leren afremmen met de auto

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

leren afremmen met de auto

Ik leer nu pas sinds enkele lessen met de auto rijden. Zoals iedereen vind ik een van de moeilijkse dingen leren terugschakelen. Eerst zag ik het nut niet echt, als ik moest stoppen ontkoppelde ik gewoon en bolde uit en gebruikte mijn rem en schakelde gewoon rechtstreeks terug naar eerste. Nu hebben ze mij al uitgelegd dat het niet slim is om altijd volledig af te remmen op je rem. Maar ik vraag me nog steeds af wat er nu juist gebeurd als je afremt op je motor en waarom dat niet schadelijk is voor je motor en waarom het wel schadelijk is voor je motor om rechtstreeks terug te shakelen naar eerste eens je hebt afgeremd. En is het normaal dat je je motor even hoort tegenronken als je een versnelling terugschakelt en dan gas geeft of is dat juist het afremmen?

hopelijk is de vraagstelling een beetje duidelijk en kan iemand een duidelijk antwoord geven, je mag wel wat mechanische termen gebruiken

alvast bedankt

Berichten: 109

Re: leren afremmen met de auto

Maar ik vraag me nog steeds af wat er nu juist gebeurd als je afremt op je motor en waarom dat niet schadelijk is voor je motor en waarom het wel schadelijk is voor je motor om rechtstreeks terug te shakelen naar eerste eens je hebt afgeremd
Als je terug schakelt kom je in hogere toeren. Als je dan geen gas geeft is de vermogens opbrengst door het verbrandingsproces minimaal terwijl er wel relatief hoge wrijvingsverliezen en pompverliezen zijn. De motor gaat dan dus als een rem werken. Is natuurlijk niks schadelijks voor de motor aan. Door terug te schakelen krijg je dus extra remkracht waardoor je de remmen zelf een beetje kunt ontlasten.

Doe je niet terugschakelen is dat eigenlijk geen probleem, je moet alleen wat harder remmen. De motor ondervindt niks schadelijks of wat dan ook. Echter als je de koppeling indrukt en de versnelling in zijn 1 zet terwijl de voertuigsnelheid nog relatief hoog is kan dit wel schadelijk zijn voor de versnellingsbak. Je laat de versnellingsbak dan te veel toeren draaien (die wordt overgedragen door de wielen) wat een onnodig hoge belasting voor de lagers en tandwielen geeft.
En is het normaal dat je je motor even hoort tegenronken als je een versnelling terugschakelt en dan gas geeft of is dat juist het afremmen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Maar normaal hoor je de motor gewoon optoeren. Geen rare geluiden ofzo.

Het afremmen op de motor gebeurd zodra de motor op hoge toeren draait (zoals voorheen uitgelegd). Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je koppeling intrapt, de toeren vervolgens laat terug zakken, en dan na het terugschakelen de koppeling laat opkomen. Op deze manier slijt de koppeling onnodig hard. Je kunt beter sneller terugschakelen. Zelf geef ik tijdens het remmen en terugschakelen nog een beetje gas tussen het schakelen zodat het toerental van de motor en versnellingsbak meteen goed overeenkomt en dus minimale belasting voor de koppeling.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: leren afremmen met de auto

Nog een argument voor het niet enkel op de remmen afremmen:

Meestal doet men dit door volledig de koppeling in te drukken en vervolgens te gaan remmen. Door echter de koppeling niet in te drukken remt men zoals hierboven beschreven op de motor. Of hierbij wordt teruggeschakeld of niet is voor onderstaande van minder belang.

In nieuwere auto's (tot enkele jaren oud) zit een systeem dat merkt dat er op de motor wordt afgeremd, en speelt hierop in met de brandstofvoorziening. De preciese aanpassing weet ik niet (wellicht wordt de volumeverhouding benzine/lucht aangepast) maar het komt erop neer dat je zuiniger rijdt.

Er zijn nog wat punten die het weggebruik en de verkeersveiligheid ten goede komen. Stel bijvoorbeeld dat het licht weer op groen springt of je om een andere reden gas bij moet/kan geven (iemand dreigt met volle vaart op je achterkant in te rijden), dan kan je wel snel weg (de berm in) als je auto in de versnelling staat.

Ook in het geval dat je vooraan in de rij voor het verkeerslicht staat is het geen goede zaak om je auto in z'n vrij te hebben. Stel dat je per ongeluk een tikje van je achterganger krijgt, dan rol je zo het kruispunt op. Dat kan vervelend zijn als er net anderen aan komen.

Oh ja, dit is ook een reden voor het feit dat je beter niet alvast kunt sturen voordat je ook echt wegrijdt. Als je ook weer in dit geval een tikje krijgt rol je zo de andere weghelft op, en kan je frontaal worden geschept. Allemaal kleinigheden die ongelukken wel kunnen voorkomen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: leren afremmen met de auto

Ik ben het volkomen met al het voorgaande eens,

maar het volgende bekijk ik toch ietwat sceptisch:
Ook in het geval dat je vooraan in de rij voor het verkeerslicht staat is het geen goede zaak om je auto in z'n vrij te hebben. Stel dat je per ongeluk een tikje van je achterganger krijgt, dan rol je zo het kruispunt op. Dat kan vervelend zijn als er net anderen aan komen.
Als je stilstaat vooraan in de rij voor een licht, heb je twee keuzes: ofwel zet je 'm in z'n vrij (of neutral), ofwel zet je'm in (liefst) eerste en houdt je de koppeling ingedrukt.

In beide gevallen is de overbrenging onderbroken, en kan hij wegrollen indien er een duw op gegeven wordt (en indien natuurlijk er niet geremd wordt).

