papierchromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

papierchromatografie

1 groen splitst in geel en blauw. Blauw zit boven geel op het papier. Lost blauw dan sneller op in de loopvloeistof omdat het langer meeloopt of geel omdat het zich sneller hecht aan het papier?

2 Als je een vlek verwijdert op je kleding met water of aceton, blijft er een

ronde rand zichtbaar. Hoe komt dit? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: papierchromatografie

WAT?

wat een vage vragen joh!
1 groen splitst in geel en blauw. Blauw zit boven geel op het papier. Lost blauw dan sneller op in de loopvloeistof omdat het langer meeloopt of geel omdat het zich sneller hecht aan het papier?
Lost blauw sneller op, of geel?

Is dat de vraag?

Maar de "omdat"-en kloppen dan weer niet...

Iets lost toch niet sneller op omdat het langer meeloopt??

Het zit zo:

de stof die het makkelijkste oplost in de eluens (vloeistof) zal dus eerder oplossen en dus verder meelopen, dus boven de andere kleur komen te zitten.

De hechting aan het papier heeft er niks mee te maken, want de hechting aan het papier wordt veroorzaakt door verdamping van de eluens, dat altijd een vluchtig oplosmiddel is (of een combinatie hiervan). Wanneer het eluens verdampt, blijft een laagje over.

Ik denk dat die ronde rand na schoonmaken met aceton of water hetzelfde idee is wat je hierboven beschrijft, een stofje lost erin op en "loopt" een tijdje mee, waardoor het dus aan de randen van de vlek bevind, waar vervolgens het oplosmiddel verdampt en er een ronde cirkel ontstaat door het vuil dat achterstaat.
may the force be with you

Re: papierchromatografie

Hoe noemen we eigelijk deze scheidingsmethode?? Aj, ik bedoel hoe noemen we de scheidingsmethode waarbij we de bestanddelen uit een kleurenmengsel kunnen beschrijven??

En waarom kunnen we als extraxiemiddel hiervoor geen zuiver water gebruiken maar enkel gedeminaliseerd water?

Merci op voorant!!

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: papierchromatografie

Deze methode wordt meestal dunne laag chromatografie genoemt.

en je scheidt op basis van polariteit net zoals met HPLC.

Deze methode wordt niet alleen voor kleuren gebruikt maar kan voor zeer veel stoffen gekruikt worden.. meestal voor organische chemie wordt deze methode toegepast om de vordering en het reultaat van de reactie te controleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: papierchromatografie

Lijkt me een typische huiswerkforum vraag. Vandaar dat ik dit verplaats.

Berichten: 1

Re: papierchromatografie

Op aanvraag van de oude mannen wijzig ik mijn bericht naar mensentaal: Het antwoord op mijn vraag was geen SCHEIDINGMETHODE... Ik vroeg me af of dit extraheren kon zijn? En waarom kan de eluens geen zuiver water zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: papierchromatografie

Moderator-verzoek: kun je in het vervolg je teksten in het normaal Nederlands schrijven? Bovenstaande text was voor een oude man als ik redelijk moeilijk ontcijferbaar...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer