Springen naar inhoud

Weerstand van bochten

• Log in om te kunnen reageren

Flow

Flow

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 22:38

Hallo allemaal,

Ik heb op stage een opdracht over lucht stroming door buizen. Alleen is nu mijn vraag wat beter is in een 90į BOCHT. Is een vierkante buis beter voor de stroming of een cirkelvormige. In het boek Fluid Mechanics van Frank M. White staat op pagina 371 een grafiek met de weerstandscoŽfficiŽnt met stroming door een cirkelvormige buis. Ik zoek een soort gelijke grafiek van een vierkante buis zodat ik een vergelijking kan maken. Ik heb gehoord dat een vierkante bocht beter is dan een cirkelvormige omdat dan de centripetaal kracht een gelijk oppervlak heeft en bij een circelvormige bocht verandert dit steeds. Mijn vraag welke bocht de laagste weerstandscoŽfficiŽnt heeft.

Groeten,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2008 - 23:01

In het boek Fluid Mechanics van Frank M. White staat op pagina 371 een grafiek met de weerstandscoŽfficiŽnt met stroming door een cirkelvormige buis.

Verborgen inhoud

[attachment=2940:1.PNG]
Quitters never win and winners never quit.

vanOekelen

vanOekelen

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2008 - 00:18

Vrij vertaald (uit Dubbel 22):
Voor h/b<1: K=K0 h/b, voor h/b>1 K=K0 sqrt(h/b). K0 moet genomen worden zoals voor een bocht met een binnendoorsnede d met d=2bh/(b+h).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures