Springen naar inhoud

Luchtgevulde bollen in vloeibaar stikstof

• Log in om te kunnen reageren

byte

byte

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 22:03

Hallo iedereen

ik heb onlangs een filmpje gezien waarbij men een luchtgevulde ballon (op kamertemperatuur 293K) in vloeibaar stikstof stak (temperatuur: 77K). en wanneer je de ballon uit de stikstof haalde was de ballon zo plat als een pannekoek. Nogthans zou volgens de berekeningen met de algemene gaswet de ballon maar 1/4 mogen inkrimpen.

Waarom krimpt de ballon meer in??

Mijn eerste idee was dat: Omdat we het berekent hebben met de algemene gaswet (en deze wet geldt enkel voor gassen) en we stoppen de ballon in een vloeistof, dat dan onze berekenningen niet meer kloppen . En omdat de stikstof moleculen dan dus dichter op elkaar zitten (vloeistof) dan de moleculen in de ballon. dat dus dan de stikstof moleculen de moleculen in de ballon plat duwen omdat ze een grotere dichtheid hebben.

Nu is mijn vraag zit ik er helemaal naast of klopt mijn antwoord toch een beetje??

Alvast bedankt!!!

ps: het expirement staat op het einde van dit filmpje op youtube

Veranderd door Miels, 29 december 2008 - 00:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2008 - 22:14

Ik ga het filmpje niet bekijken want ik zie dat het ruim 50 minuten duurt.

Lucht bestaat voor 21 % uit zuurtstof wat "zwaarder" is dan lucht en dus een hoger kookpunt heeft.

Bij een temperatuur van 77 Kelvin zal lucht daardoor volledig tot vloeistof condenseren en daardoor neemt het volume drastisch af en wordt de ballon plat.
Hydrogen economy is a Hype.

byte

byte

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2008 - 12:59

Dus als ik het goed heb kan dit dan dus niet berekent worden met de algemene gaswet????

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 december 2008 - 13:01

Inderdaad, als al het gas vloeibaar is geworden heb je weinig meer aan de gaswetten.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 december 2008 - 13:58

De stikstof en waterdamp in de ballon worden ook vloeibaar. Alleen daardoor houd je hooguit 1/5 van het beginvolume over.
Het volume van de restgassen (zuurstof, edelgassen) wordt, zoals je zei, 4 maal zo klein.
Totaal wordt het volume dan pakweg 20 x zo klein.

Veranderd door thermo1945, 23 december 2008 - 13:58

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures