[chemie] kalktabletten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[chemie] kalktabletten

Hallo mensen,

Ik moet voor school (ik zit in 6V) een practica bedenken om de gehaltes van calciumcarbonaat en citroenzuur te bepalen in versterkte kalktabletten. Dit moet op meerdere zelf te bepalen manieren.

Heeft iemand een idee?

Groetjes Shaun

Berichten: 37

Re: [chemie] kalktabletten

het citroenzuurgehalte is met een titratie met bijvoorbeeld natronloog aan te tonen. met een berekening vooraf kan je inschatten welke indicator je dan moet gebruiken

Berichten: 4

Re: [chemie] kalktabletten

het citroenzuurgehalte is met een titratie met bijvoorbeeld natronloog aan te tonen. met een berekening vooraf kan je inschatten welke indicator je dan moet gebruiken
Oke bedankt!

Ik zat zelf ook misschien aan een neerslagreactie te denken vanwege dat calciumcarbonaat..

Berichten: 817

Re: [chemie] kalktabletten

Calciumcarbonaat zal je eerst moeten oplossen mbv een zuur.

Daarna kan je een terugtitratie doen met 2 EQ punten tov het waterstofcarbonaat.

Oftewel los je het calciumcarbonaat op mbv een zuur, en doe je een pH titratie waarbij je met een zuur titreert ter vorming van carbonzuur.

Ofwel (maar dan is het geen titratie) los je het calciumcarbonaat op met een kleine hoeveelheid zuur (bv: een beetje verdunde HCl), waarna je een overmaat aan NaOH toevoegt.

je zal can Ca(OH)2 vormen als neerslag.

Deze neerslag filtreer je, en weeg je af... hoeveelheid is berekend.

(je kan natuurlijk ook dat tablet oplossen en rechtstreeks je carbonaatneerslag afwegen, maar dat is niet de bedoeling v/d proef neem ik aan)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 4

Re: [chemie] kalktabletten

ToonB schreef:Calciumcarbonaat zal je eerst moeten oplossen mbv een zuur.

Daarna kan je een terugtitratie doen met 2 EQ punten tov het waterstofcarbonaat.

Oftewel los je het calciumcarbonaat op mbv een zuur, en doe je een pH titratie waarbij je met een zuur titreert ter vorming van carbonzuur.

Ofwel (maar dan is het geen titratie) los je het calciumcarbonaat op met een kleine hoeveelheid zuur (bv: een beetje verdunde HCl), waarna je een overmaat aan NaOH toevoegt.

je zal can Ca(OH)2 vormen als neerslag.

Deze neerslag filtreer je, en weeg je af... hoeveelheid is berekend.

(je kan natuurlijk ook dat tablet oplossen en rechtstreeks je carbonaatneerslag afwegen, maar dat is niet de bedoeling v/d proef neem ik aan)
Maar er zit ook citroenzuur in he? Dat heeft dan toch ook invloed op die titratie?

Berichten: 4

Re: [chemie] kalktabletten

Sorry mensen dat ik nog een keer om jullie hulp vraag, maar alles wat hiervoor gezegt was is fout. Het gaat namelijk om bruistabletten. Het blijkt dus dat het citroenzuur en het carbonaat ion van het calciumcarbonaat met elkaar reageren en daarbij komt CO2 bij vrij. Als je een bruistblet oplost in water is er dus minder zuur aanwezig dan in de tablet (ik citeer mijn leraar). En ik moet de hoeveelheid zuur bereken in een tablet. Ik heb dus geen idee hoe ik dat moet doen.. iemand een idee :D ?

Ohja ik moet ook nog het calciumcarbonaat gehalte bereken en er blijk nu ook dat er ook magnesiumcarbonaat in de tablet zit..

Berichten: 817

Re: [chemie] kalktabletten

Je kan proberen dmv helder kalkwater de hoeveelheid CO2 die vrijkomt te bepalen.

Hieruit kan je berekenen hoeveel HCO3 je 'zou hebben' in je water moest de CO[sub[2[/sub] niet zijn vrijgekomen (aanwezig zuur + potentieel van vrijgekomen CO2)

Daardoor zou je het kunnen berekenen.

Magnesiumcarbonaat kan in een apparte test bekeken worden (als je 2 tabletten kan krijgen, of 2x een halfje dan), door het magnesiumgehalte te bepalen dmv kwalitatieve analyse.

Je kent dan:

Je totale hoeveelheid zuur in je mengsel

Je totale hoeveelheid CO2 die kwam van de reactie tussen je calciumcarbonaat, magnesiumcarbonaat en je citroenzuur

Je hoeveelheid magnesium.

Wat redeneerwerk levert je dan de 3 hoeveelheden op.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer