Biogenese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 126

Biogenese

Het is mischien goed als ik me even voorstel. Ik ben nieuw op dit forum en zit in 4 VWO-NG. Verwacht dus niet te veel van mij want ik ben nog maar een middelbaar scholiertje :D

Maar ik wou jullie is vragen hoe jullie denken dat het leven is ontstaan. Volgens veel mensen zit daar een god achter, Ik denk echter eerder aan scheikundige reacties. De Amerikaan John Miller had een mengsel van methaan, ammoniak, Waterstof en water deze stelden hij bloot aan elektrische ontladingen.

Toen ontstonden nucleotiden en aminozuren, De bouwstenen van DNA, De nucleotiden dan he :P

Aminozuren zijn er natuurlijk voor de eiwitten.

Maar zijn experiment is achterhaald. De atmosfeer bestond toen namelijk stikstofgas(N²) en koolstofdioxide(CO²). Maar de molecuul formules voor de nucleotiden zijn toch:

De atmosfeer bestond toen dus uit stikstof(N²) en koolstofdioxide(CO²). En bij Miller gingen ze dus uit van een andere samenstelling. Maar de molecuul formules van nucleotiden zijn:

Adenine: C5H5N5

Thimine: C5H6N2O2

Guanine: C5H5N5O

Cytosine: C4H5N3O

Uracil: C4H4N2O2

Dan bestaat de nucleotide keten uit een desoxyribose en een fosfaat groep, Bij RNA heb je ribose ipv desoxyribose.

Desoxyribose: O4H3

Ribose: O5H4

Fosfaatgroep: (PO)3-(Een ion dus)

Wat je dus nodig hebt is water(H²O), fosfor(P), koolstof©, zuurstof(O) en stikstof(N). Heb je dat in de juiste verhoudingen dan kan in principe leven ontstaan door middel van scheikundige reacties.

- Als de atmosfeer uit koolstofdioxide bestaat heb je iniedergeval koolstof en zuurstof. Check!

- Als de atmosfeer uit stikstof bestond heb je nog een N atoom. Check!

- Vroeger was er veel water en dus veel H atomen. Check!

- Weet iemand toevallig of er ook fosfor aanwezig was?, Dat kan ik namelijk niet vinden op wiki.