[elektriciteit] Thévenin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[elektriciteit] Th

Afbeelding

Deze afbeelding bevat de situatie zoals ze is.

Opdracht is de stroom door R5 te vinden. R5 zijnde de meest rechtse weerstand.

De Thevening-vervangweerstand zoeken is geen probleem, die is 5,2 ohm.

Het voltage is een andere zaak helaas.

Om dit op te lossen moet ik superpositie gebruiken, maar ik kom er niet goed aan uit hoe de schema's correct te interpreteren als ik de bronnen aan en uit schakel, dus zit ik in de knoop.

Oplossing voor de Thevenin-spanning is 5,6V en er loopt 788mA over R5
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Th

Evil Lathander schreef:De Thevening-vervangweerstand zoeken is geen probleem, die is 5,2 ohm.

Het voltage is een andere zaak helaas.
Je vervangingsweerstand klopt inderdaad.

Voltage... pas superpositie toe zoals je zelf aangeeft. Dat houdt in dat je de spanning
\(V_{ab}\)
en stroom DOOR R5
\(778mA\)
.

[Bovenstaande onder voorbehoud van rekenfouten en zonder rekening te hebben gehouden met beduidende cijfers.]

Berichten: 7.068

Re: [elektriciteit] Th

Evil Lathander schreef:De Thevening-vervangweerstand zoeken is geen probleem, die is 5,2 ohm.

Het voltage is een andere zaak helaas.
Ik heb geen idee hoe jij dan Thevenin toepast, want ik vind nergens als tussenresultaat 5,2 Ohm.
Om dit op te lossen moet ik superpositie gebruiken
Dat moet je helemaal niet. Je kan de volgende stappen nemen:

1. Thevenin naar Norton met de 2V en 2 Ohm.

2. 2 Ohm en 3 Ohm vervangingsweerstand van berekenen. Noem deze weerstand Rv1.

3. Norton naar Thevenin met 'Thevenin'-stroombron en Rv1.

4. Rv1 en 1 Ohm samen nemen.

5. Thevenin naar Norton met het resultaat.

6. Stroombronnen samen nemen.

7. Norton naar Thevenin. Je hebt nu een spanningsbron met twee weerstanden in serie.

8. Bereken de stroom.
Oplossing voor de Thevenin-spanning is 5,6V en er loopt 788mA over R5
Ik ben het niet eens met die stroom.

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Th

Ik heb geen idee hoe jij dan Thevenin toepast, want ik vind nergens als tussenresultaat 5,2 Ohm.
5.2 Ohm is correct.

Bereken de vervangingsweerstand in het geval stroombron vervangen wordt door een open keten en spanningsbron door een kortsluiting.

Berichten: 2.504

Re: [elektriciteit] Th

Ook vermeld ik even dat ik slechts 3 technieken ken voor het oplossen van netwerken:

Kirchoff

Superpositie

Thévenin

Andere technieken zijn niet gezien in de lessen en mogen niet gebruikt worden.

@Burgie: deed ik al, waar ik last mee heb is het schema correct te hertekenen zodat ik met superpositie iedere keer een correct deelvoltage krijg.

alsook, je uitkomst van die voltages is het voltage over R5

Het Thevenin voltage de spanning van de bron in het uiteindelijke vervangschema
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Th

Ah de théveninspanning (verkeerd gelezen sorry)... dan klopt het inderdaad 28/5 V. Bekijk onderstaand schema, en bepaal de spanning
\(V_{ab}\)
. Ik hoop dat je inziet waarom spanning
\(V_{ab}\)
de théveninspanning is? Indien niet, dan laat je het maar even weten. In onderstaand schema is de spanning tussen punten a en b bovendien eenvoudig te bepalen m.b.v. Kirchoff. Je hoeft slechts 2 vergelijkingen op te stellen.

Afbeelding

Als je vervolgens deze théveninspanning en jouw théveninweerstand gebruikt in het equivalente schema kan je eenvoudig ook de stroom doorheen R5 berekenen (zie schema hieronder). Je hebt zelfs helemaal geen superpositie nodig op deze manier.

Afbeelding

Berichten: 2.504

Re: [elektriciteit] Th

Burgie schreef:Ah de théveninspanning (verkeerd gelezen sorry)... dan klopt het inderdaad 28/5 V. Bekijk onderstaand schema, en bepaal de spanning
\(V_{ab}\)
. Ik hoop dat je inziet waarom spanning
\(V_{ab}\)
de théveninspanning is? Indien niet, dan laat je het maar even weten. In onderstaand schema is de spanning tussen punten a en b bovendien eenvoudig te bepalen m.b.v. Kirchoff. Je hoeft slechts 2 vergelijkingen op te stellen.

Afbeelding
Dat is inderdaad de tekening.

Ik ga werken met superpositie.

De eerste keer laat ik de spanningsbron staan, de andere keer stroombron.

De eerste keer krijg ik als spanning 0.6667 volt

De tweede keer kom ik nergens, want ik krijg mijn schema niet gesloten. Er blijft een draad open in de lucht die ik nergens mee kan verbinden.

Ik zal morgen er eens een tekening van maken.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Th

Het is nochtans helemaal niet zo moeilijk. Bekijk onderstaande schema's voor superpositie; zoals reeds gezegd... een spanningsbron wordt vervangen door een kortsluiting en een stroombron door een open keten. Bereken nu in beide gevallen de spanning tussen punten a en b, hou rekening met de polariteit en neem de som (of het verschil) van beide.

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 7.068

Re: [elektriciteit] Th

5.2 Ohm is correct.
Dat is natuurlijk niet echt behulpzaam. Kun je een tekening geven waar deze vervangingsweerstand in zit?

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Th

Dat is natuurlijk niet echt behulpzaam. Kun je een tekening geven waar deze vervangingsweerstand in zit?
Daarom schreef ik er ook nog bij:
Bereken de vervangingsweerstand in het geval stroombron vervangen wordt door een open keten en spanningsbron door een kortsluiting.
Bekijk onderstaand schema en bereken de impedantie die je ziet tussen punten a en b.

Afbeelding

Vervolgens kan je deze théveninweerstand en de berekende théveninspanning gebruiken om een equivalent schema aan het originele op te stellen (zie hieronder).
\(V_{th}\)
wordt 5.6V;
\(R_{th}\)
wordt 5.2Ohm. R5 wordt dan de te onderzoeken weerstand van 2Ohm.

Afbeelding

Berichten: 7.068

Re: [elektriciteit] Th

Daarom schreef ik er ook nog bij:
Dat helpt niet als je niet verteld waar je je aansluitingen plaatst. Ik had bijvoorbeeld direct aan het begin de 2 en 3 ohms weerstand samengenomen. Vervolgens was ik even vergeten dat ik dit gedaan had. Daardoor kwam ik nergens meer de 5.2 Ohm tegen.

Berichten: 2.504

Re: [elektriciteit] Th

Het eerste vervangschame is inderdaad niet moeilijk, dat komt volgens mij hierop neer:

Afbeelding

En zo kan je de stroom van B naar A vinden

Het 2de is waar mijn probleem ligt.

Verder dan dit geraak ik niet:

Afbeelding

Ik vraag me af welke weerstanden ik in serie en welke in parallel moet samennemen om het schema makkelijker te maken.

Ik kan het potentiaalpunt B verschuiven tot direct onder de stroombron bijvoorbeeld, dan hangt het niet meer open in de lucht. Maar A hangt wel nog open in de lucht en dus kan er geen spanning over staan.

Ik moet het schema vereenvoudigen maar snap niet hoe.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Th

Het eerste vervangschame is inderdaad niet moeilijk, dat komt volgens mij hierop neer...
Het verangingsschema is niet helemaal correct. Ik zie dat je daar opeens een weerstand van 6Ohm neerzet. Waarom?
Evil Lathander schreef:Verder dan dit geraak ik niet:

...
Je bent goed op weg. Bekijk nu eens die rechterweerstand waar je problemen mee hebt. Stel dat er een stroom in die tak zou vloeien, waar zou die heen moeten? Er is niets meer NA die weerstand... Er zal dus helemaal geen stroom in die tak vloeien en er is bijgevolg geen spanningsval over deze weerstand en je kunt je potentiaalpunt a VOOR de weerstand plaatsen en die weerstand weglaten. Het berekenen van
\(V_{ab}\)
lijkt me nu zeer eenvoudig.

Reageer