij RNA heb je ribose ipv desoxyribose.

Desoxyribose: O4H3

Ribose: O5H4

Fosfaatgroep: (PO)3-(Een ion dus)

Wat je dus nodig hebt is water(H²O), fosfor(P), koolstof©, zuurstof(O) en stikstof(N). Heb je dat in de juiste verhoudingen dan kan in principe leven ontstaan door middel van scheikundige reacties.

- Als de atmosfeer uit koolstofdioxide bestaat heb je iniedergeval koolstof en zuurstof. Check!

- Als de atmosfeer uit stikstof bestond heb je nog een N atoom. Check!

- Vroeger was er veel water en dus veel H atomen. Check!

- Weet iemand toevallig of er ook fosfor aanwezig was?, Dat kan ik namelijk niet vinden op wiki.

Maar als dat allemaal aanwezig is, Dan kan er dmv synthese moleculen afbreken en zich vormen in de vorm van nucleotiden. En als is aangetoond dat nucleotiden zich kunnen vormen dan kunnen zich daaruit micro organismen vormen en is aangetoond hoe wij zijn ontstaan

Het ontstaan van het leven lijkt mij niet zo'n mysterie wat denken jullie hierover?

Oeps volgens mij hoort dit bij moleculaire biologie, Stomme fout :P

Kan een mod dit verplaatsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biogenese

Verplaatst, technisch gezien is het niet eens biologie maar dat even ter zijde.

De juiste elementen aanwezig laten zijn is niet zo'n probleem. Het probleem is dat een willekeurige scheikundige reactie geen dusdanig complexe moleculen zoals aminozuren kunnen ontstaan. Er is een groep van wetenschappers die momenteel denken dat het leven kan zijn ontstaan doordat er asteroiden die aminozuren bevatten neerstortten op aarde.

Het voordeel in asteroiden is dat ze in een eliptische baan om de zon kunnen vliegen, waarbij de temperatuur drastisch kan varieren. Doordat de benodigde elementen zich hier niet in een waterig milieu bevinden, maar 'vast' in de asteroide zitten zijn de kansen beter om complexe moleculen te laten ontstaan. Dit is inmiddels ook al onderzocht, de NASA heeft een sonde in de baan van een asteroide laten vliegen om stof op te vangen. Hier zijn complexe moleculen in gevonden.

Hiermee is een mogelijke verklaring gegeven voor de formatie van complexe moleculen die verantwoordelijk waren voor het ontstaan van leven.

http://www.nasa.gov/centers/ames/news/rele...02/02_33AR.html
"Meep meep meep." Beaker

Reageer