Datum en tijd

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Datum en tijd

Hallo,

Wat ik me vandaag afvroeg in de auto is, als men zich verplaatst naar verre landen (bv turkije) dan zal het uur enkele uren verschil zijn met Nederland. Ook als je naar een lans gaat als estland, zal je een uur verschil hebben.

Nu is mijn vraag

- Hoe komt het dat het steeds X aantal uren verschil is en geen minuten bv 1 uur en 23 min verschil.

- In estland is het 1 uur verschil, dat weet ik. Als men dan een buurland neemt, is het dan ook 1 uur verschil of bv 50 minuten, hoe dichter men komt 30,20,10,0 of hoe zit het dat het van 1 uur naar direct nul gaat?

Tja, waar je in de auto al niet kan opkomen hé :D

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Datum en tijd

Het is altijd in hele uren om maar 1 simpele reden:

Dat is makkelijker.

Tijdzones zijn door onszelf afgesproken.

Als het 12:00 uur is veracht je dat het middag is en 24:00 uur is 's nachts.

Omdat in stand te houden is de wereld in 24 tijdzones verdeeld (voor ieder uur 1).

Als je met minuten zou moeten gaan werken dan zou je 1440 tijdzones hebben, een beetje onhandig.

Als je naar een wereldkaart gaat kijken met alle tijdzones dan zie ook dat de meeste tijdzones langs de grenzen van een land lopen (zodat het hele land in 1 tijdzone valt). Met hele grote landen lukt dat niet.

(Stel je eens voor dat deze kaart in 1440 zones verdeeld zou zijn)

De reden hiervoor is weer gemak.

Als een 's avonds een film op tv komt is het wel zo handig dat ze met 1 tijd kunnen werken.

Het 8 uur journaal:

In west nederland om 19:50.

Van Amsterdam tot utrecht om 19:58.

Van Utrecht tot deventer om 20:03.

En oost nederland om 20:05.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Datum en tijd

Zie ook hier (en de afbeelding van een wereldkaart met de tijdzones erop).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Datum en tijd

Als je met minuten zou moeten gaan werken dan zou je 1440 tijdzones hebben, een beetje onhandig.


Om de onhandigheid te illustreren: bij 1440 tijdzones (je deelt de zones dan op in minuten, want 60*24 = 1440) zou Nederland ongeveer 15 (!) tijdzones kennen. Dat betekent dat als je van Middelburg (Zeeland) naar Venlo (Limburg) rijdt, je horloge 15 keer een minuutje vooruit moet zetten. Niet echt handig he?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Datum en tijd

Heel vroeger had elke stad zijn eigen tijd. Het was 12 uur als de zon precies in het zuiden stond.

Met de komst van de treinen bleek dat heel onhandig te zijn. De tijd is toen voor heel Nederland (en ook voor andere landen) gelijk getrokken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Datum en tijd

Het scheelt trouwens niet altijd een uur.

Iran loopt 3,5 uur voor.

Ook Nepal is geen uur: 5 uur en 45 minuten, India 5 uur en 30 minuten en Bangladesh + 6 uur.

Als je dus van Nepal naar India gaat, moet je je horloge een kwartier terugzetten. Reis je vervolgens door naar Bangladesh moet je hem weer een drie kwartier vooruitzetten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer