532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 200

532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Laatst een leuk trucje gedaan:

Als je een 532 nm laser in olijfolie schijnt, zie je in de olie de groene 532 nm bundel oranje worden. Ik denk dat dit fluorescentie is. Heeft iemand een idee welke bindingen dit kunnen zijn? Dus 532 nm wordt opgenomen en een oranje golflengte wordt uitgestraald. We hebben het ook met bier gedaan en daar zagen we niks.

Alvast bedankt,

Bruce

Berichten: 12.262

Re: 532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Het is me ook wel eens opgevallen, andere voedsel-olien doen het ook wel. Ik vermoed dat je het moet zoeken in moleculen met tamelijk lange geconjugeerde systemen, al weet ik niet precies welke dat in olijfolie moeten zijn.
Victory through technology

Berichten: 302

Re: 532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Bruce schreef:Laatst een leuk trucje gedaan:

Als je een 532 nm laser in olijfolie schijnt, zie je in de olie de groene 532 nm bundel oranje worden. Ik denk dat dit fluorescentie is. Heeft iemand een idee welke bindingen dit kunnen zijn? Dus 532 nm wordt opgenomen en een oranje golflengte wordt uitgestraald. We hebben het ook met bier gedaan en daar zagen we niks.
Een idee alleen: het onverzadigde oliezuur in de olijfolie. Tjonge, wat je niet allemaal doen kunt met olie !

Berichten: 12.262

Re: 532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Oliezuur klinkt wel als een logische kandidaat, maar voor zover me bijstaat zijn de meeste gangbare vetzuren pas absorberend richting het UV, en bij 532 tranparant.

Het zou echter best kunnen dat er wat carotenoiden of iets in geest in de olie zit waardoor het fluoresceert onder groen licht.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: 532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Geen enkel vetzuur heeft een (lang) onverzadigd systeem. De dubbele bindingen in een meervoudigd onverzadigd vetzuur zijn altijd van elkaar gescheiden door een -CH2-groep. Daarvan hoef je geen absorptie in het zichtbaar te verwachten.

Het zouden carotenoïden kunnen zijn, of vitamine A zelf, of resten van het fotopigment. Je hebt vaak maar weinig nodig om fluoroescentie te zien.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 302

Re: 532nm-laser fluoresceert in olijfolie?

Marko schreef:Geen enkel vetzuur heeft een (lang) onverzadigd systeem. De dubbele bindingen in een meervoudigd onverzadigd vetzuur zijn altijd van elkaar gescheiden door een -CH2-groep. Daarvan hoef je geen absorptie in het zichtbaar te verwachten.

Het zouden carotenoïden kunnen zijn, of vitamine A zelf, of resten van het fotopigment. Je hebt vaak maar weinig nodig om fluoroescentie te zien.
Mijn idee was dus fout. Olijven bevatten vitamine A, olijfolie ook.

Reageer