Springen naar inhoud

Stel dat...

• Log in om te kunnen reageren

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 20:45

Hey allemaal,

Stel: Je laat een cillinder met een diameter van 1 meter (maakt niet echt uit), met 99% van de lichtsnelheid om zijn as draaien. Dit doe je ergens in de ruimte in een vacuŁm zodat hij blijft draaien. Vervolgens laat je uit die cillinder een soort stokken komen, zodat de uiteinden van deze stokken de lichtsnelheid hebben (ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg uitleg). Wat gebeurt er dan/

Je kan immers nooit sneller dan het licht gaan, dus er 'moet' iets misgaan. Dus breken die stokken gewoon af? Of remt de cillinder af?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 23:47

Als de gebruikte materialen er al tegen zouden kunnen (is niet waarschijnlijk) krijg je volgens mij gewoon een versterkt pirouette effect: verplaats je massa naar buiten dan neemt de hoeksnelheid af, zodat energie constant blijft.

Veranderd door ajw, 14 december 2008 - 23:48

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 00:22

Conservation of angular momentum my dear friend :D

Ik quote Wikipedia:

The conservation of angular momentum explains the angular acceleration of an ice skater as she brings her arms and legs close to the vertical axis of rotation. By bringing part of mass of her body closer to the axis she decreases her body's moment of inertia. Because angular momentum is constant in the absence of external torques, the angular velocity (rotational speed) of the skater has to increase.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 december 2008 - 17:46

Het gaat er waarschijnlijk om, dat de baansnelheid van het uiteinde van de stokken groter dan de lichtsnelheid zou zijn.

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 21:23

Het gaat er waarschijnlijk om, dat de baansnelheid van het uiteinde van de stokken groter dan de lichtsnelheid zou zijn.

Ja, maar zover kom je dus niet zonder dat de rotatiesnelheid afneemt.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2008 - 21:39

Verplaatst naar Relativiteitstheorie.

@ajw: De bedoeling van TS is waarschijnlijk dat je de rotatiesnelheid constant houdt (met een externe kracht).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 21:50

Niets gaat sneller dan het licht. Wanneer je de stokken naar buiten brengt, en ze zijn stevig genoeg, zal de cilinder afremmen zodat de snelheid van ieder deeltje lager dan c blijft.

Persoonlijk vind'k het interessanter om je af te vragen wat er gebeurt als je de cilinder nabij een zwaartekrachtveld brengt. De ene helft die naar de zwaartekrachtbron toe beweegt reageert anders dan de helft die zich van de zwaartekracht bron beweegt..
Only an optimist can see the nature of suffering

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 21:54

@ajw: De bedoeling van TS is waarschijnlijk dat je de rotatiesnelheid constant houdt (met een externe kracht).

De in te brengen rotatie energie nadert dan tot oneindig (een beetje alsof je met een steeds langere spatel in een teerachtige substantie wilt roeren).

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2008 - 15:34

Niets gaat sneller dan het licht. Wanneer je de stokken naar buiten brengt, en ze zijn stevig genoeg, zal de cilinder afremmen zodat de snelheid van ieder deeltje lager dan c blijft.

Dat klinkt wel logisch, de energie die nodig is komt van zijn eigen snelheid...
Maar dan schiet me iets anders te binnen, als je DAARNA die stokken weer naar binnen 'trekt', accelereerd de cillinder dan weer? Dat zou eigenlijk wel moeten, want doordat de snelheid van de uiteinden van de stokken afneemt, neemt ook de massa van de stokken af (dingen worden zwaarder als ze heel snel gaan). En als hij dus zijn draaisnelheid zou behouden met een kleinere massa, zou er energie verloren gaan.

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2009 - 11:51

Ohja, nog iets wat me nu tebinnenschiet:
Als de stokken uitklappen, gaan de uiteinden daarvan sneller, met als gevolg dat die zwaarder worden (want ze zitten erg dichtbij de lichtsnelheid). Maar als ze zwaarder worden, krijgt de totale draaiende cillinder meer energie, en dat mag niet.
Dus ze zouden langzamer moeten gaan, maar daardoor worden ze weer lichter, en in dat geval verliest de cillinder energie..?

Ik snap hier echt niets van, is dit een paradox ofzo?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures