Wat gebeurt er als je alcohol en bijv. valium tegelijk inneemt?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 9

Wat gebeurt er als je alcohol en bijv. valium tegelijk inneemt?

Ik kom ergens niet aan uit. In mijn boek staat dat je alcohol en bijv valium niet te gelijk in mag nemen, want dan kan je in coma raken of zelfs dood gaan. Maar wat gebeurd er precies? Versterken die elkaars werking zodat er meer ionen door de 'poortjes" kunnen of houden ze die ionen tegen?? En welke rol speelt GABA daarin?

Als iemand me kan helpen graag!

Berichten: 12.262

Re: Wat gebeurt er als je alcohol en bijv. valium tegelijk inneemt?

Misschien is het meer een onderwerp voor geneeskunde?

Ik denk overigens dat het voortkomt uit het risico van barbituraten icm alcohol. Barbituraten veroorzaken een verlaging van bloeddruk en ademhaling, alcohol doet iets soortgelijks, en samen veroorzaakt het uiteindelijk ademhalingsstilstand. Benzodiazepinen zullen dit in zekere mate ook wel doen, maar het risico is kleiner.

Uiteraard blijft een handje kalmeringspillen en een paar glazen whiskey de klassieke zelfmoord uit de film - zou er ook mee te maken kunnen hebben :D
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Wat gebeurt er als je alcohol en bijv. valium tegelijk inneemt?

Tja misschien was bij geneeskunde logischer geweest =)

Maar het gaat er mij om hoe het bij de synaps werkt, of ze elkaar daar versterken (en hoe) en of ze dan de ionen tegenhouden of er extra veel door de "poortjes" gaan..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat gebeurt er als je alcohol en bijv. valium tegelijk inneemt?

Omdat de werking van alcohol niet volledig opgehelderd is, is het moeilijk te zeggen hoe precies alcohol en Valium

elkaar versterken. De werking van alcohol is reeds uitvoerig ondezocht, maar het rijmt niet helemaal met de waargenomen effecten. Hier vind je op welke receptoren alcohol een invloed heeft: http://www.erowid.org/chemicals/alcohol/al...macology1.shtml

De theorie was dat -omdat alcohol inhiberend werkt op het CZS- alcohol ook de GABA receptoren beinvloed. Dit blijkt

enigszins waar. Het totaaleffect van alcohol is niet louter door de activitatie van de inhiberende GABA receptoren te verklaren. Alcohol werkt dus op veel meer receptoren, maar allemaal hebben ze hetzelfde effect: depressie in het CZS.

Dit verklaart dan ook waarom alcohol in combinatie met een versterker van de remmende werking van GABA (bendodiazepines zoals Valium) leidt tot een nog sterkere depressie. Voor de exacte werking van benzo's en GABA receptoren zie: http://www.auburn.edu/~deruija/GABA_%20Ben...zepines2002.pdf
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Wat gebeurt er als je alcohol en bijv. valium tegelijk inneemt?

Heel erg bedankt!

Reageer