[wiskunde] integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[wiskunde] integraal

Heb een klein integraaltje die ik maar niet kan oplossen. Kan mij iemand een aanwijzing geven ?

Integraal ( DX / x²-a²)

Met a niet gelijk aan nul.

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] integraal

Aanwijzing:
\(\int \frac{1}{x^2 - a^2} dx = \int \frac{1}{(x - a) \cdot (x+a)} dx = \int \frac{C}{x - a} + \frac{D}{x+a} dx\)
waarbij je C en D even zelf moet vinden. Daarna kun je de integraal splitsen in twee integralen die je wel kunt integreren.

Berichten: 17

Re: [wiskunde] integraal

Ondertussen heb ik dat dus wel nogaltyd niet gevonden. Ik was echter zelf ook tot die situatie gekomen maar C en D bepalen vind ik maar niet

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraal

Heb je breuksplitsen al gezien? Zie hier voor uitleg en voorbeelden.

Of zelf: zet C/(x-a) + D/(x+a) terug op gelijke noemer (de oorspronkelijke noemer) en stel dan de tellers aan elkaar gelijk. Hieruit kan je C en D bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: [wiskunde] integraal

Dit had ik idd nog nooit van gehoord maar heb het kunnen oplossen! Bedankt.

Oplossing integraal voor moest iemand het willen oplossen: 1/2a*ln|x-a| - 1/2aln|x+a| + C

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraal

Gypsum schreef:Dit had ik idd nog nooit van gehoord maar heb het kunnen oplossen! Bedankt.

Oplossing integraal voor moest iemand het willen oplossen: 1/2a*ln|x-a| - 1/2aln|x+a| + C
Dan heb je iets (nuttig) bijgeleerd :D

Je antwoord klopt, met een eigenschap van logaritmen (log(a)-log(b) = log(a/b)) ook nog als:
\(\int {\frac{1}{{x^2 - a^2 }}\,\mbox{d}x} = \frac{1}{{2a}}\ln \left| {\frac{{x - a}}{{x + a}}} \right| + C\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer