Hoe beschermt alcladden aluminium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Hoe beschermt alcladden aluminium

Bij materiaalkunde bij mijn studie Werktuigbouwkunde wordt momenteel corrosiebescherming behandeld. Hierbij komt alcladden(het beschermen van een aluminium-legering door een zuiver laagje aluminium) aan de orde. Ik heb een meningsverschil met mijn hoogleraar, die van mening is dat de beschermende werking gebaseerd is op het afsluiten van de legering door het zuivere aluminium. Hierbij zou de 2-fasige legering(met dus een potentiaalverschil) volledig afgesloten worden

Mijn mening is echter dat het berust op kathodische-werking, doordat het zuivere alumnium onedeler is dan de legering. Ik ben echter niet volledig zeker hiervan, aangezien de potentiaalspanning van de legering(AlMg) mijn onbekend is.

Graag zou ik hier meer over weten.

Feike

Berichten: 311

Re: Hoe beschermt alcladden aluminium

Volgens mij...

Zuiver aluminium is minder edel dan de legering en zal dus reageren met zuurstof tot aluminium-oxide.

Dit laagje aluminium-oxide heeft de eigenschappen dat het een mooi afdekkend laagje vormt (wat vb. niet het geval is met ijzer-oxide). Dit laagje schermt de legering af van de lucht.
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe beschermt alcladden aluminium

Ik zie niet in waarom aluminium minder edel zou zijn dan een legering met magnesium, waarvan de oxidatiepotentiaal nog een stukje lager ligt dan die van aluminium.

Ik geef Feikes leraar gelijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Hoe beschermt alcladden aluminium

Ik vermoed ook dat het in het afsluiten zit, niet in electronegatieviteit. Mg/Mg-- heeft een lagere potentiaal dan Al/Al---, al wil dat niet per se zeggen dat de legering er dan tussen zit (vermoed van wel).

Het lijkt me logischer dat een homogene buitenlaag van alumina meer bescherming geeft dan een mengsel van alumina en magnesiumoxide.
Victory through technology

Berichten: 817

Re: Hoe beschermt alcladden aluminium

Ik neem aan dat je Mg/Mg2+ en Al/Al3+ bedoelt, aangezien magnesium en aluminium niet voorkomen als negatieve ionen voor zover ik weet.

Ik heb even zitten surfen op de term alclad (die blijkbaar ook in de modelbouw voorkomt).

Hier wordt doorgaans een summiere, niet echt wetenschappelijke uitleg geboden. Maar over het algemeen hebben ze het toch over het 'dichten van de onderliggende laag'.

Dus ik denk dat de uitleg van Marco en Benm wel juist zijn.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 1.379

Re: Hoe beschermt alcladden aluminium

Ik ben het ook eens met de hoogleraar van Feike. Want alleen praktisch zuiver aluminium kan door middel van een oxydelaag tegen corrosie worden beschermd.

Dit is echter geen kathodische bescherming. Want dat werkt helemaal niet bij aluminium. Door potentiaalverlaging kun je technisch aluminium niet tegen corrosie beschermen.

Hoe dan wel?

Antwoord: Via cladding met een laag zuiver aluminium.

Het zuivere aluminium heeft anodiseerkwaliteit. Dit betekent dat je het zuivere metaal met behulp van een laag kristallijn boehmiet ( = Al2O3.H2O) kunt beschermen via anodiseren in een zwavelzuuroplossing. Zware metalen kunnen dit anodiseerproces verstoren. Vandaar dat er eerst een laagje zuiver Al op moet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer