Springen naar inhoud

aanslag van fruit op glas

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 14 januari 2004 - 12:11

Ik doe voor mijn opleiding (museologie, richting collectiebeheer) onderzoek naar een schaal van halfkristal met tin antimoon craquelť. Op deze schaal zit een aanslag veroorzaakt door het fruit wat op de schaal heeft gelegen. Voor mijn onderzoek wil ik graag weten hoe het komt dat het fruit de glazen schaal aantast. Wat voor reacties ontstaan er met het fruit en het glas? En welke stoffen reageren dan met elkaar, zodat de aanslag ontstaat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

i-D

i-D

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2004 - 12:44

een schaal van halfkristal met tin antimoon craquelť

krakelee
ofiets?
wat is dat, is dat een onderdeel van die schaal of zit dat verwerkt in dat kristal.

Je moet weten dat fruit erg zuur is. De pH van een appel of sinaasappel is heel laag, dus dit zou kunnen betekenen dat dit zuur uit het fruit de metalen in de krakelee hebben aangetast.
Ook kunnen zouten, (wellicht ook zuren, zeker oxiderende zuren zoals HNO3) oxidatie tot gevolg hebben, van bijvoorbeeld die tin (SnO2).

((Ik denk dat dat het is, maar als je het zeker wilt weten moet je het even laten meten, bijvoorbeeld op een spectrofotometer....))

groetjes
may the force be with you

Tommie

Tommie

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2004 - 18:31

misschien is het lood glas. lood glas word gebruikt omdat het makkelijk te bewerken is. dan kan het wel dat het lood in het glas heeft gereageerd met de zuren uit het fruit.

• Gast

Geplaatst op 03 februari 2004 - 11:23

bedankt voor de reacties. Ik ben inmiddels opzoek naar wat citroenzuur met glas en tin(oxide) doet.

Groetjes van Elisa

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures