Melk zeer schadelijk?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 95

Melk zeer schadelijk?

hoi,

Ik las eens een boek over hoe je beter kan werken van Jan Willen van den Brandhof. Daarin stond er een lijst met de dranken gerangschikt van het onschadelijkst tot het meest schadelijkst. Tot mijn grote verbazing stond melk op de laatste plaats (plaats 21). Wisky, bier en alcohol waren minder schadelijker dan melk. Ik ben het totaal niet mee eens, maar wat vinden jullie ervan?
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 8.614

Re: Melk zeer schadelijk?

Schadelijk in welk opzicht?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Melk zeer schadelijk?

Het grootste gedeelte van de wereld bevolking kan niet tegen melk.

De westerse mens heeft een enzym dat melk goed kan afbreken en hierdoor kan hij gewoon melk drinken.

Voor alle bevolkingsgroepen zonder dat enzym is melk schadelijk.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Melk zeer schadelijk?

Hoe hebben ze schadelijkheid gedefinieerd?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Melk zeer schadelijk?

En wat is de achtergrond van de auteur? Op google vind ik niet welke opleiding hij genoten heeft. Is hij dan misschien arts, dietist, voedingsdeskunde? Als je iets leest over voeding kijk dan steeds naar de auteur en zijn opleiding, er is namelijk zeer veel rommel bij.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Melk zeer schadelijk?

Dalton schreef:Het grootste gedeelte van de wereld bevolking kan niet tegen melk.

De westerse mens heeft een enzym dat melk goed kan afbreken en hierdoor kan hij gewoon melk drinken.

Voor alle bevolkingsgroepen zonder dat enzym is melk schadelijk.
Dat is inderdaad een punt, al zou ik 'schadelijk' toch een beetje in context plaatsen. Iemand die lactase mist en een keer melk drinkt wordt daar wel even naar/ziek van, maar het doet in principe geen blijvende schade.

Overigens is er best speculatie over de (on)gezondheid van melkdrinken door lactase persistenten, maar daarbij gaat het om heel andere effecten dan de acute narigheid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Melk zeer schadelijk?

Hmm, het eerste waar ik aan dacht toen ik de topictitel zag was hypercalcemie.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Melk zeer schadelijk?

Hmm, het eerste waar ik aan dacht toen ik de topictitel zag was hypercalcemie.


Dat krijg je alleen voor mekaar als je daarbij antacida inneemt, het zogenaamde melk-alkalisyndroom.

Een hypercalciemie door alléén een extreem hoge melk intake is volgens mij nog nooit gerapporteerd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Melk zeer schadelijk?

Ah. Ik dacht dat ik ooit een keer had gehoord dat wanneer je zeer grote hoeveelheden melk consumeert (zeg 3-5 liter per dag) je organen kunnen gaan verkalken. Klopt dit verhaal en heb ik dan een verkeerde wiki-link geplaatst of is dit verhaal niet waar?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Melk zeer schadelijk?

Hmm, het eerste waar ik aan dacht toen ik de topictitel zag was hypercalcemie.
Misschien even een korte samenvatting uit de Belgische voedselconsumptiepeiling:

De gemiddelde calciuminname is 838 mg/dag bij mannen en 716 mg/dag bij vrouwen.

De gemiddelde calciuminname ligt voor zowel mannen als vrouwen voor alle

leeftijdsgroepen onder de leeftijdspecifieke dagelijkse aanbeveling (900 mg voor 19-59

jarigen en 1200 mg voor 60-plussers en voor 15-18 jarigen).


Dus globaal gezien zou de gemiddelde Belg beter af zijn indien hij dagelijks een glaasje melk meer zou drinken. Ik weet niet hoe de situatie in Nederland is. Misschien nemen de Nederlanders wel meer calcium binnen aangezien ze toch meer zuivel eten.

Als bovengrens stelt men dat 1500 mg calcium per dag nog kan. Dat is dagelijks 1271 ml melk, aangezien 100 ml halfvolle melk 118 mg calcium bevat. Ware hypercalcemie de reden dat melk op plaats 20 staat, dan had men beter voor kaas gekozen. Dat bevat immers afhankelijk van de kaassoort 500-900 mg calcium/100 g.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Melk zeer schadelijk?

Ah. Ik dacht dat ik ooit een keer had gehoord dat wanneer je zeer grote hoeveelheden melk consumeert (zeg 3-5 liter per dag) je organen kunnen gaan verkalken. Klopt dit verhaal en heb ik dan een verkeerde wiki-link geplaatst of is dit verhaal niet waar?
5 liter melk geeft dan 5900 mg calcium. Uiteraard is dit veel te veel (bovengrens is 1500 mg/dag). Dus ja, dat geeft problemen.
Dat krijg je alleen voor mekaar als je daarbij antacida inneemt, het zogenaamde melk-alkalisyndroom.

Een hypercalciemie door alléén een extreem hoge melk intake is volgens mij nog nooit gerapporteerd.
Niet veel mensen drinken dan ook elke dag liters melk.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Melk zeer schadelijk?

5 liter melk geeft dan 5900 mg calcium. Uiteraard is dit veel te veel (bovengrens is 1500 mg/dag). Dus ja, dat geeft problemen.


Op een gegeven moment kan je lichaam niet meer calcium opnemen en scheid je een maximale hoeveelheid

calcium uit met de urine. Dan is de vraag: scheiden je nieren meer calcium uit dan de maximale calciumresorptie?

Wie het weet mag het zeggen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Melk zeer schadelijk?

Moslim schreef:hoi,

Ik las eens een boek over hoe je beter kan werken van Jan Willen van den Brandhof. Daarin stond er een lijst met de dranken gerangschikt van het onschadelijkst tot het meest schadelijkst. Tot mijn grote verbazing stond melk op de laatste plaats (plaats 21). Wisky, bier en alcohol waren minder schadelijker dan melk. Ik ben het totaal niet mee eens, maar wat vinden jullie ervan?
Om een eenzinnig antwoord op je vraag te geven: Het is wetenschappelijk niet bewezen dat melk zeer schadelijk is. Integendeel, zowel de Belgische als Nederlandse voedingsaanbevelingen raden aan om dagelijks melk te drinken. Maar overdrijving is voor geen enkel voedingsmiddel goed, ook niet voor melk. Ook al zijn bijvoorbeeld sinaasappels gezond, er elke dag 10 van eten is niet goed.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Melk zeer schadelijk?

Dalton schreef:Het grootste gedeelte van de wereld bevolking kan niet tegen melk.

De westerse mens heeft een enzym dat melk goed kan afbreken en hierdoor kan hij gewoon melk drinken.

Voor alle bevolkingsgroepen zonder dat enzym is melk schadelijk.
Hoe zit het dan met babies die moedermelk krijgen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Melk zeer schadelijk?

Hoe zit het dan met babies die moedermelk krijgen?
Volgens wikipedia manifesteert de intolerantie zich pas wanneer je volwassen wordt. Sterker nog, volgens hetzelfde wikipedia-lemma zijn alle volwassen zoogdieren lactose intolerant (behalve sommige Westerse volwassenen). http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer