Springen naar inhoud

Dosering chemicalien

• Log in om te kunnen reageren

OssyG

OssyG

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 09:20

Hallo Jongens,

Ik kom uit een simpele vraag niet uit.

Ik doseer op dit moment 0,25 L/uur FeCl3 (40%) in een leiding. Door de leiding stroomt water met een debeit van 8m3/hr. De vraag is nu: Wat is mijn dosering van FeCl3 in water in mg/L?

Alvast bedankt,

Ozgur

Veranderd door OssyG, 18 december 2008 - 09:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2008 - 10:27

Laten we aannemen dat het hier om massa% gaat. Laten we ook aannemen dat de dichtheid van de FeCl3-oplossing gelijk is aan die van water, 1kg/l dus. Dat betekent dus dat iedere liter van je FeCl3-oplossing 400 gram FeCl3 bevat.

Per uur voeg je dus 0,25*400 = 100 gram FeCl3 toe. Dit wordt toegevoegd aan 8 m3, oftewel 8x103 l. De dosering (concentratie) is dus 100 / 8x103 = 0.0125 g/l, afgerond 13 mg/l.

Om een meer correct antwoord te vinden zou je de dichtheid van de FeCl3-oplossing moeten bepalen.

Op dit forum hebben we een schat aan mini-, micro- en nanocursusen waar allerlei zaken worden uitgelegd. Graag verwijs ik je ook door naar drie van deze cursussen, zodat je dit soort vragen ook zelf kunt oplossen:

Fomules herschrijven / vergelijkingen oplossen
Grootheden, eenheden, voorvoegsels, symbolen
Systematisch rekenvragen oplossen

Veel succes!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2008 - 12:22

Ik meen me wel te herinneren van een labo niet zo lang geleden dat ijzer(III)chloride 30% ronde de dichtheid van 1.25 hing. We kunnen dus ongeveer stellen dat een 40%'ige oplossing wel iets rond de 1.4 kg/m≥ zal hangen.

De werkwijze van marco is helemaal correct voor zover ik zie, maar omdat het verschil tussen 1.4 en 1 voor de dichtheid toch wat verschillend is, mss even aanpassen:
(excuses, maar ik ga even schaamteloos knippen en plakken marco, no disrespect)

Dat betekent dus dat iedere liter van je FeCl3-oplossing 560 gram FeCl3 bevat.
Per uur voeg je dus 0,25*560 = 140 gram FeCl3 toe

Dit wordt toegevoegd aan 8 m3, oftewel 8x103 l. De dosering (concentratie) is dus 140 / 8x103 = 0.0175 g/l, afgerond 17.5 mg/l.

dit verschil van 3.5 tot 4 mg/l kan voor milieunormen iets te maken hebben, dus daarom dat ik even aanpas.

edit: met nog eens verder te zoeken op gerelateerde topics zie ik dat ijzerchloride inderdaad als 1.4 kg/m≥ voorkomt bij 40% (beetje geluk met een gokje helpt altijd :D )
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

OssyG

OssyG

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 13:34

Ik meen me wel te herinneren van een labo niet zo lang geleden dat ijzer(III)chloride 30% ronde de dichtheid van 1.25 hing. We kunnen dus ongeveer stellen dat een 40%'ige oplossing wel iets rond de 1.4 kg/m≥ zal hangen.

De werkwijze van marco is helemaal correct voor zover ik zie, maar omdat het verschil tussen 1.4 en 1 voor de dichtheid toch wat verschillend is, mss even aanpassen:
(excuses, maar ik ga even schaamteloos knippen en plakken marco, no disrespect)

dit verschil van 3.5 tot 4 mg/l kan voor milieunormen iets te maken hebben, dus daarom dat ik even aanpas.

edit: met nog eens verder te zoeken op gerelateerde topics zie ik dat ijzerchloride inderdaad als 1.4 kg/m≥ voorkomt bij 40% (beetje geluk met een gokje helpt altijd :D )

Ja dank je wel, maar ijzerchloride heeft een dichtheid van 1400kg/m3 en niet 1,4 kg/m3. Ik heb het in in binas opgezocht

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2008 - 16:24

Eh ja natuurlijk, dat is het gevolg van wat te snel te zijn van mij.
Het is een dichtheid van 1.4 tov water. En dat is natuurlijk 1400 kg/m≥ (of in dit geval beter 1.4 g/ml, aangezien we ver van m≥ af zijn).

ps: er staat wel veel in die binas precies. ijzer(III)chloride oplossing is nu niet bepaald zo veelgebruikt.
Mss ook eens aanschaffen :D
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures