Springen naar inhoud

[natuurkunde] verdamping van water

• Log in om te kunnen reageren

girlxx

girlxx

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:05

Heey,,

Ik ben bezig met het maken van een profielwerkstuk over de hybride waterpiramide.
Dit is een piramide waar water in moet verdampen en dat water moet weer worden opgevangen
doordat de damp condenseert en weer waterdruppeltjes worden.

Nou is mijn vraag: Bij welke temperatuur verdampt water en is het mogelijk om dit te doen met een warmte-
lamp? Want het is de bedoeling dat de zon wordt nagebootst, dus de warmte moet van boven komen of hebben
jullie andere suggesties?

Ik hoor het graag! :D

Xx

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:14

Bij welke temperatuur verdampt water

Ik heb het vermoeden dat het antwoord '100 graden Celsius' je niet zal bevredigen?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:17

Water verdampt bij elke temperatuur waarbij het vloeibaar is. Als je water in een potje legt bij 1 graad celcius dan zal na een maand ongeveer al het water verdampt zijn. Doe je water in een pan en zet je het vuur aan dan zal hetzelfde water op enkele minuten verdampt zijn. Wil je natuurlijk voor jouw experiment echt waterdampen zien, dan zul je toch bij een hoge temperatuur moeten hebben (ik schat toch zeker boven de 60įC). Met een warmtelamp alleen kun je nooit echt waterdampen maken. Wel is het mogelijk dat er wat condens wordt gevormd, maar erg spectaculair is dat niet.

Ik heb het vermoeden dat het antwoord '100 graden Celsius' je niet zal bevredigen?

Dat is het kookpunt van water, en water verdampt zeker wel bij temperaturen onder het kookpunt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:19

Dat is het kookpunt van water, en water verdampt zeker wel bij temperaturen onder het kookpunt.

Akkoord, maar in dat geval verdampt water bij iedere temperatuur lijkt me (zoals jij inderdaad al zei).
@girlxx: klik
- Niels Bohr -

girlxx

girlxx

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:22

ja oke,, maar het gaat er eigenlijk een beetje om dat je je moet voorstellen
dat de waterpirmamide bijvoorbeeld in Afrika staat, dat willen wij nabootsen.
Dus de piramide hebben wij wel gemaakt, maar stel dat het in Afrika staat en de
zon schijnt erop, wat voor temperatuur zou het aannemen, ongeveer? want het principe
van deze piramide is erop gebaseerd dat het water verdampt en dan als het condenseert het water
weer wordt opgevangen zodat ze zuiverder water hebben;)

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:27

Maar wat is nu je vraag precies? Wil je weten welke temperatuur water aanneemt als de felle zon erop schijnt?
Dat hangt er ook weer vanaf hoe lang de zon er op schijnt en hoeveel water het is. uiteindelijk zal er een evenwicht ontstaan (waarbij de temperatuur vermoedelijk - schat ik- wel meer dan 70 graden wordt), ware het niet dat de zon niet 24 uur per dag schijnt.
- Niels Bohr -

girlxx

girlxx

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:34

het gaat er dus om, dat wij die waterpiramide uit bijvoorbeeld Afrika nabootsen.
Dus het water laten verdampen maar dan zou ik graag willen weten bij wat voor
temperatuur dat ongeveer is. Het kan blijkbaar dan bij elke temperatuur, maar we
moeten er een redelijke tijd aan kunnen binnen, dus bijvoorbeeld dat er na een uur zeker
20 ml water is opgevangen

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 19:46

Indien je weet hoeveel water je in de piramide zet, zou je wel kunnen berekenen hoeveel temperatuur je nodig hebt om 20 ml water op een uur te laten verdampen. Maar intuitie zegt me dat een warmtelamp onvoldoende is. Je zal toch zeker een bunzenbrander nodig hebben. Wat de watertemperatuur in Afrika is weet ik niet. Er hangt veel af van het seizoen, de hoeveelheid water, of het stromend/stil water is, of er beschaduwing is,...

Maar maakt dat in theorie veel uit om het principe van je proef aan te tonen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2008 - 21:46

waterpyramide.png

Laat ik het nog een beetje ingewikkelder maken: de clou zit niet in hoeveel water er verdampt, maar in hoeveel er neerslaat op de wand van de piramide. Het gaat dus veel eerder om het temperatuurverschil tussen het water en de wand van het ding.

Een warmtelamp heeft in zoverre zijn beperkingen dat IR straling door glas (maar ook door veel hi-tech landbouwfolies) wordt gereflecteerd. Dan helpt het dus nauwelijks om die warmtelamp buiten je piramide op te hangen. Gewoon polyethyleen is overigens prima doorlatend voor IR.

http://waterfoundati...id_details.html

A typical WaterPyramid, with a total area of 200 m2 , situated in favourable tropical conditions, can produce 400 to 800 litres of fresh water a day, using the energy from the sun.

Als we dat eens als basis nemen?
Een mooie tropische dag, 8 uur van 1000 W/m≤ aan instralingsvermogen.

Jij bouwt een piramide van 1 m≤ en zet daar een 500 W bouwlamp boven. Lichtrendement van dat ding hopelijk 10 %, dat is dan een instralingsvermogen van 50 W/m≤. 5 % van wat het tropenzonnetje presteert.

Dat tropenzonnetje presteert op een dag 800 L/200 m≤ = 4 L/m≤, per uur is dat dan 500 mL/m≤

Met wat geluk presteert jouw piramide onder een 500 W bouwlamp dan 5 % daarvan ofwel 25 mL per uur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 23:24

Het kookpunt van water is inderdaad 100 graden celcius,maar dan wel bij een luchtdruk van 1 bar.
Door in de piramide de luchtdruk te verlagen kan je het kookpunt verlagen, dus het verdampen bij elke temperatuur versnellen.
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2008 - 23:59

Het kookpunt van water is inderdaad 100 graden celcius,maar dan wel bij een luchtdruk van 1 bar.
Door in de piramide de luchtdruk te verlagen kan je het kookpunt verlagen, dus het verdampen bij elke temperatuur versnellen.

Helpt niet. Hoogstens om warmteverliezen naar de omgeving te voorkomen, maar dat betaal je weer helemaal terug in energie voor de vacumering. Verdampingswarmte blijft verdampingswarmte. Je zult per kg water evenveel energie moeten blijven toevoeren.

Verder ga je daarmee akelige eisen aan de constructie van de piramide stellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 december 2008 - 08:32

Bij verdampen in het algemeen ontstaat de damp alleen bij de vloeistofspiegel.
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de verdamping.
Bij koken ontstaat de damp in het inwendige vd vloeistof en ontwijken de dampbellen bij de (verstoorde) vloeistofspiegel.
Dat gebeurt (bij een vaste uitwendige (lucht-)druk) maar bij ťťn temperatuur: het kookpunt.
(Het gaat hier niet om het ontwijken van in de vloeistof opgeloste gassen.)

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2008 - 12:35

het gaat er dus om, dat wij die waterpiramide uit bijvoorbeeld Afrika nabootsen.
Dus het water laten verdampen maar dan zou ik graag willen weten bij wat voor
temperatuur dat ongeveer is. Het kan blijkbaar dan bij elke temperatuur, maar we
moeten er een redelijke tijd aan kunnen binnen, dus bijvoorbeeld dat er na een uur zeker
20 ml water is opgevangen

Dit is van zoveel factoren afhankelijk.
Jan zijn schatting zal nog het dichtst bij de werkelijkheid liggen...
Only an optimist can see the nature of suffering

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures