Vacuumejecteur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Vacuumejecteur

Wie kan mij helpen met volgende onderwerp. We hebben een stoomejecteur voor het creeren van vacuum. We hebben ook een valpijp van 10 meter hoogte.

Stoom zorgt voor snelheid--->onderdruk. En door afkoelen mbv koelwater---->volumeverkleining---> nog meer onderdruk.

Maar wat gebeurt er als we valpijp inkorten naar 9 meter (vertikaal)?

En wat gebeurt er als we 9,5 meter (vertikaal) valpijp hebben en dan valpijp 0,5 meter horizontaal verlengen.

Ik zelf denk dat vacuum minder wordt ipv 0,1 atm dan 0,3 atm. En door ontstane drukverlaging in korte leiding gaat water dan flashen

voor tweede probleem kom ik niet uit.

wie kan hiermee helpen.

alvast bedankt voor uw hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vacuumejecteur

Zonder plaatje is dit niet erg duidelijk.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 21

Re: Vacuumejecteur

hier is een tekening van het verhaal. totale hoogte is 12000mm (2000mm is hoogte van stoomejecteur).

Maar wat gebeurt er als we 1 meter erafzagen van leidingwerk vanaf grondhoogte tot 1 meter omhoog.

Wordt vacuum dan slechter. Ik denk hoe hoger (dus dichterbij stoomejecteur) des te lager druk vergeleken met atmosf.druk.

Dus als je 5 meter erafzaagt is vacuum nog slechter en kan condensaat gaan flashen.

Ik begrijp het echt niet meer. WAAROM IS ER UBERHAUPT EEN VALPIJP NODIG. HEB GEGOOGLED MAAR BEN NIET WIJZER GEWORDEN OVER VALPIJPEN.HET GAAT HIER OM EEN INDUSTRIEELE TOEPASSING VAN EEN STOOMEJECTEUR.

VALPIJP KOMT UIT IN EEN BAK MET VLOEISTOF.

MIJN TWEEDE VRAAG IS ALS WE 1 METER ERAF ZAGEN EN VERVOLGENS EEN HORIZANTAAL LEIDINGWERK VAN 1 METER ERBIJ LASSEN. VERVOLGENS WEER 1 METER VERTICAAL LEIDINGWERK LASSEN (ZIE RODE LEIDINGWERK)

WIE KAN MIJ HIERMEE HELPEN.
Bijlagen
valpijp.doc
(31 KiB) 325 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vacuumejecteur

Zo'n valpijp wordt in het engels een barometric leg genoemd. Google daar maar eens op samen met ejector.

Zoals de naam al zegt werkt het als een barometer en is samen met het bodemvat een waterslot. Die 10 meter is dan ook de atmosferische druk uitgedrukt in meters waterkolom. Afhankelijk van de druk in de condensor staat er een vloeistofhoogte ergens in de valpijp tussen condensor en bodemvat.

Die 10 meter zorgt ervoor dat als de stoom naar de ejector uitvalt, en de druk in de condensor daalt naar die in het bovenste vat, het water uit het bodemvat weliswaar stijgt in de valpijp maar nooit hoger dan de condensor en dus niet in het bovenste vat, wat vacuum is, gezogen kan worden.

Zou je die 10 meter inkorten naar 5 meter dan zal, als de stoom naar de ejector uitvalt, het water uit het bodemvat vertikaal omhoog schieten, door de condensor, tot in het bovenste vat dat op vacuum staat.
MIJN TWEEDE VRAAG IS ALS WE 1 METER ERAF ZAGEN EN VERVOLGENS EEN HORIZANTAAL LEIDINGWERK VAN 1 METER ERBIJ LASSEN. VERVOLGENS WEER 1 METER VERTICAAL LEIDINGWERK LASSEN (ZIE RODE LEIDINGWERK)
Zolang de verticale afstand tussen onderkant van condensor en bovenkant van bodemvat niet verandert maakt dat niets uit. Gewoonlijk wordt geadviseerd om een zijwaarts deel in de valpijp onder een hoek van 45 graden schuin omlaag te laten lopen maar als het zijwaartse (rode) deel vlak boven het bodemvat is, zoals jouw tekening suggereert, hoef je daar niet wakker van te liggen. Zou je besluiten om het zijwaartse (rode) deel hoger te plaatsen dan moet je altijd minstens 2 meter onder de condensor blijven en dit zijwaartse deel wel onder een hoek van 45 graden schuin omlaag laten lopen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer