Dubbele nationaliteit: bosnisch en nederlands

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Dubbele nationaliteit: bosnisch en nederlands

Ik hoop dat ik met dit topic hier goed zit, ik kon zo gauw niets beters bedenken.

Laat ik bij het begin beginnen;

Mijn moeder komt uit het voormalig Joegoslavie. Ze is in 1953 geboren in Bijeljina en daar getogen.

In 1974 is ze naar Nederland vertrokken om vervolgens te trouwen en kinderen te krijgen met mijn vader.

Mijn broer geboren in 1981 en ik, geboren in 1982, beiden in Nederland. Mijn moeder had toenterijd 2 nationaliteiten:

Joegoslavische en Nederlandse.

We schrijven het jaar 2008. Mijn broer gaat naar het gemeentehuis in Den Haag om een uittreksel uit het

geboorteregister te halen. Wat ziet hij tot zijn grote verbazing: hij heeft een dubbele nationaliteit,

Joegoslavisch en Nederlands. Eerst werd er gedacht aan een misverstand totdat hij vorige week te horen

kreeg dat het niet om een misverstand ging. Blijkbaar had 'Joegoslavie' tot 2004 de regeling dat elk kind

van een Joegoslaaf die nationaliteit kreeg toegewezen. Mijn moeder had -toen zij Nederlandse werd-

ook geen afstand gedaan van haar Joegoslavische nationaliteit. Hierdoor kregen mijn broer en ik automatisch

een dubbele nationaliteit (wel frappant dat je daar pas na 26 jaar achterkomt).

Nu zou ik graag een 2de paspoort willen aanvragen, maar er rest mij een aantal vragen:

- Is dit uberhaupt mogelijk?

- De plaats waar mijn moeder geboren is ligt nu in Bosnie en Herzegovina. De deelrepubliek waar de plaats

ligt is de Servische Republiek. Echter, ik sta ingeschreven als Joegoslavische (dat niet meer bestaat).

Wat is mijn exacte nationaliteit? Mijn moeder staat nog ingeschreven in Bosnie en Herzegovina dus ik neem

aan dat ik die nationaliteit heb (krijg) itt Joegoslavische?

Ik zal ook contact opnemen met de Bosnische ambassade, maar voordat ik dat ga doen en allemaal

ingewikkelde politieke vragen krijg, hoop ik hier iets meer informatie op te doen.

Bij voorbaat dank.

(toevallig is het nu op het nieuws dat veel mensen automatisch een dubbele nationaliteit krijgen :D )
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Dubbele nationaliteit: bosnisch en nederlands

Tja, dit zou je dus eingelijk met Bosnie over moeten hebben, de nederlandse regering kan geen uitspraken hierover doen natuurlijk. Je zult eerst naar de Bosnische ambassade in Nederland moeten gaan schrijven. Ik denk dat die je het meest kunnen vertellen.

http://www.embassy-bih.nl/

Berichten: 73

Re: Dubbele nationaliteit: bosnisch en nederlands

Anusthesist, ik ben zeer benieuwd of je inmiddels zelf al antwoord hebt gekregen op je vraag en zo ja of je die zou willen delen?

Berichten: 1

Re: Dubbele nationaliteit: bosnisch en nederlands

anusthesist schreef:Ik hoop dat ik met dit topic hier goed zit, ik kon zo gauw niets beters bedenken.

Laat ik bij het begin beginnen;

Mijn moeder komt uit het voormalig Joegoslavie. Ze is in 1953 geboren in Bijeljina en daar getogen.

In 1974 is ze naar Nederland vertrokken om vervolgens te trouwen en kinderen te krijgen met mijn vader.

Mijn broer geboren in 1981 en ik, geboren in 1982, beiden in Nederland. Mijn moeder had toenterijd 2 nationaliteiten:

Joegoslavische en Nederlandse.

We schrijven het jaar 2008. Mijn broer gaat naar het gemeentehuis in Den Haag om een uittreksel uit het

geboorteregister te halen. Wat ziet hij tot zijn grote verbazing: hij heeft een dubbele nationaliteit,

Joegoslavisch en Nederlands. Eerst werd er gedacht aan een misverstand totdat hij vorige week te horen

kreeg dat het niet om een misverstand ging. Blijkbaar had 'Joegoslavie' tot 2004 de regeling dat elk kind

van een Joegoslaaf die nationaliteit kreeg toegewezen. Mijn moeder had -toen zij Nederlandse werd-

ook geen afstand gedaan van haar Joegoslavische nationaliteit. Hierdoor kregen mijn broer en ik automatisch

een dubbele nationaliteit (wel frappant dat je daar pas na 26 jaar achterkomt).

Nu zou ik graag een 2de paspoort willen aanvragen, maar er rest mij een aantal vragen:

- Is dit uberhaupt mogelijk?

- De plaats waar mijn moeder geboren is ligt nu in Bosnie en Herzegovina. De deelrepubliek waar de plaats

ligt is de Servische Republiek. Echter, ik sta ingeschreven als Joegoslavische (dat niet meer bestaat).

Wat is mijn exacte nationaliteit? Mijn moeder staat nog ingeschreven in Bosnie en Herzegovina dus ik neem

aan dat ik die nationaliteit heb (krijg) itt Joegoslavische?

Ik zal ook contact opnemen met de Bosnische ambassade, maar voordat ik dat ga doen en allemaal

ingewikkelde politieke vragen krijg, hoop ik hier iets meer informatie op te doen.

Bij voorbaat dank.

(toevallig is het nu op het nieuws dat veel mensen automatisch een dubbele nationaliteit krijgen ;) )
Het is simpel als bij de GBA staat dat je dubelle nationalitetet heb ex yugoslavien het maakt nit uit waar vandan als het in bosnie herzegowina is moet je van hier internatioanle geborteakteuitteksel van uit gemente vragen met wiener vertrag darop dan nem je nederlandse pasport in de zak hop naar bosnie en erst wat je moet doen daar beim polici dat heet CIPS DAAR hoen doen pasporte en anmeldungen daar moet je vragen voor verder en zegen laten zien dat je de dubelle nationaliteiten hebt,dan ga je bem bosnie herzegowina naar gemente van de plaats de uitreksel omwisselen van geborteakte uit nederland voor bosnische darna gelijk als je sit gedaan heb laat je gelijk op dit adres inschrijven,als je dit gedaan hebt ga je weer naar de CIPS bosnie politie is nit politie die werken samen in een gebouw door gev je de inschrijving van gemente hun maken gelijk fotos van jou dus je hoeft geen fotos maken en vraag je bosnie en herzegowina pasport en de id kart 5 dage later kan je die ophalen klaar en veel sucess......................

Reageer