Verbanden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verbanden

Beste,

Zou er mij iemand bepaalde verbanden kunnen uitleggen, het gaat om het verband:

- wanneer de aantrekkingskrachten tussen ionen klein zijn dan zal de oplossingsenergie negatiever zijn en de stoffen beter oplossen

--> ik dacht bij dit dat wanneer de aantrekkingskracht groot is dan zal de stof slecht oplossen omdat energie voor het breken van het ionenroost groot is( een pos roosterenergie?) en bijgevolge een grote negatieve oplossingenergie

Mss ben ik dan verkeerd met mijn roosterenergie, zou eventueel dan ook eens kunnen uitleggen wanneer het pos en neg is.

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verbanden

(energie).. zou eventueel dan ook eens kunnen uitleggen wanneer het pos en neg is.
In de natuur- en scheikunde bekijk je zoiets vanuit het voorwerp resp de inhoud van reactievat dat je beschouwt.

Staan het voorwerp resp de inhoud van het reactievat energie af aan de omgeving, dan krijgt de energie een minteken. Als je je sommetjes netjes uitvoert komt er automatisch een minteken voor in zo'n geval.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Verbanden

Jan van de Velde schreef:In de natuur- en scheikunde bekijk je zoiets vanuit het voorwerp resp de inhoud van reactievat dat je beschouwt.

Staan het voorwerp resp de inhoud van het reactievat energie af aan de omgeving, dan krijgt de energie een minteken. Als je je sommetjes netjes uitvoert komt er automatisch een minteken voor in zo'n geval.


Maar is er bv geen regel: als je een kristalrooster maakt dat er energie wordt opgenomen en dus endotherm is?

Of ben ik totaal verkeerd aan het denken? Dacht dat men bij een vaste stof dus een kristalrooster hebben waar aantrekkings kracht tussen de moleculen groot is omdat ze niet kunnen bewegen. Als deze aantrekking kracht groot is zal er een grote kracht nodig moeten zijn om ze te verbreken. Maar wordt er dan energie opgenomen of afgegeven? dan denk ik afgeven omdat wanneer men een kristalrooster maakt er energie nodig en dus opgenomen. Klopt dit eigenlijk.

Dank bij voorbaat

Reageer