[scheikunde] ph waarde bepalen met reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] ph waarde bepalen met reactievergelijkingen

hey allemaal,

zucht.. ik loop nu al op et 2e onderwerp vast..

Bij een opdracht moet er een reactievergelijking worden opgesteld, en daaruit moet beredeneerd worden of de ph waarde onder, boven of gelijk aan 7,0 is.

Zo moet bijvoorbeeld van de stof (opgeloste stof) NH4Cl worden bepaald wat de ph waarde is.

Wat ik hier niet snap is hoe die reactievergelijkingen worden opgesteld.

In het antwoordenboek splitst NH4Cl in NH4(aq) en Cl(aq), dit kan ik nog volgen.

Maar dan vervolgens doen ze NH4(aq) + H2O ---> NH3+ H3O. ER wordt dan de conclusie gegeven dat er H3O ionen ontstaan, en dat er dus een ph waarde van kleiner dan 7 moet zijn.

Wat bepaalt het nou dat er uit NH4(aq) met H2O de stoffen NH3 en H3O gevormd worden? Hoe kan ik dat aan zo'n reactievergelijking zien?

Zo wordt ook bijvoorbeeld gegeven: "CO3(aq) + H2O(l) ---> HCO3(aq) +OH"

Hoe kan ik weten als ik "CO3(aq) + H2O(l)" zie staan, dat er HCO3(aq) +OH uitkomt?

Jasper

Berichten: 817

Re: [scheikunde] ph waarde bepalen met reactievergelijkingen

Wel, je kan dat enerzijds zien aan de Ka waarde (of Kb voor je ammoniak) die ongetwijfeld in je binas staan.

Daarnaast kan je het ook wat beredeneren:

NH4+ is 1x positief.

Moleculen (of atoomgroepen in het algemeen) voelen zich vaker comfortabeler bij een totale lading van 0.

Is het nu niet toevallig dat iedere H in je NH4+ 1x positief is.

En dat je NH4+ ook net 1x een positieve lading kwijtwil.

Er gaat dus een H+ afsplitsen.

Daardoor weet je dat het een zuur is, zodat de pH lager als 7 zal liggen.
Zo wordt ook bijvoorbeeld gegeven: "CO3(aq) + H2O(l) ---> HCO3(aq) +OH"
Oppassen met de ladingen hier!!

het is wel degelijk:
\(\mbox{CO_3^{2-}} + \mbox{H_2O} \leftrightarrow \mbox{HCO_3^-} + \mbox{OH^-}\)
Ook hier weer kan je logisch redeneren.

De atoomgroep CO32- wil graag zo dicht mogelijk bij 0 komen, ipv die ongemakkelijke 2-.

Die H+ hebben telkens 1 positieve lading.

Als je CO32- dus een H+ opneemt, is hij weer wat dichter bij 0. Gevolg is dus dat er protonen (of waterstofionen) worden opgenomen.

Je zit dus met een base.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 37

Re: [scheikunde] ph waarde bepalen met reactievergelijkingen

het gaat hier om zuren en basen. een zuur is een opgeloste stof die een H+-ion kan afstaan. een base is een opgeloste stof die een H+-ion kan opnemen.

NH4+ is een zuur (zie BINAS tabel 49, daar staan alle zuur-base koppels) en staat dus een H+-ion af. een H+-ion komt nooit in ongebonden vorm voor, maar altijd aan water gebonden: dus H3O+

zo komen ze dus aan de reactievergelijking: NH4+(aq) + H2O ---> NH3+ H3O+ het ammonium staat een H-ion af en vormt ammoniak. het H+-ion bindt aan water.

bij CO3(aq) + H2O(l) ---> HCO3(aq) +OH gaat het zoals je ziet niet om een zuur, maar om een base. probeer nu eens of je deze zelf kan?

edit: ToonB was me net voor

Berichten: 14

Re: [scheikunde] ph waarde bepalen met reactievergelijkingen

jobpws schreef:het gaat hier om zuren en basen. een zuur is een opgeloste stof die een H+-ion kan afstaan. een base is een opgeloste stof die een H+-ion kan opnemen.

NH4+ is een zuur (zie BINAS tabel 49, daar staan alle zuur-base koppels) en staat dus een H+-ion af. een H+-ion komt nooit in ongebonden vorm voor, maar altijd aan water gebonden: dus H3O+

zo komen ze dus aan de reactievergelijking: NH4+(aq) + H2O ---> NH3+ H3O+ het ammonium staat een H-ion af en vormt ammoniak. het H+-ion bindt aan water.

bij CO3(aq) + H2O(l) ---> HCO3(aq) +OH gaat het zoals je ziet niet om een zuur, maar om een base. probeer nu eens of je deze zelf kan?

edit: ToonB was me net voor
oké bedankt, eindelijk snap ik dit ook...

alleen bij CH3CH2OH kwam ik in de problemen, maar ik denk dat het omdat het een zeer zwak zuur is, dat het door het boek als neutraal is beoordeeld. Daar werd namelijk gezegd dat CH3CH2OH niet zuur en niet basisch reageert.

Reageer