Springen naar inhoud

Kan een ongeboren baby "echt horen" in vruchtwater?

• Log in om te kunnen reageren

Simsim

Simsim

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 16:05

Voor mij is het moeilijk om informatie te vinden over hoe een foetus kan horen in de baarmoeder. Ik wil wel wat meer wetenschap zien achter dit dan alleen het lezen van: "wetenschappelijk is aangetoond..." terwijl ik geen goede argumenten kan vinden over hoe ze er ooit op zijn gekomen dan een foetus bijvoorbeeld muziek kan horen van buitenaf.

Als ik onder water zwem, hoor ik niet wat boven water gebeurt.De geluiden die onder water zijn, hoor ik weer wel. Geluid in water gaat sneller dan in lucht, dus kan je beter onder water horen, maar dan hoor je wat buiten water gebeurt niet goed.
Ik weet dat ik dit niet echt met elkaar kan vergelijken, omdat vruchtwater anders is samen gesteld dan zeewater of kraanwater. Maar misschien is het effect niet erg verschillend hoe geluid door deze vloeistoffen gaat. (??)

Zelf heb ik ook geen kennis over hoe "goed " het gehoor van een baby is ontwikkeld, dat hij/zij de verschillen in tonen enz kan waarnemen en/of nog lang niet alle tonen kan horen die wij horen. Misschien zijn sommige tonen onhoorbaar waardoor een baby muziek die veel op elkaar lijkt helemaal niet kan onderscheiden.
Ook had ik gelezen dat een foetus vroeg geheugencellen kan ontwikkel, maar hoe goed kan hij verschillende ritmes onthouden?

En misschien "hoort" de foetus de geluiden wel met zijn huid, dat betekent dan dat die foetus het anders waarneemt dan hoe wij het waarnemen?

Er zijn wel vragen die hierbij komen kijken, misschien zijn sommige "nutteloos" die we gewoon weg kunnen laten.
Zelf kan ik misschien begrijpen dat een baby in je buik je hartslag en dingen die binnen je buik gebeuren horen eventueel je eigen stem, maar klinkt die ook niet anders voor de baby als die straks geboren is. Dus hoe "goed" kan een baby dat nou herkennen en onderscheiden dat het duidelijk een verschil maakt?

Zo maak mij maar wijs!
Misschien heb ik te veel over na zitten denken, en dat het antwoord eigenlijk heel simpel is. Of dat je in vruchtwater goed kan horen wat buitenaf gebeurt en dat de oren van de baby misschien wel beter werken dan die van ons, omdat we ouder zijn en vaak gaat bijvoorbeeld gehoor en zicht achteruit.

Tips of begrippen die mij kunnen helpen om over dit onderwerp te zoeken worden ook gewaardeerd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2008 - 16:25

Bepaalde onderzoeken zouden inderdaad aangetoond hebben dat foetussen op een bepaald moment in staat zijn om geluiden waar te nemen (de hartslag van de moeder) en te onderscheiden (zo zouden ze bijvoorbeeld hun moeders stem herkennen). Zie bijvoorbeeld hier. Geluid plant zich doorgaans inderdaad sneller voort in vloeistoffen, maar het dempt ook de geluiden van buitenaf. Verder is het gehoorssysteem van een foetus nog niet volledig ontwikkeld.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2008 - 18:48

Daar wil ik dan graag aan toevoegen dat horen met de huid voor een mens (volwassen/kind/foetus/whatever) onzin is.
"Meep meep meep." Beaker

Simsim

Simsim

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 21:35

Daar wil ik dan graag aan toevoegen dat horen met de huid voor een mens (volwassen/kind/foetus/whatever) onzin is.

Met "horen" met de huid bedoel ik voelen, aangezien geluid uit trillingen bestaan, bijvoorbeeld wanneer je een bass of lage tonen kan voelen in je maag.
Dus een foetus kan misschien geluiden op die manier waarnemen, door te voelen met de huid, maar met de huid "hoor" je dus niet alle tonen. Begrijp je wat ik er nu mee bedoel?

Verder zal ik het artikel lezen, bedankt in ieder geval.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2008 - 23:29

Geluid kan wel degelijk van lucht naar water worden overgedragen, al zal er wel sprake zijn van enige demping (met name in de hoge tonen). Bij een buik met vruchtwater zit er tussen lucht en vloeistof ook nog weefsel van de buik en baarmoeder, wat ook invloed heeft op de overbrenging van het geluid. Ik kan het niet echt onderbouwen, maar ik vermoed dat dit een positief effect heeft op de doordringing van het geluid in het vruchtwater, zeker wanneer de buik sterk is opgezet en dus een soort strakgespannen 'trommel' vormt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8795 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2008 - 00:48

Tja, onder water hoor je wel degelijk iets van wat er boven water aan geluid is, maar er zit wel een flinke demping op. Als volwassene lijkt het me wel plausibel dat je bijv kunt bepalen wie er naar je staat te schreeuwen aan de waterkant.

Vraag is alleen of dat voor een ongeboren kind ook geldt - zou daar in het binnenoor reeds lucht/gas zitten, of staat dat nog vol met vloeistof? En in hoeverre werkt een middenoor nog naar behoren als het vol vloeistof staat?
Victory through technology

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2008 - 09:43

Met "horen" met de huid bedoel ik voelen, aangezien geluid uit trillingen bestaan, bijvoorbeeld wanneer je een bass of lage tonen kan voelen in je maag.
Dus een foetus kan misschien geluiden op die manier waarnemen, door te voelen met de huid, maar met de huid "hoor" je dus niet alle tonen. Begrijp je wat ik er nu mee bedoel?

Ik denk dat je horen inderdaad breder kan zien dan via de normale weg van gehoorgang.
Ook via de schedel kan je horen (Bij zeer hoge geluidsniveaus beschermd men niet alleen de oren via gehoorkappen maar ook het hoofd/schedel via helmen). Tinitus wijst ook op andere manieren waarmee geluid kan waargenomen worden.
En inderdaad kan je via trillingen dingen waarnemen. In hoever je dit nog als horen kan beschouwen is mij onduidelijk, maar het is zeker waarnemen.
Als je in een akoestische meetkamer staat met extreem lage stoorniveaus, kan je je eigen hart horen kloppen. In hoever dit echt horen is, of welke processen dit juist zijn weet ik niet juist. Ik kan in elk geval mijn eigen hartritme tellen (via mijn gehoor, maar of dit van buiten komt betwijfel ik, of weet ik niet zeker) zonder me gelijk waar te betasten.
Ik vermoed dat een embryo in een behoorlijk lawaaierige omgeving zit door de directe structuuroverdracht. Moet zoiets als een dokter die via een stethoscoop luistert, maar nog intenser.

Overdracht van lucht naar water is meer de geluidsisolatie dan demping. Een wateroppervlakte is een zťťr goede reflector (en dus isolator) voor geluid. Dempen betekent dat het geluid geabsorbeerd wordt = omgezet naar warmte. Het wateroppervlak kaatst gewoon het grootste gedeelte van het geluid terug. Grofweg kan je stellen dat > 99.8 tot 99.2 % in het spraak frequentiegebied de geluidsenergie gewoon reflecteert op het wateroppervlak (en dus niet in het water komt).
Hierdoor klinkt een akoestisch onbehandeld zwemdok ook zo vreselijk in functie van nagalmtijd. Dat wateroppervlak werkt als een geluidsreflecterende muur.

Hoe zo'n kind, wel of niet waarneemt weet ik niet. Maar als het geluid (= trillingen) vermoed ik dat het via directe trillingswegen (structuuroverdracht) zijn (geen normaal lucht trommelvlies effect)

Veranderd door E.Desart, 17 december 2008 - 09:58

Eric

Maars

Maars

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2008 - 15:58

Mij staat iets bij dat baby's inderdaad een soort van horen terwijl ze in de baarmoeder zitten. Ze zouden dan al bepaalde klanken opvangen van bijvoorbeeld de moeder. Ze luisteren na de geboorte liever naar de moedertaal dan een andere taal. Vlak na de geboorte (tot 18 weken, weet ik niet zeker) kunnen baby's nog iedere verschil in klank horen, wat je daarna vanzelf afgeleerd omdat je er geen gebruik van maakt.

Gevonden:
"De auditieve perceptuele vermogens zijn reeds na 6 maanden vanaf de conceptie ontwikkeld, Kinderen horen dan ook allerlei geluiden in de moederbuik, waaronder de prosodische structuur van de moeder-taal. Meteen na de geboorte luisteren kinderen dan ook liever naar de structuur van de moedertaal dan naar een vreemde taal." (Mehler et al, 1988). Uit college sheet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures