Dosering chemicalien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Dosering chemicalien

Hallo Jongens,

Ik kom uit een simpele vraag niet uit.

Ik doseer op dit moment 0,25 L/uur FeCl3 (40%) in een leiding. Door de leiding stroomt water met een debeit van 8m3/hr. De vraag is nu: Wat is mijn dosering van FeCl3 in water in mg/L?

Alvast bedankt,

Ozgur

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Dosering chemicalien

Laten we aannemen dat het hier om massa% gaat. Laten we ook aannemen dat de dichtheid van de FeCl3-oplossing gelijk is aan die van water, 1kg/l dus. Dat betekent dus dat iedere liter van je FeCl3-oplossing 400 gram FeCl3 bevat.

Per uur voeg je dus 0,25*400 = 100 gram FeCl3 toe. Dit wordt toegevoegd aan 8 m3, oftewel 8x103 l. De dosering (concentratie) is dus 100 / 8x103 = 0.0125 g/l, afgerond 13 mg/l.

Om een meer correct antwoord te vinden zou je de dichtheid van de FeCl3-oplossing moeten bepalen.

Op dit forum hebben we een schat aan mini-, micro- en nanocursusen waar allerlei zaken worden uitgelegd. Graag verwijs ik je ook door naar drie van deze cursussen, zodat je dit soort vragen ook zelf kunt oplossen:

Fomules herschrijven / vergelijkingen oplossen

Grootheden, eenheden, voorvoegsels, symbolen

Systematisch rekenvragen oplossen

Veel succes!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: Dosering chemicalien

Ik meen me wel te herinneren van een labo niet zo lang geleden dat ijzer(III)chloride 30% ronde de dichtheid van 1.25 hing. We kunnen dus ongeveer stellen dat een 40%'ige oplossing wel iets rond de 1.4 kg/m³ zal hangen.

De werkwijze van marco is helemaal correct voor zover ik zie, maar omdat het verschil tussen 1.4 en 1 voor de dichtheid toch wat verschillend is, mss even aanpassen:

(excuses, maar ik ga even schaamteloos knippen en plakken marco, no disrespect)
Dat betekent dus dat iedere liter van je FeCl3-oplossing 560 gram FeCl3 bevat.

Per uur voeg je dus 0,25*560 = 140 gram FeCl3 toe

Dit wordt toegevoegd aan 8 m3, oftewel 8x103 l. De dosering (concentratie) is dus 140 / 8x103 = 0.0175 g/l, afgerond 17.5 mg/l.
dit verschil van 3.5 tot 4 mg/l kan voor milieunormen iets te maken hebben, dus daarom dat ik even aanpas.

edit: met nog eens verder te zoeken op gerelateerde topics zie ik dat ijzerchloride inderdaad als 1.4 kg/m³ voorkomt bij 40% (beetje geluk met een gokje helpt altijd :D )
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 12

Re: Dosering chemicalien

ToonB schreef:Ik meen me wel te herinneren van een labo niet zo lang geleden dat ijzer(III)chloride 30% ronde de dichtheid van 1.25 hing. We kunnen dus ongeveer stellen dat een 40%'ige oplossing wel iets rond de 1.4 kg/m³ zal hangen.

De werkwijze van marco is helemaal correct voor zover ik zie, maar omdat het verschil tussen 1.4 en 1 voor de dichtheid toch wat verschillend is, mss even aanpassen:

(excuses, maar ik ga even schaamteloos knippen en plakken marco, no disrespect)

dit verschil van 3.5 tot 4 mg/l kan voor milieunormen iets te maken hebben, dus daarom dat ik even aanpas.

edit: met nog eens verder te zoeken op gerelateerde topics zie ik dat ijzerchloride inderdaad als 1.4 kg/m³ voorkomt bij 40% (beetje geluk met een gokje helpt altijd :D )
Ja dank je wel, maar ijzerchloride heeft een dichtheid van 1400kg/m3 en niet 1,4 kg/m3. Ik heb het in in binas opgezocht

Berichten: 817

Re: Dosering chemicalien

Eh ja natuurlijk, dat is het gevolg van wat te snel te zijn van mij.

Het is een dichtheid van 1.4 tov water. En dat is natuurlijk 1400 kg/m³ (of in dit geval beter 1.4 g/ml, aangezien we ver van m³ af zijn).

ps: er staat wel veel in die binas precies. ijzer(III)chloride oplossing is nu niet bepaald zo veelgebruikt.

Mss ook eens aanschaffen :D
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer