[natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 220

[natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Hallo,

Ik zou graag de specifieke gasconstante van propaan berekenen in L*bar/g°C

Daarbij vertrek ik van de algemene gasconstante R= 0,082 L*atm/mol*K

Nu is de molaire massa van propaan M(Propaan)= 44g/mol

En ik weet ook dat 1 atm= 1,01325 bar

wat ik niet kan is die kelvin omzetten naar °C, ik deed het als volgt, maar het was blijkbaar fout

1K=-272°C hier uit zou dan blijken dat 2K = 2*272°C wat dus FOUT is

Hoe kan ik deze Kelvin omzetten in °C ?

groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Het gaat hier om per Kelvin en per °C en dat is hetzelfde want: een verschil van 1 Kelvin = een verschil van 1 °C.

Dus: algemene gasconstante R= 0,082 L*atm/mol*K = 0,082 L*atm/mol*°C
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Ik denk het niet, want stel je hebt een ideaal gas bij T = 27°C dus T=300K dan zou je een ander getal voor T invullen in de ideale gaswet (PV=nRT) terwijl je het toch over dezelfde toestand hebt.

EDIT= Het gaat hier natuurlijk niet om T, maar om R. Misschien heb je wel gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Het gaat hier om per Kelvin en per °C en dat is hetzelfde want: een verschil van 1 Kelvin = een verschil van 1 °C.
Waarom kijk je naar het verschil? "per" is hetzelfde als "1 gedeeld door", je moet dus kijken naar 1/K en 1/°C.

En aangezien 1K niet gelijk is aan 1°C, zijn 1/K en 1/°C ook niet gelijk.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Weet jij hoe het wel moet Phys?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Phys schreef:Waarom kijk je naar het verschil? "per" is hetzelfde als "1 gedeeld door", je moet dus kijken naar 1/K en 1/°C.

En aangezien 1K niet gelijk is aan 1°C, zijn 1/K en 1/°C ook niet gelijk.
Het is wel degelijk hetzelfde.

"iets" per (verschil van 1) Kelvin is hetzelfde als "iets" per (verschil van 1) graad Celsius, ongeacht wat dat "iets" is.

De Kelvin en Celsius schaal zijn hetzelfde maar verschoven en daardoor een ander nulpunt, maar dat doet in dit soort gevallen niets terzake.

Dus R= 0,082 L*atm/(mol*K) = 0,082 L*atm/(mol*°C)

Of bijvoorbeeld: soortelijke warmte van water = 4,19 kJ/(kg.K) = 4,19 kJ/(kg.°C)
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Ik bedacht me net dat je inderdaad gelijk hebt. Excuses. Mijn verwarring ontstond door de volgende gedachte:

Het product R.T levert een getal in Joule per mol op. Dat getal moet onafhankelijk van de gekozen temperatuurschaal zijn, immers de temperatuur 'deelt weg'.

Als je nu als temperatuur T=1K neemt, wordt het product RT=8.3 J/mol.

Maar met T=-272.15 °C wordt het product RT=-272.15*8.3 J/mol.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

dus stel ideaal gas A in vat met volume V en aantal mol N en drup P en temperatuur T© +273=T(K)

PV=NRT(K) =? NRT(C )

Bij soortelijke warmte draait het inderdaad enkel om temperatuursverschil, en dan maakt het inderdaad niet uit. Maar bij de ideale gaswet gaat het niet om een verandering, maar om de toestand op een bepaald moment, dus dan geldt dit niet.

Het kan toch niet onmogelijk zijn om dit te berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Omrekenen van kelvin naar graad celsius en vice versa:

Tkelvin = T°C + 273,15

Is dat simpelweg wat je bedoelt?

(In de afbeelding hieronder is het verschil afgerond naar 273)
kelvincelsius_1_.png
kelvincelsius_1_.png (26.67 KiB) 2371 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Dag Phenomen, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Neen,

Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg of begrijpen jullie het niet.

Ik zou graag een getal uitkomen voor die gasconstante.

R = 0,082 L*atm/mol*K

Wat is de getalwaarde van R indien ik niet Kelvin gebruik maar Celsius.

Volgens mij gaat dit niet eens, want Celsius gaat negatief en Kelvin niet.

Laat anders maar zitten, als zelfs Jan Van De Velde het niet begrijpt moeten mijn vragen wel erg onduidelijk zijn... :D

groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

In de Ideale Gaswet dien je voor T ALTIJD de ABSOLUTE temperatuur in KELVIN te gebruiken. Er bestaat geen versie waarbij je voor T de temperatuur in Celsius kunt gebruiken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Ok,

Dat zou wat opklaren, dan zal ik is aan de docent vragen waarom mij gevraagd wordt de soortelijke gasconstante in L*bar/g*°C te berekenen.

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

Niet zomaar opgeven hoor.

R = 0,082 L*atm/mol*K = 0,082 L*atm/mol*°C

Dat maakt geen fluit uit, want zoals FredF opmerkte staat hier "per K of per °C verandering van temperatuur", en de kelvin en de °C zijn even grote eenheden.

Dat geeft je echter nog geen recht om voor T in die algemene gaswet een temperatuur in °C te gaan invullen. Dát kun je niet compenseren met een andere waarde voor R, simpelweg omdat er geen vaste verhouding K/°C bestaat.

Je kunt wel waarden voor R vaststellen indien je volumes in wilt vullen in liters of voor mijn part in cubic feet ipv in m³, simpelweg omdat er wél een vaste verhouding bestaat tussen die cubic feet en de kubieke meter. Of wanneer je drukken wilt invullen in atmosfeer, N/m², mmHg of weer voor mijn part in PSI. Ook tussen deze eenheden bestaan weer vaste verhoudingen.
Het kan toch niet onmogelijk zijn om dit te berekenen.
Maar R als een vast getal dat je de mogelijkheid geeft om de gaswet in te vullen met temperaturen in °C of Fahrenheit is inderdaad onmogelijk. Dan zou bij elke temperatuur R weer anders worden, en is het geen constante meer.....

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>
de soortelijke gasconstante in L*bar/g*°C
Ook tussen mol en massa bestaat voor één specifiek gas natuurlijk een vaste omrekenfactor die je weer in je R kunt verwerken: de molmassa.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] specifieke gasconstante berekenen

dan zal ik is aan de docent vragen waarom mij gevraagd wordt de soortelijke gasconstante in L*bar/g*°C te berekenen.
Waarschijnlijk alleen maar om het omrekenen van eenheden te oefenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer