wet van Faraday

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

wet van Faraday

De inductiewet van Faraday is mij niet helemaal duidelijk :shock:

Heeft iemand hier goede informatie over of kan hij het wél goed uitleggen?

Alvast bedankt

Senne

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wet van Faraday

Als binnen een draadlus de magnetische flux verandert zal daardoor in de lus een elektrische spanning worden geinduceerd.

De grootte van de spanning is op elk moment evenredig met de snelheid waarmee de flux verandert.

Tip: zoek eens op google met de zoekwoorden faraday en induction.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: wet van Faraday

Als het magnetisch veld door een spoel verandert, wordt er een spanning opgewekt (wet van Faraday). De richting van de zo ontstane stroom is zodanig, dat zijn ontstaan wordt tegengewerkt (wet van Lenz).
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: wet van Faraday

het kan misschien een domme vraag zijn maar ik begrijp eigenlijk niet goed (ivm wet faraday) wat ik mij concreet moet voorstellen bij de geinduceerde emf in een gesloten circuit ten gevolge van een tijdsvarierend magnetisch veld

ik heb altijd een spanning leren zien als een potentiaalverschil tussen 2 punten in een circuit, maar hier zie ik dat zo direct niet...

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wet van Faraday

EMF staat voor electromotive force. Vrij vertaald: de kracht die de elektriciteit voortdrijft.

In een gesloten lus kun je die niet zonder meer meten, maar wel indirect. Het resultaat is nl. een stroom waarvoor de wet van ohm geldt.

Je kunt de EMF wel meten als je de lus ergens onderbreekt en daar een meetinstrument tussen plaatst.

Reageer