Verschillende groottes pupillen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 771

Verschillende groottes pupillen

Ik was daarnet in de spiegel mijn blauwe ogen aan het bewonderen toen ik iets heb opgemerkt: de pupil van mijn rechteroog is duidelijk kleiner dan die van mijn linkeroog... ;)

Nu vroeg ik me af wat daarvoor de verklaring is.

Ik weet wel dat pupilgrootte wordt beïnvloed door factoren als licht, maar volgens mij groeien en krimpen de pupillen dan gelijkmatig...

en het is niet dat ik bij mijn weten gekke dingen heb gedaan zoals een uur rondlopen met 1 oog dicht ofzo...

Een andere mogelijke verklaring dat ik in gedachte had was een genetisch factor, maar ik weet niet of ik dat altijd al heb gehad, het viel me eig pas vandaag op :D

Weet iemand een uitleg hiervoor?

Berichten: 339

Re: Verschillende groottes pupillen

Er kunnen allerlei enge redenen voor zijn. Maar in frequentie komt 'zomaar' (geen aanwijsbare reden) het meest voor.

De medische term is anisocorie. Enige info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anisocorie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillende groottes pupillen

Om even wat achtergrondinformatie te geven;

Normaal gesproken zijn beide pupillen even groot omdat je n. opticus via een kern (Edinger-Westphal) schakelt

op de n. oculomotorius van het andere oog. Met andere woorden, licht valt op je retina, die informatie wordt verwerkt door de n. opticus, die schakelt op je n. oculomotorius die zorgt voor een constrictie van beide pupillen.

Omdat onze liever Heer dit al niet ingewikkeld genoeg vond maakte hij nog 2 extra zenuwen: de parasympaticus en de sympaticus. De eerste is niet echt een zenuw, maar dat zijn vezels die tezamen met de n. oculomotorius lopen. De parasympaticus zorgt samen met de n. oculomotorius voor constrictie van je pupil (zie eerder). Je sympaticus echter zorgt voor verwijding van de pupil. Als je erg angstig bent krijg je daarom grote pupillen (schrikreactie). Om diezelfde reden kun je hele kleine pupillen krijgen als je erg moe bent (parasympatische input).

Zoals eerder gezegd is er vaak geen oorzaak te vinden voor een iets kleinere pupil. Als aan één kant de pupil echter véél kleiner is dan aan de andere kant of als die niet meer op licht reageert kan er een onderliggende oorzaak zijn. Ook als het ooglid aan de kant van de nauwe pupil afhangt kan er iets aan de hand zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 771

Re: Verschillende groottes pupillen

Zoals eerder gezegd is er vaak geen oorzaak te vinden voor een iets kleinere pupil. Als aan één kant de pupil echter véél kleiner is dan aan de andere kant of als die niet meer op licht reageert kan er een onderliggende oorzaak zijn. Ook als het ooglid aan de kant van de nauwe pupil afhangt kan er iets aan de hand zijn.
Is niet het geval, en heb er verder geen last van ofzo, en vreemd genoeg is het zicht van beide ogen in zowel donker als licht identiek

Maar om terug te komen op het algemene: is er eigenlijk een genetische aanleg hiervoor?

Of moet ik uit je tekstje concluderen dat hier eigenlijk relatief weinig onderzoek wordt naar gedaan, en dit dus niet geweten is?

want geen oorzaak te vinden zeg je, er is toch voor elk gevolg een oorzaak denk ik...

Berichten: 12.262

Re: Verschillende groottes pupillen

Je hebt er geen last van, schrijf je al, dus ik kan me voorstellen dat er weinig animo is te onderzoeken hoe het komt. Bij de gemiddelde mens zijn bijv de neusgaten ook niet exact even groot, daar zit ook niemand mee, afgezien van cosmetische chirurgie.

Of je qua zicht iets merkt: waarschijnlijk nauwelijks. Stelt dat de ene pupil maximaal 5 en de andere maximaal 6 mm wordt, dan scheelt dat 44% lichtinval. Dat lijkt veel, maar ik denk dat je er dusdanig aan went er geen last van te ondervinden. Het netvlies compenseert sowieso voor minder licht, dus het enige dat je zou merken is dat het iets langer duurt te wennen aan fel licht, en dat je zicht in vrijwel duisernis (bij maximale gevoeligheid) iets minder is... maar het is slechts een halve stop, dus niet denderend.
Victory through technology

Reageer