[scheikunde] de g in bijvoorbeeld ghb, gaba, gbl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] de g in bijvoorbeeld ghb, gaba, gbl

Zoals de titel zegt, ik weet dat de g staat voor gamma

in bijvoorbeeld gammabutyrolacton, gammahydroxybutyraat en gamma aminoboterzuur.

Ja, deze opgave gaat over GHB, maar ik doe er niks mee, het is voor een opdracht voor school.

Ik kom er alleen niet uit waar gamma precies voor staat. De enige tip die is gegeven is bekijk de structuren goed, maar ik kom er dus nog steeds niet uit.

De vraag is dan ook wat geeft de letter G aan, weten jullie het misschien?

En nog een 2e vraag;

De synthese van GHB moet volgens 2 reacties plaatsvinden volgens het artikel,

Ik heb dit opgeschreven maar ik weet niet of het correct is, heeft iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Gaat om vraag 11 op mijn blad. In de eerste stap zou een natriumzout gevormed moeten worden en in de 2e stap dmv van aanzuring het uiteindelijke GHB.
IMG.jpg
IMG.jpg (38.96 KiB) 279 keer bekeken
EDIT: excuses voor het plaatsen van mijn artikel in dit forum, ik had eerst de regels beter moeten lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] de g in bijvoorbeeld ghb, gaba, gbl

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] de g in bijvoorbeeld ghb, gaba, gbl

Bekijk de structuren goed. Zie je overeenkomsten? "G" staat inderdaad voor gamma, de 3e letter van het Griekse alfabet.

Je antwoord bij vraag 11 is niet helemaal goed. Ten eerste is NaOH gesplitst in ionen, dus in Na+ en OH-. Het OH- ion "valt aan" op de esterbinding in gamma-butyrolacton. Die breekt daardoor open en wat ontstaat is gamma-hydroxybutyraat, het restion van gamma-hydroxyboterzuur. Dat restion heeft een structuur analoog aan het acetaat-ion (restion van azijnzuur), CH3-COO-. De carbonzuurgroep bevat dus geen H-atoom en draagt de negatieve lading .

Op dat moment heb je dus gamma-hydroxybutyraat-ionen en natriumionen in je oplossing zitten. Er ontstaat geen binding tussen natrium en een C-atoom, zoals je in je opgave schreef.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer