Spanningzoeker

Moderator: physicalattraction

Berichten: 7

Spanningzoeker

Hoe kan het dat wanneer ik een spanningzoeker in het stopcontact steek, het lampje het alleen doet bij 1 van de 2 aansluitingen? Omdat er wisselspanning op het contact staat is de enige verklaring die ik zo kan bedenken dat de twee contacten niet symmetrisch zijn. Weet iemand hoe dit zit?

Jaap

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Eén van de polen van het stopcontact is de fase, die voert spanning, en daar licht de spanningzoeker op.

De andere pool is de nul, die is geaard, en daar doet de spanningzoeker niks.

Heeft niks met wisselspanning te maken. Als er gelijkspanning op je stopcontact zou staan, dan zou de spanningzoeker ook oplichten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Spanningzoeker

Heeft niks met wisselspanning te maken. Als er gelijkspanning op je stopcontact zou staan, dan zou de spanningzoeker ook oplichten.
ook op slechts één pool?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Welke pool bedoel je? Van het stopcontact, of van de spanningzoeker?

Een spanningzoeker is niks meer dan een neon glimlichtje in serie met een grote weerstand. Dat glimlichtje geeft licht aan één van de electrodes, afhankelijk van de polariteit. Bij gelijkspanning zie je dus 1 electrode oplichten, bij wisselspanning allebei.

Berichten: 413

Re: Spanningzoeker

ook op slechts één pool?
Soldeer een batterij met een pool op een stalen pen die je in de grond steekt. Houd nu een spanningszoeker tegen de pool die op de stalen pen gesoldeerd is (terwijl je zelf ook op de grond staat).....Houd nu de spanningszoeker op de andere pool....eerste geval lampje brand niet tweede brand wel. Bij het lichtnet bevind die "stalen pen" zich bij het electriciteitshuisje in de buurt en mogelijk is de nul ook nog geaard voor andere spanningsniveaus bijv ook vlak bij energiecentrales maar dat zal Klazon beter weten.

Een experiment waarmee je dit aan kunt tonen is een spanningszoeker in fase van het stopcontact steken en dan even omhoog springen....lampje houd direkt op met branden ; je meet geen spanning van iets" maar altijd tussen a en b.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Net even een testje gedaan. Met een diode en een condensator, in serie op de netspanning, een gelijkspanning t.o.v. de nul gemaakt. De spanningzoeker licht wel op, maar heel flauw.

Blijkbaar speelt bij wisselspanning de capaciteit van je lichaam naar aarde ook nog een rol om de stroom door de spanningzoeker te vergroten.

Berichten: 413

Re: Spanningzoeker

Is het niet zo dat de diode gewoon een deel (de helft) van het vermogen van het elektriciteitsnet uitfiltert ? De condensator maakt daar een min of meer vlakke gelijkstroom van maar het geheel werkt wel als extra isolatie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

De diode filtert inderdaad de helft uit. Bij gelijkspanning zie je ook dat maar 1 van de electrodes oplicht.

Maar het belangrijkste verschil is dat je bij gelijkspanning alleen maar een kring creëert via de ohmse weerstand, en die was in mijn geval heel hoog aangezien ik op een laminaatvloer stond.

Bij wisselspanning heb je tussen je lichaam en de geaarde omgeving ook nog een condensator, die de stroom kennelijk aanzienlijk vergroot. Bij gelijkspanning is die condensator er ook wel, maar die doet niks.

Berichten: 413

Re: Spanningzoeker

Je staat toch niet op een condensator tov de omgeving (de grond) ?

De helft wordt gefiltert door de diode dus het lampje zal alleen daarom al minstens een keer zo zwak branden. Met alleen een diode zou het knipperen. Van die condensator is een kant geaard (zit op de nul) de andere kant niet.

Meet je met spanningszoeker aan een kant van de condensator terwijl je op de grond staat dan heb je toch voor gelijkspanning ook dezelfde ohmse weerstand ? Houd je met de andere hand tegelijk de geaarde kant van de condensator vast dan ontloop je de weerstand van de parketvloer maar zou bij gelijkspanning de spanningszoeker juist weer feller moeten branden toch?

Berichten: 12.262

Re: Spanningzoeker

Je staat toch niet op een condensator tov de omgeving (de grond) ?
Je bent zelf 1 van de platen van de condensator, de grond is de andere.

Probeer maar uit: trek rubberen schoenen aan, ga op een bierkratje staan, op laminaat... ohmse weerstand naar de grond is dan nauwelijks meer een factor, maar op wisselspanning zal het lampje nog wel oplichten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Nog een testje gedaan: de achterkant van de spanningzoeker met een snoertje direct aan aarde gelegd.

Nu geeft hij zowel op gelijkspanning als op wisselspanning zeer helder licht.

Berichten: 413

Re: Spanningzoeker

Je bent zelf 1 van de platen van de condensator, de grond is de andere.
Wat is dan het verschil nog tussen een weerstand en condensator ? een rubber zool is toch net zo goed te zien als weerstand (of geleider) als een koperdraad of mijn lichaam. Tussen weerstand en geleider bestaat geen principieel verschil behalve het verschil in weerstand en ook een condensator is in feite niet veel anders dan een weerstand behalve dat de capaciteit ervan een buffer geeft zodat je een min of meer gelijkmatige stroom en spanning krijgt.

Bijv sluit op de fase kant van het stopcontact een koperen plaat aan met diode ervoor en op de geaarde kant ook.

de ene koperen plaat laadt zich op en er is gelijkspanning tussen deze en de geaarde plaat. Maar net zo goed tussen de faseplaat en de aarde. Meet je nu met een spanningszoeker dan hangt het af van de afstand tussen de platen en de capaciteit (grootte ervan) en uiteraard het medium ertussen hoe fel het lampje gaat gloeien.
Nog een testje gedaan: de achterkant van de spanningzoeker met een snoertje direct aan aarde gelegd.

Nu geeft hij zowel op gelijkspanning als op wisselspanning zeer helder licht.
Wat je dus zegt is dat als je die direkte verbinding niet legt de weerstand via je lichaam (en dan vooral door factoren als zolen laminaat en overgangsweerstand) zo hoog is dat de stroom zich een weg zoekt via de condensator in plaats van via de spanningszoeker (doordat de weerstand van de condensator wel hoog is maar in verhouding ahw niet extreem) en vandaar een zwak lichtje zonder die aarding.

Zou je een zwaardere condensator nemen (meer isolatie tussen de platen) zou dit effect dus teniet gedaan worden en krijg je ook dezelfde lichtsterkte voor het lampje van de spanningszoeker. Sterker nog een stopcontact kun je in zekere zin ook als een condensator zien maar dan een met een extreme weerstand (door grote afstand tussen de polen en een klein oppervlak voor de platen (cq polen).

Blijf ik wel met de vraag je aan het ongeveer even sterk branden van de lampjes conclusies kan verbinden. Een diode filtert dacht ik toch echt de helft van de electriciteit dus U*I zou altijd zwakker moeten zijn. Mogelijk heeft zo,n klein lampje ook een soort grens waarna een hoger vermogen geen extra lichtopbrengst meer geeft.

Een fietslicht gaat ook niet twee keer sterker branden als ik twee keer sneller fiets, in het begin wel maar naarmate je sneller fietst niet meer. Bij een spanningszoeker met een wat zwaarder lampje zou je mogelijk toch verschil in lichtsterkte blijven zien.

Wil je echt een helder lichtje bij wisselspanning moet je de spanningszoeker in fase doen en met andere hand breinaald in stopcontact (niet de fase uiteraard) kans dat spanningszoeker doorbrandt verder is het niet direkt gevaarlijk want de geleiding van het lampje lijkt me daarvoor te laag.

Berichten: 12.262

Re: Spanningzoeker

Wat is dan het verschil nog tussen een weerstand en condensator ?
In dit verhaal vooral dat een weerstand wel gelijkstroom zal geleiden, en een condensator niet (althans, zodra hij vol is niet meer).

In die zin zou een spanningszoeker die je via een diode in een stopcontact steekt dus niet moeten (blijven) oplichten. Zaak is alleen wel een diode te vinden met voldoende lage lekstroom in sperrichting om het te demonstreren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningzoeker

Blijf ik wel met de vraag je aan het ongeveer even sterk branden van de lampjes conclusies kan verbinden. Een diode filtert dacht ik toch echt de helft van de electriciteit dus U*I zou altijd zwakker moeten zijn. Mogelijk heeft zo,n klein lampje ook een soort grens waarna een hoger vermogen geen extra lichtopbrengst meer geeft.
Ik heb maar 1 spanningzoeker, dus ik kan de twee situaties niet gelijktijdig zien. Bovendien zou het best kunnen dat zo'n lichtje een grens heeft aan de lichtopbrengst. Het is nl. geen gloeilampje, maar een neonpitje.
Een fietslicht gaat ook niet twee keer sterker branden als ik twee keer sneller fiets, in het begin wel maar naarmate je sneller fietst niet meer.
Dat heeft een andere oorzaak.


Wil je echt een helder lichtje bij wisselspanning moet je de spanningszoeker in fase doen en met andere hand breinaald in stopcontact (niet de fase uiteraard) kans dat spanningszoeker doorbrandt verder is het niet direkt gevaarlijk want de geleiding van het lampje lijkt me daarvoor te laag.
Dat is dus ongeveer wat ik gedaan heb, de achterkant van de spanningzoeker direct met aarde verbinden.

Een spanningzoeker brandt niet zomaar door. Het is een neonpitje in serie met een hoogohminge weerstand. Die weerstand begrenst de stroom. Dat beschermt enerzijds het neonpitje, en anderzijds jou zelf. Want bij normaal gebruik loopt de stroom van de spaninngzoeker toch door je lichaam.

Het neonpitje begrenst niks. Dat heeft een doorlaatspanning van rond de 60 volt, dus als de spanning hoger wordt dan geleidt hij. En hoeveel stroom er loopt, dat wordt dus bepaald door de weerstand.

Berichten: 413

Re: Spanningzoeker

Wat ik bedoel is dat een condensator wel een hoge weerstand heeft maar toch nog iets geleidend is wat relevantzou kunnen zijn in een situatie waar er verder geen trajekt is met een lage weerstand. Dat merk je volgens mij bij een televisie in stand-by stand die gebruikt toch nog iets stroom wat dacht ik een lekstroom is via de condensator.

Bij de grote ohmse weerstand bij je eerste meting (de hoge weerstand van de spanningszoeker plus die van zolen laminaat etc) zou die geleiding dan toch als een lek kunnen werken in de vergelijking met de situatie waarbij je normaal direkt op de fase meet met wisselspanning.

In ieder geval is het antwoord op de vraag van Jan van der Velde dat het in principe geen of weinig verschil maakt.

Reageer