Springen naar inhoud

[elektriciteit] combinatie schakeling

• Log in om te kunnen reageren

BieBob

BieBob

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 23:02

Ik zit momenteel met een probleem waar ik niet uit kan komen. Ben er nou best lang mee bezig en dan ga je alles proberen en weet je niet meer wat goed is :P

Het gaat ieder geval om 2 schakelingen. heb ze beide met paint (haha :D) even nagemaakt.

Schema 1
schema1.PNG

er staat 150V op
ik moet hiervan de stroom in elke tak weten.
en de spanning tussen AC en BD.

wat ik heb gedaan is de weestanden van 6 en 9 ohm vervangingsweerstand berekent. daarna deze met die van 5 ohm. omgeteld bij die van 6 ohm. vervolgens staat het parralel met die van 30 ohm, en daar weer de vervangings weerstand van berekent. als het goed is kwam ik op 150:7.5=20A
Ieder geval ik weet niet of dit goed is, en wat ik verder moet doen.

Bij schema 2
schema2.PNG
ik moet weten de stroom door elke weerstand en de spanning door elke weerstand
voeding is 220V

kwam ik er eigenlijk gewoon niet meer uit :D dus als iemand me hierbij zou willen helpen graag!

Veranderd door BieBob, 14 december 2008 - 23:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2008 - 23:44

Schema 1

wat ik heb gedaan is de weestanden van 6 en 9 ohm vervangingsweerstand berekent. daarna deze met die van 5 ohm. omgeteld bij die van 6 ohm. vervolgens staat het parralel met die van 30 ohm, en daar weer de vervangings weerstand van berekent. als het goed is kwam ik op 150:7.5=20A
Ieder geval ik weet niet of dit goed is, en wat ik verder moet doen.

Laten we eerst een beginnen met het eerste schema. Ik heb je vervangingsweerstand nagerekend, en die klopt helemaal, nl. LaTeX . Jij berekent dan de stroom die spanningsbron levert, met name 20A. Bekijk je schema nou eens goed. Wat voor gegevens kun je daar nog uithalen?
- In ieder geval ken je de spanningsval over de weerstand van 30 ohm. Je kan dus ook makkelijk de stroom door deze tak berekenen.
- Vervolgens zal je Kirchoff moeten toepassen. Hiermee kunnen we je wel verder helpen, maar probeer je zelf eerst eens?

Overigens, de spanningsvallen AC en BD kan je makkelijk berekenen eenmaal je de stroom in elke tak hebt berekend. Besteed daar nu even nog geen aandacht aan.

BieBob

BieBob

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 00:38

Bekijk je schema nou eens goed. Wat voor gegevens kun je daar nog uithalen?

om eerlijk te zijn ik heb eigenlijk geen idee.

In ieder geval ken je de spanningsval over de weerstand van 30 ohm

Tja, maar als het U=IxR.. dan zou je 20x40=600 krijgen?

volgens mij ga ik nou stomme dingen doen, sorry ik weet het echt niet, terwijl bij andere opgaven lukte me het wel :D
kan je misschien deze uitleggen zodat ik misschien de andere zelf kan maken. want zijn zo goed als hetzelfde. dan moet het denk ik wel lukken.

Veranderd door BieBob, 15 december 2008 - 00:40

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 00:51

volgens mij ga ik nou stomme dingen doen, sorry ik weet het echt niet, terwijl bij andere opgaven lukte me het wel :D
kan je misschien deze uitleggen zodat ik misschien de andere zelf kan maken. want zijn zo goed als hetzelfde. dan moet het denk ik wel lukken.

Ik (en waarschijnlijk ook de anderen op dit forum) willen het je stap voor stap uitleggen. Kant en klare oplossingen worden echter niet geleverd.
Overigens, fouten mag (of moet) je maken... als je er maar iets uit leert.

Tja, maar als het U=IxR.. dan zou je 20x40=600 krijgen?

De stroom van 20A die jij berekende, wordt geleverd door de spanningsbron aan het gehele netwerk. De stroom die in het punt A van het netwerk toekomt is dus 20A. Daar vertakt het systeem zich; zoals je ziet zijn er 3 takken. Om de stroom in elke tak te kennen kan je bvb. Kirchoff toepassen. Ik veronderstel dat dit dan ook een oefening is op de toepassing van de wetten van Kirchoff?
En wat ik bedoelde was... De spanningsbron staat over de weerstand van 30Ohm. M.a.w. een staat een spanning van 150V over deze weerstand. Pas nu de wet van Ohm toe om de stroomsterkte doorheen deze weerstand te vinden. Dat levert je al 1 onbekende minder.

BieBob

BieBob

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2008 - 10:00

nou ja, laat maar ik kom er op deze manier er waarschijnlijk toch niet uit. komen alleen maar meer ??? bij, ik kijk wel of iemand me het persoonlijk uit kan leggen.
als nog bedankt voor de medewerking. : )

Veranderd door BieBob, 15 december 2008 - 10:01

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures