Terugkijken in de tijd naar de Big Bang

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Terugkijken in de tijd naar de Big Bang

Al enige tijd lees ik hier de vaak interessante topics, met name in de "sterrenkunde en ruimtevaart" fora.

Ik heb geen wetenschappelijke opleiding genoten, maar ik vind alles wat met het heelal te maken heeft bijster interessant.

Nu loop ik al een tijdje met de volgende vraag rond;

Hoe verder we in de ruimte kijken, hoe verder je feitelijk in de tijd terugkijkt.

Eigenlijk kijk je dus welke kant je ook op kijkt terug naar één punt.

Hoe kan het dan zijn dat de hemel zo donker is, als de oerknal theorie juist is?

Je kijkt toch, waar je ook heenkijkt naar dit punt terug? (en dit was toch een redelijk lichte gebeurtenis..)

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten,

Rene

Berichten: 43

Re: Terugkijken in de tijd naar de Big Bang

ik ben maar een scholier dus ik zou dit brutaal kunnen vereenvoudigen maar ik denk dat het donker is omdat er bij de Big Bang waarschijnlijk niet eens licht was!

Een lichtstraal wordt uitgezonden als een elektron terugspringt naar de schil waar hij oorspronkelijk opzat(maar waar hij niet meer opzat doordat er energie werd toegevoegd). Aangezien er bij de Big Bang nog helemaal geen atomen bestonden konden die elektronen niet terugspringen en was er dus volgens mij geen licht waardoor je probleem opgelost is. Het feit dat de hemel zo donker is bevestigt dus net de oerknal theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Terugkijken in de tijd naar de Big Bang

We zien het licht wat ons net heeft berreikt.

Met andere woorden:

Een ster die 100 lichtjaar ver weg staat heeft dus 100 jaar nodig om "ons" te bereiken.

We kijken in dit geval dus 100 jaar terug in de tijd.

Aangezien massa niet het lichtsnelheid kan halen en fotonen wel met het lichtsnelheid reizen en alles vanuit de oerknal komt is het licht van de oerknal ons dus allang voorbij.