Springen naar inhoud

Waar komt licht vandaan

• Log in om te kunnen reageren

morning

morning

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 15:44

Beste allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil de volgende vraag stellen.

Waar komt licht vandaan?
Ik ben dan vooral geinteresseert om te weten of de zon de enige lichtbron is of dat er andere lichtbronnen zijn.

Ik las deze middag over electromagnetische velden en dat dit ook een lichtbron is.

Wat is er van dit alles waar, wie kan me hierin verder helpen??

Groeten, morning.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2008 - 15:55

[quote name='morning' post='474825' date='16 December 2008, 15:44']Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil de volgende vraag stellen.[/quote]
Welkom!

[quote name='morning' post='474825' date='16 December 2008, 15:44']Waar komt licht vandaan?[/quote]
Begrijp je de volgende uitleg:

[quote]Als atomen genoeg verhit worden of op een andere manier in een geëxciteerde,aangeslagen toestand terecht komen, kunnen de buitenste elektronen een hoger (excited of in Nederlands geëxciteerd) energieniveau krijgen. Wanneer het elektron terugkeert naar een lager energieniveau, wordt de extra energie in de vorm van een foton (een deeltje met een lading energie, maar vrijwel zonder massa), uitgezonden. De hoeveelheid energie die het deeltje meekrijgt bepaalt de frequentie en de golflengte van de lichtgolf (en daarmee de kleur van het licht).[/quote]
Bron: Bericht bekijken
Ik ben dan vooral geinteresseert om te weten of de zon de enige lichtbron is of dat er andere lichtbronnen zijn.[/quote]
Wat dacht je van andere sterren? Of van een eenvoudige zaklantaarn?

[quote name='morning' post='474825' date='16 December 2008, 15:44']Ik las deze middag over electromagnetische velden en dat dit ook een lichtbron is.[/quote]
Zichtbaar licht is inderdaad elektromagnetische straling, maar er zijn nog veel andere soorten: radiogolven, röntgenstralen, gammastralen, infraroodstralen, UV-stralen,... (die laatste twee worden meestal ook aangeduid met de term "licht", maar zijn niet met het blote oog zichtbaar)

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

morning

morning

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 16:11

Beste,

Bedankt voor je uitleg en ik begrijp wat je schrijft.

Wat dacht je van andere sterren? Of van een eenvoudige zaklantaarn?

Oke, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel, ik spreek over licht wat we zelf niet kunnen maken.

Misschien kan ik dan de vraag anders stellen: Stel dat dat we alle hemellichamen weg zouden nemen die licht geven, zou er dan nog steeds licht zijn?
En zo ja, wat is dat licht?

Zichtbaar licht is inderdaad elektromagnetische straling, maar er zijn nog veel andere soorten: radiogolven, röntgenstralen, gammastralen, infraroodstralen, UV-stralen,... (die laatste twee worden meestal ook aangeduid met de term "licht", maar zijn niet met het blote oog zichtbaar)

Oke, wat veroorzaakt dit licht. In het licht van voorgaande woorden; Alleen de hemellichamen?

Groeten, morning.

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 11:01

Ongeveer alle straling komt van hemellichamen, niet alleen sterren, maar ook sommige planeten, zoals Jupiter en Saturnus.
Daarnaast heb je ook nog eens Pulsars en Zwarte gaten.
En tot slot heb je nog de thermische achtergrondstraling, tot nu toe is de enige verklaring daarvoor de oerknal.

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 15:06

Dichter bij huis hebben we ook natuurlijke straling: het Aardse magnetisch veld welke een mooie lichtschow kan geven (noorde- en zuiderlicht)
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

morning

morning

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 16:22

Beste allemaal,
Hier de groeten van morning.

Mag ik nog een aantal vragen stellen?

MacHans, je spreekt over "thermische achtergrondstraling", kan je uitleggen wat dit precies is??
En is dit dan hetzelfde als electromagnetische velden??

Verder spreekt gouwepeer over het "aardse magnetische veld", mag ik daar wat uitleg over??

Ik ben een leek, dus ik zou het waarderen om dit goed uitgelegd te krijgen.

Alvast van harte bedankt.
Morning.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2008 - 16:29

MacHans, je spreekt over "thermische achtergrondstraling", kan je uitleggen wat dit precies is??
En is dit dan hetzelfde als electromagnetische velden??

Je zou eens kunnen beginnen met de betreffende wikipediapagina door te lezen: klik.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 17:51

*Ik bedoelde trouwens kosmische achtergrondstraling.
Dit is een soort overblijfsel van de Oerknal, ooit was het heelal een superklein puntje dat superheet was.
Toen is dat puntje gaan expanderen, en daarmee werd hij koeler. Momenteel 'zien' we nog steeds sporen van deze
warmte in de vorm van straling.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures