Rotatie-energieprobleem

Moderator: physicalattraction

Reageer

Rotatie-energieprobleem

Ik zit met een probleem en probeer door middel van het openen van dit topic een antwoord te krijgen.

We onderzoeken de beweging van een dubbele kegel die van een v-vormige hellende baan rolt. De dubbele kegel zal dus gedurende zijn reis naar beneden steeds hoger op de baan komen te liggen. Dat wil dus ook zeggen dat de kegel boven aan de baan veel meer rondjes per horizontale afstand moet maken dan als hij beneden aan de baan is. Snapt iedereen het nog?

Wij onderzoeken de v(t) functie, daarin is de rotatieenergie verwerkt. Maar hoe zit het dan hiermee... het aantal rondjes dat de dubbele kegel per horizontale afstand moet maken wordt naarmate de dubbele kegel hoger op de v-vormige baan ligt steeds minder. Hoe kan je dit verwerken in de rotatieenergieformule 0,5 I w^2 ; Idubbele kegel = 6/10mr^2

Ben benieuwd :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Rotatie-energieprobleem

ik snap em denk ik aardig behalve de V-vormige hellende baan??

Hij komt steeds 'hoger' te liggen????

:shock:

shockerdeshock
may the force be with you

Re: Rotatie-energieprobleem

i-D schreef:ik snap em denk ik aardig behalve de V-vormige hellende baan??

Hij komt steeds 'hoger' te liggen????

    :shock:

shockerdeshock


de v-vormige hellende baan bestaat uit twee metalen buizen die steeds verder van elkaar komen te liggen (in horizontaal aazicht) naarmate ze hoger komen (in verticaal aanzicht). Daardoor komt de dubbele kegel steeds hoger te liggen op de baan.

Reageer