Springen naar inhoud

Zwarte markt


  • Log in om te kunnen reageren

#1

tsjoek

    tsjoek


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2008 - 20:21

Ik heb een vraag over een oefening in het boek Economie Vandaag 2009 (pagina 108 toets 1)

Wat kan ten grondslag liggen aan het ontstaan van een zwarte markt?
a) Een minimumprijs boven de marktprijs.
b) Een structureel aanbodoverschot.
c) Een maximumprijs beneden de marktprijs.
d) Een minimumprijs beneden de marktprijs.

Volgens de oplossing is het antwoord c.
Ik denk dat dit niet klopt, want bij een maximumprijs beneden de marktprijs zullen de consumenten toch niet op de zwarte markt gaan kopen (als het goedkoper is op de gewone markt).
Ik zou opteren voor antwoord a, want een minimumprijs boven de marktprijs zorgt voor een prijsverhoging, waardoor de consumenten op de zwarte markt gaan kopen tegen de lagere marktprijs.

Waar maak ik een fout (of is het boek fout)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Adpruys

    Adpruys


  • >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2008 - 23:29

Bij een maximumprijs beneden de marktprijs krijg je tekorten. Er zijn dan producenten die wel willen leveren tegen een hogere prijs dan de maximumprijs maar niet tegen die prijs.
Een deel van hen zal de producten dan aanbieden, indien mogelijk, op de zwarte markt tegen een hogere prijs. Omdat de marktprijs hoger is dan de maximumprijs betekent dit ook dat er nog vraag is bij een hogere prijs. Antwoord C dus.

Jouw redenering bij optie A is zo gek nog niet behalve dan dat een minimumprijs wordt ingesteld om kleine leveranciers te beschermen tegen grote concurrentie van grote leveranciers. Laten het nu doorgaans de kleine leveranciers zijn die de zwarte markt bevoorraden.
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

#3

tsjoek

    tsjoek


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 08:14

Heel erg bedankt voor het antwoord, het is zeer verduidelijkend :D

#4

tsjoek

    tsjoek


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 09:20

Een praktisch voorbeeld aansluitend op Adpruys

Stel de verkoop van toegangskaarten voor evenementen (sport- of muziek-) waar men op voorhand weet dat de vraag groter is/wordt dan het aanbod.
Laat ons deze maximum prijs even gelijkstellen aan een vaste officiŽle verkoopprijs.
Louche individuen zullen via gelijk wel kanaal trachten zoveel mogelijk van die kaarten in voorverkoop op te kopen.
Wanneer voor normale bezoekers geen kaarten niet meer te krijgen zijn zullen deze figuren deze kaarten aanbieden via het net of aan de ingang van het evenement aan veel hogere prijzen (tot zelfs een veelvoud).
Op deze wijze worden deze kaarten dus verkocht via de zwarte markt.
Dit is dus de optie C.
Dit is een standaard plaag waar veel organisators mee te maken krijgen. Zeker tegenwoordig met het net.

Als je product hebt met een minimumprijs beneden de marktprijs, zegt dat niets natuurlijk, omdat die prijzen kunnen verhogen tot boven de marktwaarde (geen vaste of maximum prijs opgegeven). Dergelijke producten worden dan gewoon verkocht aan de marktwaarde. Er is (normaal) geen winst te halen uit zwarte verkoop.

Natuurlijk kan ik het nog gebruiken :P

Bedankt voor de reactie!

O ja, en dat boek was natuurlijk Economie Vandaag 2008... Ik was een beetje aan het vooruitlopen :D

Veranderd door Adpruys, 19 december 2008 - 17:12






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures