Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Hoi allemaal,

Ik zit met een nogal rare vraag :P

Stel; je neemt een stuk vlees, en je sluit dit op in een luchtdichte glazen bokaal.

Wat zal er in deze bokaal zitten na 1maand, na 1jaar, na 5 jaar, na 10 jaar, na 100 jaar, na 1000 jaar,...

thanks and greets :D

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

clubber schreef:Hoi allemaal,

Ik zit met een nogal rare vraag :P

Stel; je neemt een stuk vlees, en je sluit dit op in een luchtdichte glazen bokaal.

Wat zal er in deze bokaal zitten na 1maand, na 1jaar, na 5 jaar, na 10 jaar, na 100 jaar, na 1000 jaar,...

thanks and greets :D
Als het gewoon luchtdicht verpakt is, zal het toch vergaan. Het moet vacuüm of volledog in een inerte stof verpakt zijn als je wil dat het niet vergaat, want er zitten stoffen en bacteriën in de lucht die het laten vergaan.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 12.262

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Naja, al was het steriel, dan zou het vermoeddelijk nog wel 'vergaan' door de enzymen uit het weefsel zelf. Ik vermoed dat het zich zal afbreken tot een wat vloeibaar geheel tot de proteases zichzelf/elkaar verteerd hebben, waarna het een vrij stabiele bende wordt.
Victory through technology

Berichten: 339

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Naja, al was het steriel, dan zou het vermoeddelijk nog wel 'vergaan' door de enzymen uit het weefsel zelf.
Ik vraag me af of dat effect zo groot is. Zure haringen zijn rauw in zuur gelegd, maar blijven toch redelijk van structuur. Of zorgt de zuurgraad dan voor verminderde werking van proteasen?

Berichten: 12.262

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Dat zal zeker wel een rol spelen - de enzymen in de meeste weefsels hebben hun optimale werking bij een pH rond 7. Overigens is het geen eenvoudig experiment om uit te voeren, iets steriel en luchtdicht inpakken valt natuurlijk tegen. Je zou het wellicht na inpakken middels straling kunnen steriliseren, maar bij zulke doses zou dat ook wel effect op de aanwezige enzymen kunnen hebben.
Victory through technology

Berichten: 8

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

iemand nog een gedacht? wat zou er na 1000 jaar in de bokaal zitten? :D :P :D :P

:P

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

clubber schreef:iemand nog een gedacht? wat zou er na 1000 jaar in de bokaal zitten? :D :P :D :P

:P
Je komt over alsof je geïrriteerd bent omdat je geen bevredigend antwoord hebt, mijn excuses als ik dat verkeerd inschat.

Als ik het juist inschat, snap ik toch niet waarom. Wij denken toch na over je vraag en geven je toch antwoord?

Volgens ons zal je vlees vergaan, dus na een paar weken al zal daar een behoorlijk rot stuk vlees liggen, na duizend jaar waarschijnlijk enkel nog stof.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 12.262

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Naja, veronderstelt dat luchtdicht ook waterdicht is, denk ik niet dat het van 'stof' zal komen...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Hierbij ga je er voor het gemak wel even van uit dat het verpakkingsmateriaal de 1000 jaar lucht- en vochtdicht blijft bestaan. dat zou nog wel eens problematisch kunnen blijken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 16

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Om alvast een begin te maken met de oplossing van je vraagstuk stel ik voor dat je proefondervindelijk vaststelt wat je stuk vlees doet in het komende jaar,neem 12 weckpotten en stop er een stuk vlees in maak ze vacuum en neem iedere maand de proefop de som. ik denk dat het bederf in de eerste maanden plaatsvind en daarna steeds langzamer dit door de anaerobe bacterien.

maar na een jaar zal het niet meer te eten zijn, denk maar aan mummies die zijn ook niet weggerot of zo maar eetbaar zijn ze ook niet,

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Er schiet me ineens een fragment uit een televisie show te binnen waarbij iemand een blik boerenkool stamppot uit WO2 eet. Hier was niks mis mee. Dit gaat dus al over een tijdsspanne van pak 'm beet 60 jaar.

Inblikken gevolgt door bestraling (wat wel vaker gebeurd bij blikken) kan dus een methode zijn die het overwegen waard is. De smaak zal natuurlijk verloren gaan, maar eetbaar is het nog zeker.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 16

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

Wouter_Masselink schreef:Er schiet me ineens een fragment uit een televisie show te binnen waarbij iemand een blik boerenkool stamppot uit WO2 eet. Hier was niks mis mee. Dit gaat dus al over een tijdsspanne van pak 'm beet 60 jaar.

Inblikken gevolgt door bestraling (wat wel vaker gebeurd bij blikken) kan dus een methode zijn die het overwegen waard is. De smaak zal natuurlijk verloren gaan, maar eetbaar is het nog zeker.
dit is niet hetzelfde als een stuk vlees in een luchtdichte omgeving opslaan, ingeblikte levensmiddelen worden voordat ze luchtdicht worden opgeslagen verhit (geconserveerd vandaar conserve) de vraag die hier gesteld werd ging over vlees dat in een luchtdichte omgeving opeslagen word dit is een omgeving waarbij geen lucht uitgewisseld word en niet over gecoserveerd vlees.ook vacuumverpackt vlees, vlees waaarbij geen lucht meer aanwezig is heeft een beperkte houdbaarheid.

Berichten: 339

Re: Organisch materiaal luchdicht afsluiten

We blijven er een beetje omheen draaien. Bacterie- en schimmelgroei is het grootste probleem. "Vlees" is spierweefsel. In principe is dat (voor de dood van het dier) bacterievrij.

Wild moest vroeger 'rijpen': een aantal weken laten liggen, voordat het verwerkt werd. Ook Herman den Blijker beschrijft dat hij rauw vlees een aantal weken in de koelkast liet hangen. De bacteriegroei beperkt zich tot de buitenkant. (info over rijpen van vlees). Bij mummies drogen de spieren in principe gewoon uit, terwijl met toevoegingen (balsemvloeistof) de bacteriegroei wordt tegengegaan.

Vanouds zijn er allerlei manieren om bacteriegroei tegen te gaan:

* Zouten (pekelvlees)

* Wecken / inblikken (luchtdicht afsluiten).

* Roken (ham)

* Drogen ('biltong')

* In zuur leggen (bv. zure haring)

* In suiker leggen (geconfijt)

* In alcohol leggen

* Formaldehyde (anatomisch museum)

Op al deze manieren blijft het vlees in prinicpe jaren houdbaar; ook de structuur blijft redelijk stabiel.

Dus als je een manier weet om de bacterieen en schimmels uit te roeien voordat het vlees in de glazen bokaal komt, blijft het verder jaren goed. Maar de 1000 jaar uit de vraag is wel heel lang...

Reageer