Dromen onderscheiden van werkelijk

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Dromen onderscheiden van werkelijk

Ik heb eens wat op het forum rondgeken of ik niets kon vinden over; dromen onderscheiden van werkelijkheid (of andersom..) Maar vond niets.. ;)

Duss dan stel ik gewoon hier mijn vraag :D

Ik ken iemand die last heeft met het onderscheiden van dromen/werkelijk, ik heb hier soms ook last van, maar denk wel in mindere maten.

Mijn vraag: waar heeft diet mee te maken; is het een storenis in hersen, 'ziekte' of gewoon verstrooidheid (die sommige, zoals die pers die ken, hier veel last van hebben)?

En heeft iedereen hier wel eens last van?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Ter herinnering: in dit forum kunnen geen persoonlijke psychische of andere problemen besproken worden, noch kan hier een diagnose gesteld worden (dat is gewoonweg niet mogelijk via het internet). Hypotheses over waar het niet kunnen onderscheiden van droom en werkelijkheid algemeen mee te maken kunnen hebben, kunnen hier eventueel wel. Indien je kennis effectief last ondervind van dit probleem, kan hij/zij beter een huisarts raadplegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Als het met overeenstemming van het forum mogelijk is, wil ik best met je discussieren over jouw ervaring. Maar denk je dat iemand anders jouw subjectieve waarheid kan vertalen naar een objectieve waarheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Dat is een zeer interessante vraagstelling, maar hier niet relevant. Hier volstaat het om "de werkelijkheid" te definiëren als datgene wat door minstens twee personen kan worden waargenomen. Of die waarneming volledig overeenstemt is daarbij niet belangrijk, het verschil met dromen is wel duidelijk: die kunnen alleen door één waarnemer gezien worden. En de vraag handelt erover of het problematisch is dat eerste en dat tweede niet te kunnen onderscheiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Hier volstaat het om "de werkelijkheid" te definiëren als datgene wat door minstens twee personen kan worden waargenomen.
Wanneer en onder welke voorwaarden weet je dat deze definitie toepasbaar is? Oftewel, hoe kunnen wij met zekerheid vaststellen dat de 'werkelijkheid' op een bepaald moment door twee personen wordt waargenomen?
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Fundamenteel kun je daar geen zekerheid over krijgen. Maar nog eens: dit topic is niet bedoeld om over solipsisme te beginnen, het gaat om iets concreets, dus vertrek van de conventie.

Berichten: 261

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Het is mijn ervaring dat het onderbewuste de dagelijkse werkelijkheid of een droom of een film op dezelfde manier ervaart.

Door training is het wel mogelijk om je bewust te worden in welke werkelijkheid je je bevind.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Kun je wat uiteenzetten wat je hier precies bedoelt en het onderbouwen?

Berichten: 379

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Dromen wordt meestal gediferentieert van de werkelijkheid dmv de waarschijnlijkheid waarmee een bepaaldt evenement plaatsvind. Het interesante aan dromen is dat je eerder spectator bent van hetgene gebeurt , en dat ik geen herineringen heb van een droom waarin ik nadenk (anders zou ik me de vruchten ervan wel herineren). Je zou dus kunnen zeggen dat je droomt wanneer je gewaar wordt dat je niet nadenkt maar gezien deze gewaarwording moet vooraf gaan aan nadenken zelf is dit uiteraart een contradictio in terminis. Het gewaarworden van het dromen heet trouwens een lucide droom en wat ieders dan doet laat ik natuurlijk aan hen over :D .

Sommige van bovenstaande opmerkingen kunnen fout zijn gezien deze puur subjectief zijn en ik gezien het late uur van deze post me al een aantal uur niet meer heb weten dromen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Modern droomonderzoek heeft zich, voor zover ik weet, niet echt over de vraagstelling gebogen hoe wij dromen van werkelijkheid onderscheiden. Het eerste hoofdstuk van De droomduiding geeft Freud wel een overzicht van wat auteurs in die tijd als criteria aanmerkten (op die eerste hoofdstukken valt weinig aan te merken).

Om terug op de vraag in te pikken. Tot op zekere hoogte lijkt het mij i.i.g. niet abnormaal om af en toe de dingen niet te kunnen onderscheiden. Zeker als je pas wakker wordt of aan het einde van je nachtrust gekomen bent kan dat wel eens gebeuren. (Maar pin me daar niet te hard op vast, voor hetzelfde geld scheelt er gewoon iets aan mij.)

Als iemand denkt dat zijn dromen werkelijkheid zijn en daarnaar gaat handelen (ik zeg maar iets: als hij droomt dat aliens hem ontvoerd hebben en dit als een feit gaat verkondigen), of omgekeerd, als iemand denkt dat hij in een droomwereld leeft, kan er meer aan de hand zijn (klassiek ga je onmiddelijk richting psychose denken).

Verder somt de DSM een aantal slaapstoornissen op die waarschijnlijk bij kunnen dragen aan verwardheid bij het ontwaken, en kan bepaalde medicatie (net als drugs) de waarneming enigszins verstoren (maar dan neig je meteen weer richting hallucinaties e.d.).

Berichten: 261

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Als wij waarnemen dan nemen wij waar op verschillende niveau's, o.a het dagbewustzijn en het onderbewustzijn.

Bij de geboorte maakt het onderbewustzijn geen onderscheid of een waarnemingen uit onze dagelijkse werkelijkheid ontstaat of op een andere manier (film, muziek, droom etc). Door ervaring en training leren we ons zelf bij film en muziek dat er wel een verschil is. Bij dromen blijft dit bestaan.

Dit fenomeen is heel duidelijk te zien bij jonge kinderen. Ik heb een keer een film laten zien aan m'n kinderen van Steve Irwin die een krokodil aan het uitdagen was. Een van m'n kinderen sloeg op de vlucht en die anderen maakte sprongen tot aan het plafond. Ze ervaren het als of het de werkelijkheid is. Mijn zoon kan nog steeds niet tegen hele spannende films en loopt dan weg.

Als wij een emotie ervaren tijdens het kijken naar een film of het luisteren naar muziek dan is dat een ervaring van uit het onderbewustzijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Als wij waarnemen dan nemen wij waar op verschillende niveau's, o.a het dagbewustzijn en het onderbewustzijn.
Waar baseer je dit onderscheid op? Is het niet mogelijk dat er feitelijk maar één bewustzijn bestaat, die in verschillende toestanden verkeren kan?
Als wij een emotie ervaren tijdens het kijken naar een film of het luisteren naar muziek dan is dat een ervaring van uit het onderbewustzijn.
Emoties kunnen een waarneming vertroebelen. Waarom is een emotionele reactie (op een film) verbonden aan onze ervaringen uit het onderbewustzijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Bij de geboorte maakt het onderbewustzijn geen onderscheid of een waarnemingen uit onze dagelijkse werkelijkheid ontstaat of op een andere manier (film, muziek, droom etc). Door ervaring en training leren we ons zelf bij film en muziek dat er wel een verschil is. Bij dromen blijft dit bestaan.
Op die fiets: wij leren langzamerhand wat "echt" is en wat niet, de droom maakt dit onderscheid niet.
Waar baseer je dit onderscheid op? Is het niet mogelijk dat er feitelijk maar één bewustzijn bestaat, die in verschillende toestanden verkeren kan?
Ik vind Michels omschrijving a.d.h.v. de term "onderbewustzijn" ook enigszins vaag... Ik neem wel aan dat het onbewuste en het bewuste twee verschillende zaken zijn. Bepaalde zaken die je eerst bewust moet doen leer je trouwens automatisch te doen (en dus onbewust), fietsen bijvoorbeeld. Omgekeerd kun je je van een aantal onbewuste processen wel bewust worden (ademhaling). Het Freudiaans onbewuste is weer een ander paar sokken.
Emoties kunnen een waarneming vertroebelen.
Maar bij film e.d. is emotieloze waarneming "leeg".

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Dromen onderscheiden van werkelijk

Waar baseer je dit onderscheid op? Is het niet mogelijk dat er feitelijk maar één bewustzijn bestaat, die in verschillende toestanden verkeren kan?
Hegel heeft daar het een en ander over geschreven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ph%C3%A4nomenologie_des_Geistes
[bewerk] Denken

Hegel streefde naar de ontwikkeling van één totaal-concept waarin hij wetenschap, esthetica, godsdienst en filosofie wilde verenigen. Hij zag de werkelijkheid niet als statisch maar als de uitkomst van een continu doorgaand proces waarbij nieuwe tegenstellingen telkens worden opgeheven. Kernwoord hierbij is "opheffen" (het Duitse aufheben), dat zowel optillen als afschaffen en bewaren betekent. Tijdens het dialectisch proces wordt iets (bijv. een moment) eerst gesteld, daarna ontkend, om tot slot tot een hogere waarheid te komen. Eerder werd door Fichte hiervoor de begrippen these, antithese en synthese gebruikt (die deze overigens weer van Kant had, zie bijvoorbeeld o.a. zijn Kritiek van de zuivere rede, B495), wat later door de Marxisten werd overgenomen (al zou het een goede samenvatting zijn van de filosofie van Hegel)

Het proces zou dus eindeloos door moeten gaan, zonder eindfase. Er bestaat geen echte waarheid, maar wel een waarheid die steeds dieper en rijper wordt. Toch zag Hegel in zijn beroemde boek Die Phänomenologie des Geistes (1807) zijn eigen filosofie als de synthese van het werk van al zijn voorgangers.

Het dialectische proces is volgens Hegel ook van toepassing op individuen: eerst is er enkel het bewustzijn van de uiterlijke waarheid, vervolgens ontstaat een zelfbewustzijn, dat zich langzaamaan verzoent met het bewustzijn.

Hegels systeem omvat drie grote delen die tot elkaar in dialectische verhouding staan: de filosofie van de logica, de filosofie van de natuur en de filosofie van de geest, respectievelijk de these, de antithese en de synthese.

Volgens de filosofie van Hegel was de ontwikkeling van al het bestaande, de ontwikkeling van de redelijkheid van 'de Geest' of 'God' en derhalve die van 'De Geest' zelf.

Reageer