Zoals [miels] het voorstelt, lijkt het beter om 'm niet in z'n vrij te zetten. Misschien mis ik iets, maar het alternatief blijkt toch ook geen oplossing te bieden?

Berichten: 109

Re: leren afremmen met de auto

Ook in het geval dat je vooraan in de rij voor het verkeerslicht staat is het geen goede zaak om je auto in z'n vrij te hebben.


Mwa, vind ik een beetje ver gezocht welke argumenten hiervoor worden gegeven. Als je een tikje krijgt en je voet schiet van de koppeling gebeurd hetzelfde. Daarbij slijt de drukgroep van de koppeling een heel stuk sneller als je de koppeling elke keer inhoudt voor een stoplicht, het is dus veel beter om hem in zijn vrij te zetten bij het stoplicht (in Duitsland is dit zelfs verplicht, vandaar dat daar rood-oranje-groen wordt gegeven, je hebt dan tijd om de auto in de versnelling te zetten).

Nog even een aanvulling on-topic wat ik vorige was vergeten: er wordt veel gebruik gemaakt van het afremmen op de motor bij bussen en vrachtwagens. Er sluit dan een klep in het uitlaatkanaal waardoor er veel tegendruk is en de motor dus nog inefficienter loopt en dus resulteert in meer remmend vermogen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: leren afremmen met de auto

Zoals [miels] het voorstelt, lijkt het beter om 'm niet in z'n vrij te zetten. Misschien mis ik iets, maar het alternatief blijkt toch ook geen oplossing te bieden?
Hmmm, volgens mij heb ik mijzelf enigszins verloren in het enthousiaste typewerk. Je hebt gelijk: bij beide opties kan je bewegen (mits je de rem niet intrapt).

Nu ik hier over nadenk geloof ik dat ik het meeste voel voor het in de 1e versnelling zetten en de koppeling indrukken, zodat je meteen bij groen wegkan, wat in Nederland handig is.

Interessant trouwens hoe ze dat in Duitsland doen. Weet iemand wat er de reden van is dat je 'm in zijn vrij moet hebben staan daar? Ik neem tenminste aan de overheid niet als reden heeft dat koppelingsplaten dan minder slijten...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: leren afremmen met de auto

Bedankt voor de reacties, het is me al heel wat duidelijker
Interessant trouwens hoe ze dat in Duitsland doen. Weet iemand wat er de reden van is dat je 'm in zijn vrij moet hebben staan daar? Ik neem tenminste aan de overheid niet als reden heeft dat koppelingsplaten dan minder slijten...
was dit niet die reden?
Daarbij slijt de drukgroep van de koppeling een heel stuk sneller als je de koppeling elke keer inhoudt voor een stoplicht, het is dus veel beter om hem in zijn vrij te zetten bij het stoplicht (in Duitsland is dit zelfs verplicht, vandaar dat daar rood-oranje-groen wordt gegeven, je hebt dan tijd om de auto in de versnelling te zetten).

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: leren afremmen met de auto

Je motor verslijt wel vlugger als je veel op de motor remt. Een reden waarom tegenwoordig ook weer veel wordt geargumenteerd om het juist niet te doen (remschijven zijn relatief goedkoop), behalve bv in lange afdalingen. Dan kunnen je remmen oververhit geraken.

Berichten: 3

Re: leren afremmen met de auto

Je motor verslijt wel vlugger als je veel op de motor remt.
kun je dit nader verklaren of onderbouwen? ik ben nieuwsgierig naar de oorzaken hiervan.

Het basisprincipe van remmen op de (benzine)motor is vacuüm: de gas/luchtklep staat dicht, terwijl de zuigers liever lucht zouden aanzuigen.. dit effect is sterker bij meer toeren, dus een lagere versnelling (lees: grotere vertraging :shock: )

een te lage versnelling vernaggelt voornamelijk de motor, die teveel toeren draait, waardoor massatraagheid van kleppen en zuigers vrij spel hebben.. de motor is beveiligd tegen te hoge toeren, dus door gasgeven in z'n vrij of met de koppeling in kan hij niet te hard draaien.. als je echter bij het afremmen te laag terugschakelt breng je de motor echter mechanisch "op hol"

Bij moderne benzinemotoren wordt de benzinetoevoer zelfs compleet afgesloten als de computer registreert dat er op de motor wordt afgeremd.

Dieselmotoren remmen veel minder goed af, omdat ze niet lucht, maar brandstof-geregeld zijn.. het gewenste vacuüm bestaat niet..

daarom hebben vrachtwagens en bussen de zogenaamde motorremklep in de uitlaat, waartegen nu juist "gepompt" moet worden..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: leren afremmen met de auto

er ontstaat een grote onderdruk in de cilinders, die olie kan aanzuigen via de klepkanalen.

Indien je hydraulische kleppenstoters hebt, kan dit nadelig werken.

Berichten: 3

Re: leren afremmen met de auto

king nero schreef:er ontstaat een grote onderdruk in de cilinders, die olie kan aanzuigen via de klepkanalen.

Indien je hydraulische kleppenstoters hebt, kan dit nadelig werken.
daar hebben we toch klepseals voor?

en als die kapot zijn, hoe zijn dan de klepstoters direct, of anders méér de dupe dan de rest van de motor? of zuigt het vacuüm de olie direct uit de klepstoters (die dan kort op het inlaatkanaal gemonteerd moeten zitten,, maar er zit altijd nog een veer tussen, en de klepstoters krijgen hun olie onder druk van de oliepomp.. zou het vacuüm hoger zijn, en zou de carterventilatie hier geen compensatie op bieden?

Groet,

Ivo

Reageer