Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

De babysterfte in Nederland hoort nog steeds bij de hoogste van Europa. Een op de honderd baby's in ons land sterft tijdens of direct na de geboorte. Alleen in Frankrijk en Letland is dat cijfer hoger.


Lees meer ... Medisch Contact
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

1% van de baby's sterft rondom de geboorte? :D


Ik ben benieuwd wat uit die nadere analyses komt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

De grootste reden is dat zwangere vrouwen erg oud zijn in Nederland. de gemiddelde leeftijd zit geloof ik ergens midden 30. De beste leeftijd om kinderen te krijgen is rond 26, daarna gaat het achteruit en kunnen er meer en meer complicaties optreden.

Berichten: 2

Re: Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

De reden voor de hoge babysterfte in Nederland is mijns insziens dat verloskundigen de baas spelen en geen wetenschappelijke opleiding hebben. Bij mij werden tegen mijn wil de weeen geremd, bij de bevalling, die was begonnen bij 32 weken. De baby stierf 4 weken later na de geboorte. De verloskundige, die ik niet kende, overtuigde de gyneacoloog, die de zwangerschap begeleidde om de weeen te stoppen bij de ingezette bevalling. Het ziekenhuispersoneel deelde mij mede dat ik sectie moest laten verrichten op het babylijkje. De baby was gestikt in de couveuse. Het sectierapport is verdwenen en er is geen melding gedaan bij de Inspectie of het OM. Ik was een jonge moeder, getrouwd, en kerngezond. Het zijn volgens mij de verloskundigen in Nederland, die verantwoordelijk zijn voor de hoge babysterfte. Zij spelen de baas zonder inhoudelijke kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

Tja, daar is volgens mij iets van aan. Ik weet te weinig over het Nederlandse onderwijssysteem, maar laat ik het zo zeggen: Nederland heeft hier in België geen goeie reputatie wat betreft onderwijs. En ik stel vast dat er meer Nederlanders naar Vlaanderen komen voor onderwijs dan omgekeerd. Waarmee ik niet wil zeggen dat Nederlanders dommer zijn. Ik ken de gezondheidswet in Nederland niet maar ik weet wel dat je hier in België al minstens een diploma verpleger A2 nodig hebt, alvorens je een injectie mag geven. Ik zeg niet dat Nederland geen goeie wetten heeft. Maar als dergelijke situaties voorkomen, (en volgens mij is dit geen alleenstaand geval, maar zijn er soortgelijke gevallen), is het volgens mij duidelijk dat er iets aan de wetgeving schort.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Babysterfte nederland bijna het hoogst in europa

Dat zijn allemaal hele leuke redenen, maar zolang het geen met statistiek gestaafde raporten zijn is het natuurlijk maar café-praat, en niet wetenschapsforum waardig

Reageer