Kortste weg binnen een graaf

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Kortste weg binnen een graaf

Volgens mij is dit een veelvoorkomend probleem binnen de informatica en ook ik heb een project hier omtrent. Nu zien wij dit soort algoritmen maar vanaf volgend semester in onze opleiding maar hebben we dit wel nodig voor een huidig project die draait omtrent systeemanalyse, hergebruik en documenteren van code (dit maar even als sidenote).

Nu zoek ik dus achter een stuk Java code die dit reeds kan (of met minimale aanpassing). Wat ik zoek is een systeem als dit:

Afbeelding

Iemand die soms een goede Java library kent of een website waar ik code snippets kan vinden die me op weg kunnen helpen? Het project moet op heel korte tijd afgewerkt worden maar toch efficiënt zijn waardoor we helemaal niet veel tijd hebben om veel van deze zaken eerst volledig uit te zoeken. Ik hoop dus dat iemand me hier kan op weg zetten :D

Berichten: 582

Re: Kortste weg binnen een graaf

Wat is precies het probleem? Wens je het kortste pad te vinden van een node tot een andere node, van een node tot alle andere noden of van alle noden tot alle noden, ...?

Voor dit soort problemen bestaan reeds tal van algoritmen (zie hier); je kunt misschien eens proberen de naam van het algoritme + JAVA in te tikken in google. Dat gaf mij al wat sites met code snippets.

[Bovenstaande in veronderstelling dat ik je probleem goed begrijp.]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kortste weg binnen een graaf

Ik heb reeds gevonden wat ik zocht. Wat jij toont vond ik ook vaak terug maar het probleem is dat de edges daarbij geen bepaald gewicht kunnen hebben zoals op de afbeelding. Ondertussen heb ik een algoritme gevonden van dijkstra die hier wel rekening mee houdt :D

Berichten: 582

Re: Kortste weg binnen een graaf

Ah ok :D , ik ging anders mijn oude cursus Discrete Wiskunde vanonder het stof tevoorschijn halen!

Reageer