Springen naar inhoud

Van adapter naar apparaat vraag

• Log in om te kunnen reageren

martijn100

martijn100

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2008 - 21:48

Geachte leden,

Ik heb al eens eerder vragen over dit onderwerp gesteld, en een tijd lang meende ik dat ik het begreep.
Maar toch niet goed genoeg, blijkens deze vraag.

Ik heb een adapter die met een output van 24 V een stroom van 3.75 A geeft.
Ik heb nodig voor een fax een input voltage van 24V en een stroom van 1.5A

Nu had ik in beginsel begrepen dat het aangeboden voltage van de adapter (24V) icm met de interne weerstand van de fax volgens V=I*R kennelijk een stroom vraagt van 1.5A.
Maar het is verwarrend dat in de specificatie van de adapter er staat dat deze an sich al een stroom van 3.75A geeft. Of moet ik dit opvatten als dat max 3.75 A door de adapter leverbaar is?

En als dat het geval is, dan houdt dat dus kennelijk in dat de leverbare stoomsterkte van de adapter variabel is op 24 V (immers, max 3.75A) Maar hoe wordt dat dan intern in de adapter geregeld? Heeft de adapter dan een interne variabele weerstand of wordt de interne weerstand van het aangesloten apparaat (de fax) aangehouden, en hoe dan?

Ik ben erg nieuwsgierig naar uw antwoord(en)

met vrn grt
Martijn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 december 2008 - 23:48

De adapter kan 3,75A leveren, maar dat hoeft niet. Als het aangesloten apparaat minder vraagt, dan levert de adapter ook minder.
Het uiterste is als er helemaal geen apparaat op is aangesloten. Dan wordt er geen stroom gevraagd, en levert de adapter dus nul ampere.

Vergelijk het maar met de elektrische installatie in je huis. Als je veel apparaten aan zet, dan wordt er veel stroom gevraagd. Zet je een apparaat uit, dan wordt er minder stroom gevraagd, zet je alles uit, dan loopt er helemaal geen stroom meer.

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2008 - 11:37

In de primaire spoel komt er 230 volt wisselspanning binnen,welke een magnetisch veld vormd. Omdat het wisselspanning is kan je met dat magnetisch veld weer stroom in de secandaire spoel opwekken,vergelijkbaar met de weking van een dynamo.
Dat magnetisch veld word dan omgezet in stroom, en hoe meer stroom er naar de output gaat,hoe meer van het magnetisch veld word omgezet.
De stroom in de primaire spoel ondervind weerstand door het magnetisch veld,dus hoe meer van dat veld word omgezet in stroom, des te meer stroom kan er door de primaire spoel (weerstand word dan verlaagd.
Met een rendament van 100% zou P-primair=P-secandair dus van toepassing zijn.
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2008 - 11:58

En als dat het geval is, dan houdt dat dus kennelijk in dat de leverbare stoomsterkte van de adapter variabel is op 24 V (immers, max 3.75A) Maar hoe wordt dat dan intern in de adapter geregeld? Heeft de adapter dan een interne variabele weerstand of wordt de interne weerstand van het aangesloten apparaat (de fax) aangehouden, en hoe dan?

In de adapter zit (meestal) een stukje electronica dat de uitgangsspanning op 24 volt houdt, ongeacht de belasting. Dit zorgt er ook voor dat de stroom beperkt wordt op 3.75 ampere, en eventueel dat de adapter uitschakelt als de belasting te zwaar is.
Victory through technology

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 december 2008 - 15:04

Benm, ik vrees dat je een iets te rooskleurig beeld schetst. De adapters die ik heb gesloopt bevatten niet meer dan een trafo, en gelijkrichter en een elco. Geen voorziening om de spanning constant te houden, geen elektronica om de stroom te begrenzen. Overbelasting>>>rookontwikkeling.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2008 - 15:15

Ahwel, het verschilt per stuk natuurlijk... de simpelste types hebben alleen een trafo en brugcel, maar tegenwoordig vind je zoveel schakelende adapters dat die toch wel de regel zijn geworden.
Victory through technology

martijn100

martijn100

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 11:54

Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ik vreesde even dat de adapter op 24V simpelweg 3.75A pushed. Maar het is meer het verhaal van vraag en leverbaar aanbod (met een max van 3.75A).

Maar ik heb nog wel een subvraag die wat dieper ingaat op de oorspronkelijke vraag.
Wat gebeurt er als ik een hoger voltage, bijvoorbeeld 48 volt, op de fax aansluit!. De fax vraagt nog steeds de 1.5 A. Ik weet basaal dat men geen hoger voltage hoort aan te sluiten op een apparaat dat op een lager voltage werkt.
Maar wat gebeurt er nu precies.
Opnieuw ben ik weer uiterts geinteresseerd in uwer antwoord.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2008 - 15:50

Je nieuwe vraag kan alleen maar beantwoord worden als bekend is hoe die fax elektrisch in elkaar zit. Het zou kunnen dat hij bij een twee keer zo hoge spanning ook twee keer zoveel stroom gaat vragen. Ik weet het ook niet zeker, maar mijn inschatting is dat hij gaat roken.

martijn100

martijn100

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 20:49

dat denk ik ook, maar ik wil weten waarom

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2008 - 23:12

Wel, normaal gesproken is het zo dat als je de spanning verdubbelt, dat de stroom ook verdubbelt. Dat geldt voor ohmse belastingen. Het vermogen dat de machine opneemt verviervoudigt dan, en dat vermogen moet ergens naar toe. Meest waarschijnlijk wordt het omgezet in warmte.
Maar bij motoren gaat dit niet zonder meer op. Een gelijkstroommotortje dat een dubbele spanning krijgt gaat 2 keer zo hard draaien, maar neemt niet noodzakelijkerwijze 2 keer zoveel stroom.
Als er aan de ingang van die fax een spanningsstabilisator zit, dan zal die proberen de spanning voor de actieve delen in de fax constant te houden. De stroom zal dan niet toenemen. Maar die dubbele spanning zorgt er wel voor dat de stabilisator het heel warm krijgt, en waarschijnlijk bezwijkt.
Dus nogmaals, wat er gaat gebeuren is erg afhankelijk van de interne schakeling van die fax. Zonder die te kennen kun je er geen eenduidige uitspraak over doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures