[wiskunde] inhoud van een cilinder

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[wiskunde] inhoud van een cilinder

de meeste opdrachten van dit hoofdstuk snap ik wel maar deze vragen kom ik niet uit:

opdracht 1:

a. van een cilinder is de inhoud gelijk aan 1 liter.

druk de hoogte H uit in de straal R van het grondvlak en toon aan dat A=2·pie·R^2 + 2R^-1 de formule is voor de oppervlakte A uitgedrukt in R (alle maten in dm of dm^2

b. bereken met behulp van de afgeleide de minimale oppervlakte van een cilinder met inhoud 1 liter. laat zien dat voor deze cilinder geldt: R=2^(1/3)·pie^(1/3)

c. bepaal de verhouding van R en H voor deze meest compacte cilinder.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [wiskunde] inhoud van een cilinder

a)

Volume = bodemoppervlak * hoogte

V = ;) r2 h = 1 liter (indien R en h in dm zijn)

h® = 1 / ( :?: r2)

Totaal oppervlak = bodemoppervlak + dekseloppervlak + manteloppervlak

A = ;) r2 + :?: r2 + 2 :shock: r h

A = 2 ;) r2 + 2 :?: r / ( ;) r2)

A = 2 ;) r2 + 2 r-1

b) Je hebt een uitdrukking voor het oppervlak:

A® = 2 ;) r2 + 2 r-1

Die je moet gaan minimaliseren. Wat zijn de voorwaarde voor minimalisatie van een functie?

c) Je hebt in b) een waarde voor r gevonden, dus nu kun je h uitrekenen en daarmee de verhouding r / h
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [wiskunde] inhoud van een cilinder

Die je moet gaan minimaliseren. Wat zijn de voorwaarde voor minimalisatie van een functie?


ehh... da weet ik niet? (als 'minimalisatie van een functie' hetzelfde is als de afgeleide functie dan weet ik het wel)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [wiskunde] inhoud van een cilinder

als 'minimalisatie van een functie' hetzelfde is als de afgeleide functie dan weet ik het wel
Ja, minimaliseren (in dit geval tenminste) en maximaliseren zijn hetzelfde als differentiëren (van een functie) en deze gelijkstellen aan 0. Dus de afgeleide functie snijdt de x-as, de originele functie heeft een dal (of een top) en dat betekent dus dat in dat punt de helling 0 is.

Kortom, ja dat is hetzelfde.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: [wiskunde] inhoud van een cilinder

ik kom nog steeds niet uit dat minimaliseren. ik weet niet wat ik moet doen met de 2pie en die ^-1

dat heb ik nooit gehad :shock:

Reageer