[scheikunde] analyse formiaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[scheikunde] analyse formiaat

Ik zit er vast in de volgende vraag, kan er iemand een tip geven!

Het formiaation vormt ionverbindingen met verschillende metaalionen. Van een onbekend formiaat (M(CHO2)2) wordt 9,7416 g opgelost in water. Aan deze oplossing wordt een 0,200 mol/L Na2SO4(aq) toegevoegd tot de volledige vorming van een wit neerslag, een paar mL worden in overmaat aangebracht. Het neerslag wordt gefiltreerd, gedroogd en gewogen. Het heeft een massa van 9,9392 g. Het filtraat wordt bewaard voor later.

Welk element is M?

Alvast bedankt.

Berichten: 48

Re: [scheikunde] analyse formiaat

Chemieke schreef:Ik zit er vast in de volgende vraag, kan er iemand een tip geven!

Het formiaation vormt ionverbindingen met verschillende metaalionen. Van een onbekend formiaat (M(CHO2)2) wordt 9,7416 g opgelost in water. Aan deze oplossing wordt een 0,200 mol/L Na2SO4(aq) toegevoegd tot de volledige vorming van een wit neerslag, een paar mL worden in overmaat aangebracht. Het neerslag wordt gefiltreerd, gedroogd en gewogen. Het heeft een massa van 9,9392 g. Het filtraat wordt bewaard voor later.

Welk element is M?

Alvast bedankt.
De reactie :

X.(CHO2)2 + Na2SO4 ==> XSO4 + 2 NaCHO2

Kolpt dat massa neerslag (9.9392 g) de massa van XSO4 + 2 NaCHO2 te samen is? Hoe kan je dan de 2 massa's daaruit halen?

Berichten: 37

Re: [scheikunde] analyse formiaat

Kolpt dat massa neerslag (9.9392 g) de massa van XSO4 + 2 NaCHO2 te samen is? Hoe kan je dan de 2 massa's daaruit halen?


volgens mij niet, aangezien natriumzouten vrijwel altijd goed oplosbaar zijn in water. 9,9392 g is dus alleen de massa van XSO4 ook weet kan je met je gegevens de lading van het onbekende ion berekenen

Berichten: 48

Re: [scheikunde] analyse formiaat

volgens mij niet, aangezien natriumzouten vrijwel altijd goed oplosbaar zijn in water. 9,9392 g is dus alleen de massa van XSO4 ook weet kan je met je gegevens de lading van het onbekende ion berekenen


ja de lading is +2 maar hoe kan je uit gram va concentratie aan mol aantal komen?

Berichten: 37

Re: [scheikunde] analyse formiaat

je zal eerst na moeten gaan uit welke stoffen de neerslag bestaat, ik weet het niet zeker namelijk.

als je er vanuit gaat dat de neerslag uit de 2 reactieproducten bestaat kan je rekenen met de wet van massabehoud. je weet dat het aantal gram aan de linkerkant gelijk is aan het aantal gram aan de rechterkant.

daaruit kan je het aantal mol Na2SO4 berekenen. omdat je de reactievergelijking hebt, weet je dan ook het aantal mol XSO4

maar nogmaals: volgens mij zijn natriumzouten doorgaans goed oplosbaar en slaan ze niet neer. en ik zie nu even niet hoe je het dan zou moeten berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] analyse formiaat

Je concludeert (terecht) dat alle natriumzouten goed oplosbaar zijn. Je neerslag bestaat dus alleen uit Xsulfaat.

Je kent de massa Xformiaat

Je kent de massa Xsulfaat die je daaruit kunt maken.

In beide hoeveelheden zout is het aantal X gelijk. (overmaat natriumsulfaat, dus alle mogelijk te vormen Xsulfaat is neergeslagen)

Je kent de molmassa's van het formiaat-ion en van het sulfaat-ion (of je kunt die berekenen uit de atoommassa's)

begint er een lampje te branden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [scheikunde] analyse formiaat

Jan van de Velde schreef:Je concludeert (terecht) dat alle natriumzouten goed oplosbaar zijn. Je neerslag bestaat dus alleen uit Xsulfaat.

Je kent de massa Xformiaat

Je kent de massa Xsulfaat die je daaruit kunt maken.

In beide hoeveelheden zout is het aantal X gelijk. (overmaat natriumsulfaat, dus alle mogelijk te vormen Xsulfaat is neergeslagen)

Je kent de molmassa's van het formiaat-ion en van het sulfaat-ion (of je kunt die berekenen uit de atoommassa's)

begint er een lampje te branden?
nee echt, maar ik zal het proberen ...

Dus het aantal mol is gelijk aan de beide kanten:

9.7416 g / X*90.00 g/mol = 9.9392 g / X*96.02 g/mol

?????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] analyse formiaat

Chemieke schreef:nee echt, maar ik zal het proberen ...

Dus het aantal mol is gelijk aan de beide kanten:

9.7416 g / X*90.00 g/mol = 9.9392 g / X*96.02 g/mol

?????
Bijna goed, nét niet helemaal doorgedacht:

9.7416 g / (X + 90.00) g/mol = 9.9392 g / (X + 96.02) g/mol

Waarbij X hier uiteraard staat voor de molmassa van X
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [scheikunde] analyse formiaat

Jan van de Velde schreef:Bijna goed, nét niet helemaal doorgedacht:

9.7416 g / (X + 90.00) g/mol = 9.9392 g / (X + 96.02) g/mol

Waarbij X hier uiteraard staat voor de molmassa van X
Inderdaad, aantal X + molmassa van sulfaat is de totale moslmassa tuurlijk ... (even mijn gezond verstand niet gebruikt)

Vriendelijk bedankt

Reageer