Boeken over albert speer

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Boeken over albert speer

Beste wetenschappers,

Ik ben op zoek naar boeken waarin het fascinerende personage Albert Speer uitgebreid aan bod komt. Boeken die ik al op het oog heb:

Joachim Fest - Albert Speer (gelezen)

Joachim Fest - Onbeantwoorde vragen (nog te lezen)

Gitta Sereny - Albert Speer (ik ben op zoek naar een winkel waar ik dit boek nieuw kan bestellen, help me!)

Weet men hier nog andere boeken die volledig, voor een groot deel, of voor een redelijk deel over Albert Speer gaan? Dit mag over het personage zijn, over zijn werk, enzovoort. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alles is welkom!!

Groeten,

Michiel.

P.S. Ik zie net in mijn posthistorie dat mijn verhouding tot bijdragende posts, en posts waarin ik zelf om bijdrages vraag nogal buiten verhouding asociaal is :D sorry! maargoed, een nieuw topic kan ook voor interessante, nieuwe informatie zorgen en zo draag ik toch wat bij ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Boeken over albert speer

''Hij kwam daarna niet echt meer voor het voetlicht, op een enkel interview na, en besteedde zijn tijd aan het uitwerken van zijn aantekeningen en het publiceren ervan in verscheidene boeken. Speer liet veel tekeningen en een enorme hoeveelheid dagboekaantekeningen na, die uit de gevangenis waren gesmokkeld. Deze werden in 1969 in boekvorm uitgegeven onder de titel Spandauer Tagebücher (later vertaald in het Engels onder de titel Spandau – the secret diaries). Zijn levensverhaal vertelt hij in Erinnerungen (Herinneringen). Ook over de rol van de SS schreef hij een boek: Der Sklavenstaat: Meine Auseinandersetzungen mit der SS. Tot slot is ook het boek Technik und Macht min of meer van zijn hand, namelijk Speers woorden, vastgelegd door Adelbert Reif. Speer overleed in 1981 in Londen.''

Wikipedia -hierboven en hieronder

Misschien zit daar iets tussen? Of anders hier een hele lijst

''Literatuur

Door Albert Speer

* Albert Speer: Alles was ich weiß.

* Albert Speer: Erinnerungen. Een boek dat is samengesteld uit de verschillende notities op onder meer WC-papier die Speer gemaakt heeft tijdens zijn gevangenisperiode in Spandau.

* Albert Speer: Die Spandauer Tagebücher. Dagboek van Speers gevangenistijd.

* Albert Speer: Der Sklavenstaat. Speers ervaringen met de SS.

* Albert Speer: Hitlers neue Reichskanzlei. Een propagandaboek over de nieuwe Rijkskanselarij die hij voor Hitler gebouwd heeft.

Over Albert Speer

* Heinrich Breloer: Unterwegs zur Familie Speer

* Joachim Fest: Die unbeantwortbaren Fragen. Notizen über Gespräche mit Albert Speer zwischen Ende 1966 und 1981. Interviews met Speer. (vertaling Gerda Meijerink, 2006, Onbeantwoordbare vragen, De Bezige Bij, 256 blz.)

* Joachim Fest: Speer, architect van Hitler, Aula, Amsterdam, 2004, vertaald uit het Duits.

* Lars Olof Larsson: Albert Speer, Le plan de Berlin, 1937-1943, Brussel, Archives d'Architecture Moderne, 1983.

* Margret Nissen: Sind Sie die Tochter Speer?'

* Matthias Schmidt: Albert Speer, das Ende eines Mythos. De onthulling van achtergehouden documenten over Speers daden in Berlijn en zijn woningpolitiek aldaar, 1982.

* Heinrich Schwendemann: Albert Speer. Architekt des Todes. Speer als de organisator van Duitslands oorlogsindustrie.

* Gitta Sereny: Das Ringen mit der Wahrheit (1995). Vertaald uit het Engels: Albert Speer - His struggle for truth.

* Ulrich Schlie: Die Kransberg-Protokolle 1945

* Dan van der Vat: Der gute Nazi. Analyse van Speer als 'Anständiger Nazi'.

* Arnoud Veilbrief Kristallnacht? Viel me niet op, in NRC Handelsblad, Cultureel Supplement, 1 september 2006.

* Esther Villar: Speer. (toneelstuk)''

Maar mag ik vragen waarom Albert Speer je zo fascineert, uit pure nieuwsgierigheid? Want zo ver ik weet hield hij zich voornamelijk met architectuur bezig.

Berichten: 31

Re: Boeken over albert speer

Waanzinnig bedankt! (idioot dat ik dat zelf nog niet gezien had, gewoon op Wikipedia :D ).

Ik vind Albert Speer een fascinerend personage door zijn tweezijdigheid: enerzijds een verschrikkelijk hoge nazi, anderzijds de zeer beschaafde man. Goed, het is geen nieuwtje dat grote misdadigers vaak ook minder negatieve kanten hebben. Maar bij hem is het fascinerende dat hij ook zelf probeert om die goede kant te behouden: hij blijft netjes, hij wordt geen proleet zoals de andere partijbonzen, en is eigenlijk gewoon een kunstenaar. Onder hem gebeuren verschrikkelijke dingen, maar waar hij het voor blijft doen is het resultaat en de prestige. Hoe anders is dat met de andere hoge nazi's, die helemaal geen kunstzinnige en ambitieuze kanten hebben maar vooral in het bezit zijn van sadistische gevoelens en een honger naar macht. Die had hij ook, maar op een hele andere wijze. Dat boeit me.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Boeken over albert speer

Over hoge nazi's gesproken, Hitler was zelf een jeugdige dilettant.
..had Adolf zich inmiddels een levenspatroon aangemeten dat zolang hij leefde in wezen niet meer zou veranderen. Tot diep in de nacht bevredigde hij zijn ongebreidelde leeshonger, sliep tot laat in de ochtend, hing gedurende de middag in huis rond en besteedde de avond aan geslenter door de stad of een bezoek aan de opera. Hij prat op zijn uiterlijk en op zijn enigszins vroegrijpe élégance, zoals hij ook prat ging op zijn welbespraaktheid. Hij hield er een klein zwart notitieboekje op na waarin hij gedichten schreef, zijn opmerkingen over het leven in de stad noteerde, en schetsen maakte. Aan niemand gebonden.... ....Zijn liefde ging vooral uit naar tekenen en schilderen en hij had een speciale voorkeur voor bouwkundige tekening.... ....Hij kon een gebouw goed genoeg tekenen om de massiviteit ervan te suggereren, maar hij had weinig besef van perspectief...
Bron 'Hitler, een leven voor de dood' van Robert Payne, pagina 23.
....Zijn liefde ging vooral uit naar tekenen en schilderen en hij had een speciale voorkeur voor bouwkundige tekening....
Dit is misschien een verklaring waarom Albert Speer een hoge nazi is geworden, en als ik mij niet vergis had Hitler hem de opdracht te geven om een grootse stad te ontwerpen die zou dienen als de hoofdstad van het 'Duizendjaren Rijk'?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boeken over albert speer

Ik vind Albert Speer een fascinerend personage door zijn tweezijdigheid: enerzijds een verschrikkelijk hoge nazi, anderzijds de zeer beschaafde man. Goed, het is geen nieuwtje dat grote misdadigers vaak ook minder negatieve kanten hebben. Maar bij hem is het fascinerende dat hij ook zelf probeert om die goede kant te behouden: hij blijft netjes, hij wordt geen proleet zoals de andere partijbonzen, en is eigenlijk gewoon een kunstenaar. Onder hem gebeuren verschrikkelijke dingen, maar waar hij het voor blijft doen is het resultaat en de prestige. Hoe anders is dat met de andere hoge nazi's, die helemaal geen kunstzinnige en ambitieuze kanten hebben maar vooral in het bezit zijn van sadistische gevoelens en een honger naar macht. Die had hij ook, maar op een hele andere wijze. Dat boeit me.
Nu vind ik dat je van Speer ook geen heilige moet proberen te maken. Ik heb de indruk dat Fest de waarheid hier en daar nogal een zetje heeft gegeven. Speer was goed genoeg op de hoogte van de misdaden van het Derde Rijk en hij hielp ze mee in stand houden. Om het plaatje van Speer als een nette vent op te kunnen houden, moet je de andere nazi's inderdaad als varkens gaan omschrijven. En hoewel velen van hen zich inderdaad zo gedragen hebben, waren het één voor één mensen, net als Speer.

Dat is uiteindelijk ook wat je van Hitler als schilder zou moeten onthouden. Niet dat hij een amateur was wiens werkjes behoorlijk suckten, en niet dat hij ooit niet werd aanvaard op een joodse kunstacademie (alsof dat een rechtstreekse aanleiding tot de jodenvervolging geweest zou zijn), maar dat hij uiteindelijk ook een mens was. Eén met verfoeilijke ideeën, die hij jammerlijk genoeg in de praktijk heeft kunnen omzetten, dankzij weer andere mensen.

Maar we moeten niet denken dat wij er geen uitstaans mee hebben.

Berichten: 1.168

Re: Boeken over albert speer

...., en niet dat hij ooit niet werd aanvaard op een joodse kunstacademie ......
"joodse kunstacademie?" Foei,Ypsilon! Kwam zeker door het late uur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boeken over albert speer

Laten we het daar maar op houden :D (hoewel het mij op dat woord na nog wel lijkt meegevallen te zijn met dat late uur).

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Boeken over albert speer

Nu vind ik dat je van Speer ook geen heilige moet proberen te maken. Ik heb de indruk dat Fest de waarheid hier en daar nogal een zetje heeft gegeven. Speer was goed genoeg op de hoogte van de misdaden van het Derde Rijk en hij hielp ze mee in stand houden.
Je moet hier denk ik de persoonlijkheid strikt gescheiden houden van de literature geschriften. Neem als voorbeeld Martin Heidegger, een nazi aanhanger maar tevens één van de grootste filosofen van de 20e eeuw. Ik persoonlijk zie daar geen bijzondere complexiteit in , maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor iemand anders een fascinerend geval kan zijn.

Berichten: 189

Re: Boeken over albert speer

Dit is misschien een verklaring waarom Albert Speer een hoge nazi is geworden, en als ik mij niet vergis had Hitler hem de opdracht te geven om een grootse stad te ontwerpen die zou dienen als de hoofdstad van het 'Duizendjaren Rijk'?
Klopt, er werden zelfs al maquettes gemaakt van bombastische neoclassicistische gebouwen die in Polen de basis voor een nieuwe stad zouden worden.

http://www.radio1.be/programmas/mezz/771320/ Dit is de maquette van Germania, het nieuwe Berlijn. Ik vind het alleszins wel iets hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boeken over albert speer

Je moet hier denk ik de persoonlijkheid strikt gescheiden houden van de literature geschriften. Neem als voorbeeld Martin Heidegger, een nazi aanhanger maar tevens één van de grootste filosofen van de 20e eeuw. Ik persoonlijk zie daar geen bijzondere complexiteit in , maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor iemand anders een fascinerend geval kan zijn.
Dat gaat zeker op, in zoverre dat je zijn architecturale verwezenlijkingen los moet zien van zijn gedrag. Dat gedrag los zien van de stelling dat hij een heel nette en beschaafde vent was is echter onmogelijk.

Reageer