Spanningzoeker

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Om te beginnen heeft een gewone condensator een verwaarloosbare lekstroom.

Bij de virtuele condensator waar het hier over gaat ligt het iets anders. Daar is de lekweerstand dezelfde als de lekweerstand van zolen-laminaat-vloer.

Het belangrijkste verschil is dat een condensator wel wisselstroom doorlaat, maar geen gelijkstroom. Dus bij wisselstroom is de totale impedantie naar aarde lager. Ik heb het idee dat dat nog niet helemaal bij je is doorgedrongen.

Berichten: 413

Re: Spanningzoeker

Het belangrijkste verschil is dat een condensator wel wisselstroom doorlaat, maar geen gelijkstroom. Dus bij wisselstroom is de totale impedantie naar aarde lager. Ik heb het idee dat dat nog niet helemaal bij je is doorgedrongen.
Kan dat ik dat verwaarloosd heb maar ik begrijp gelooof ik wel wat je bedoelt. Als je hier de verbinding voeten en vloer ook als een condensator beschouwt (met bijv de rubberzolen er tussen) als isolatie zal de capaciteit van het lichaam ahw het branden van het lampje versterken. Bij gelijkstroom werkt dat uiteraard niet omdat de electriciteit een richting heeft.

Maar vergis je niet in de geleiding van zelfs een rubberzool dat toont zich aan als je een spanningsmeter in stopcontact houdt en even omhoog springt. De opname capaciteit van je lichaam zou dan bij wisselstroom nog steeds een lichtje moeten geven wat niet zo is.

Voor wisselstroom - gelijkstroom vergelijking speelt dit (de hoge weerstand naar de grond) daarom volgens mij niet of nauwelijks een rol.

Een condensator bouwt dacht ik een spanning op en laat sowieso nauwelijks stroom door (dat zal ook niet nieuw voor je zijn maar voor de duidelijkheid even) en juist geen wisselstroom. Bij een gelijkspanning werkt de capaciteit niet meer en kan zich een continue spanning opbouwen tussen de platen die als er verder geen aansluiting is een gering lekverlies zal kunnen geven (dus niet als de tv in bedrijf is maar wel bij standby stand) Het opspringen met een spanningsmeter toont dat er toch echt een stroom door je rubberzolen gaat (ondanks ook de laminaatvloer en de weerstand in de spanningsmeter (of zoeker)) lopen. Hoe hoog is de weerstand van zon dun laagje dielectricum nu tov die van rubberzolen ? In die verhouding is die weerstand opeens laag maar uiteraard nog altijd wel veel hoger dan bij meting op wisselstroom zonder diode en condensator.

Wat ik me trouwens afvraag is in hoeverre je kunt stellen dat je echt gelijkstroom en spanning (spanning kun je niet meten zonder ook tegelijk stroom te meten en stroom niet zonder spanning te meten omdat dan het produkt U*I voor het meetapparaat nul is en het dus niets aan geeft) meet op de manier zoals je deed. Stel dat je een spanningsmeter van het type schroevedraaier met lampje zet in een dynamocircuit van een fiets met een zenerdiode, condensator en dan de spanningsmeter in serie.

Voor de dynamoaansluitpunten blijft er sprake van wisselspanning. Dan diode gelijkstrom die nog pulseert en vervolgens condensator en opeens vrijwel vlakke gelijkstroom.

Maar als de spanningsmeter dan echt gelijkstroom krijgt geldt dat er vlak bij de dynamo op de andere pool ook gelijkspanning moet zijn. Terwijl op basis van de direkte aansluiting van de spanningsmeter op de andere aansluiting van de dynamo (er zit niet nog een condensator tussen) je daar een wisselspanning moet blijven aannemen anders heb je een dynamo met aan een kant gelijkspanning direkt op het aansluitpunt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Sorry, ik kan je redeneringen niet helemaal volgen. En ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je niet helemaal snapt waar het over gaat.

Misschien helpt het als je je verhaal met plaatjes ondersteunt.

Reageer