[chemie] molaire concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[chemie] molaire concentratie

Hallo,

ik heb over een paar dagen examen chemie en ben wat aan het oefenen hiervoor maar heb een probleempje met een oefening.

deze is als volgt;

bereken de massaconcentratie en de molaire concentratie van de volgend oplossing:

10 g MgCl2 in 1.5 liter oplossing

de massaconcentratie weet ik en heb ik kunnen berekenen, namenlijk g/l = 10/1.5 = 6.7g/l

de formule voor de molaire concentratie ken ik ook, mol/liter, maar ik weet niet hoe je de hoeveelheid mol berekent.

kan iemand mij daarbij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] molaire concentratie

[microcursus] het begrip "MOL"

compleet met oefensommetjes. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: [chemie] molaire concentratie

om van gram naar mol te komen deel je het aantal grammen door de molaire massa van de stof (uit te rekenen met m.b.v. BINAS)

Berichten: 13

Re: [chemie] molaire concentratie

ik heb berekend;

M(MgCl2) = M(Mg)+2*M(Cl)

M(MgCl2) = 24.31+2*35.45 = 95.21

n = m/M = 10g/95.21 = 0.1

c = n/V = 0.1/1.5 = 0.07

klopt deze redenering?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] molaire concentratie

Ja, alleen rond je een beetje ver af. Niet dat het hier veel uitmaakt, maar dat kán gevaarlijk zijn, en maak je dus best geen gewoonte van.

Ik neem aan dat je "10 g" hier bedoeld is als twee significante cijfers.

verder "a word to the wise":

voordat je in dit soort sommetjes helemaal knettergek wordt van de "n = m/M c = n/V" formuletjes,

neem voor de zekerheid in je berekeningen de eenheden mee

10 (g) / 95,21 (g/mol) = 0,10503 mol

die breukensommetjes
\(\frac{g}{\frac{g}{mol}}=mol \)
kloppen namelijk altijd, en zoniet dan ben je met de verkeerde formule bezig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [chemie] molaire concentratie

ok,

bedank voor de hulp

Berichten: 817

Re: [chemie] molaire concentratie

Als je het moeilijk vind om dit soort dingen te onthouden (wat vaak is omdat men de materie niet volledig beheerst), gebruik dan een ander voorbeeldje, en kijk wat je doet.

Als ik je zeg:

1 knikker weegt 10g

En ik vraag je:

Ik neem 100g knikkers, en ik gooi ze in een emmer. Hoeveel knikkers zitten dan in die emmer.

Dan doe je dus:
\(\frac{\textnormal{ Het gewicht van mijn knikkers}}{\textnormal{Het gewicht van 1 knikker}}\)
om te weten hoeveel knikkers je had.

Het antwoord is dus dat er 10 knikkers in de emmer zitten (100/10).

Hetzelfde gebeurt hier eigenlijk.

Je weet hoeveel 1 mol MgCl2 weegt (= je weet hoeveel 1 knikker weegt)

Je krijgt gegeven:

we nemen 10 g MgCl2 (= We nemen 10g knikkers)

Hoeveel MgCl2 hebben we dan opgelost, in die 1.5liter ? (= hoeveel knikkers hebben we dus in de emmer gegooid)

Eigenlijk zien de zinnetjes er allemaal wat ingewikkeld uit bij dit soort berekeningen, maar als je ze afbreekt tot wat er gegeven is, en wat er gevraagd is, dan kan je met simpele voorbeeldjes al een eind geraken.

Daarna komt het er natuurlijk op neer om ook de goede omrekeningen te maken dan, waarbij die cursus mol zeker zal helpen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer