Natuurkundigen eerder agnosten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Natuurkundigen eerder agnosten

Ik heb het al verscheidene keren gehoord, en er ook al eens iets van gelezen, dat natuurkundigen eerder agnosten zijn (zie bvb. Einstein), in tegenstelling tot vele biologen (Richard Dawkins enz.).

Nu vroeg ik me af of hier een bepaald verklaring voor is.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Natuurkundigen eerder agnosten

De wereld van de dode materie (natuurkunde) is prima in (in het algemeen zeer eenvoudige) formules te vatten. Daar is geen Lieve Heer voor nodig lijkt het, al kun je je nog Iemand voorstellen die een betrekkelijk simpel simulatieprogrammaatje ontworpen heeft (een stel vergelijkingen erin gestopt, een duwtje er tegen gegeven en alles vervolgt op logische en geheel berekenbare wijze zijn weg).

De wereld van de levende materie is wat dat betreft een stuk fantastischer, ingewikkelder, onoverzichtelijker. Dingen die we niet begrijpen schrijven we al makkelijker aan een Opperwezen toe, al zo lang de mens bestaat. Dat een poll zou uitwijzen dat een groter percentage natuurkundigen dan biologen agnost is zou me dan ook niets verbazen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Natuurkundigen eerder agnosten

Je bedoelt dat natuurkundingen (Einstein) eerder agnosten zijn, in tegenstelling tot biologen (Dawkins ) die eerder atheïstisch zijn?

Volgens het verhaal van Jan zouden biologen eerder theïstisch zijn, terwijl Dawkins een uitgesproken atheïst is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Natuurkundigen eerder agnosten

Bemerk dat de grondvesten van de fysica de laatste honderd jaar stevig door elkaar zijn geschud en nog steeds niet netjes zijn heropgebouwd. Wij fysici kunnen op dit ogenblik bezwaarlijk de wetenschap uitroepen als meester van alle vraagstukken.

Ik ken weinig tot niets van biologie, maar vermoed dat de confrontatie met het pragmatisme van de wetenschap minder direct is. Biologen trachten zelf het leven te creëren (als ik het goed heb zijn ze er zelfs in geslaagd?), en staan dus oog in oog met de macht van de ratio.

De uitspraak van de OP zou me dus niet echt verbazen, maar erg zeker dat ie waar is ben ik vanzelfsprekend niet.

Reageer