Dyslexie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 976

Dyslexie

Ik vraag of dyslexie een storing van de waarneming is of van de taal.

Berichten: 300

Re: Dyslexie

aller eerste ik ben niet echt thuis in dit vak gebiede.

maar uit eigen ervaring ( ik heb namelijk zelf dislexie) zouw ik zeggen bijde en bij de waarneming en bij de taal

of mischien nog beter de link tussen wat ik waarneming en de taal valt mij moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dyslexie

Kan je hier wat mee?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dyslexie

Wat bedoel je met "storing van de taal"?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Dyslexie

Daar kan ik zeker wat mee :D

Met een storing van de taal bedoel ik afwijkingen van de regels welke samen een taal constitueren. Ik vat taal dan op een deductisch systeem waarbinnen elke vorm van willekeur een storing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dyslexie

Maar dan kan dyslexie an sich toch niet een storing van de taal zijn? Dyslexie komt bij sommige mensen voor; als het afwijkingen van de regels van de taal zijn komt het toch bij iedereen voor? Of bedoel je dat - in dat geval - alleen dyslectici gevoelig zouden zijn voor de afwijkingen van de regels van de taal?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Dyslexie

Nee, iedereen maakt fouten en iemand die de spellingregels niet beheerst is daarom niet meteen dyslectisch.

Maar dyslexie kan wel een storing zijn van de taal, zo vond ik in de link van Mrtn.

Maar de taal moet nauw samenhangen met waarneming. Misschien zijn ze wel niet zo verschillend dan ik denk.

Berichten: 26

Re: Dyslexie

Het komt mij voor dat de oorzaken van dyslexie zowel in het begrijpen als het waarnemen kunnen liggen. Taal wordt geïnterpreteerd in bepaalde functionele gebieden in de hersenen en als die niet goed functioneren zal het taalbegrip te kort schieten.

Ik vermoed echter dat een veel vaker voorkomende oorzaak van dyslexie ligt in een stoornis van het waarnemen of liever het concentreren op locatie en betekenis van een specifiek stukje tekst binnen een groter geheel.

Er is een mogelijke samenhang of correlatie tussen ad(h)d en dyslexie, maar dat is geen 1 op 1 relatie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Dyslexie

Dyslexie (in de een of andere vorm) komt vaak voor in combinatie met, en is hierdoor vaak een van de eerste hints in de richting van, een milde vorm van een autismespectrum stoornis.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dyslexie

Dyslexie (in de een of andere vorm) komt vaak voor in combinatie met, en is hierdoor vaak een van de eerste hints in de richting van, een milde vorm van een autismespectrumstoornis.
Hoe vaak is 'vaak?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Dyslexie

Een vorm van autismespectrum stoornis (ASS) in combinatie met een vorm van dyslexie/dysgrafie/etc komt vaker voor dan zonder.

Exacte aantallen heb ik niet, maar ik verwacht ook dat die moeilijk te geven zijn aangezien veel mensen met een vorm van ASS (Asperger, HFA) dit mogelijk nooit ontdekken terwijl hun dys* wel ontdekt wordt omdat de symtomen duidelijker en eenvoudiger herkenbaar zijn dan die van een ASS.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 2.504

Re: Dyslexie

Dit doet me vaag aan iets denken.

In het middelbaar hing ooit eens 1 enkele dag lang een briefje aan de deur van het lokaal fysica. Daarop stond een tekst, maar niet normaal geschreven.

Men heeft de positie van de letters van ieder individueel woord veranderd, behalve de eerste en laatste letter.

Dus de woorden blijven allemaal in originele volgorde staan, maar ieder individueel woord wordt "gescrambled". De letters tussen de eerste en laatste worden door elkaar geschud.

Het punt was te bewijzen dat mensen die perfect konden lezen. En dat was voor iedereen die ernaar keek zo.

Weet iemand hoe dat noemt, en hoe het verbonden is met dyslexie?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer