Zijn wij alleen in het universum?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Zijn wij alleen in het universum?

Met deze vraag loop ik al een aantal jaren rond en wil daar toch graag over discussiëren, Waarom zijn we hier, waarom hebben we gemiddeld maar 80 jarige houdbaarheidsdatum en waarom zijn wel vooralsnog nog steeds alleen, terwijl er honderden, misschien wel miljoenen galaxy's daarbuiten zijn met net zulk intelligent leven als ons, en waarom kennen we die niet. Denken die levensvormen daar dat we te dom zijn, dat ze daar al miljoenen jaren voor zijn op technologie, of hebben ze iets beters dan technologie, hebben ze daar ons al ten dode op geschreven om geen contact met ons te zoeken?

Ik bedoel, het universum is oneindig. Is de aarde gewoon toeval, zijn wel wel of niet de enigste levensvormen? We kunnen niet alleen zijn, dat zo egoïstisch zijn toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Dat wij alleen zijn, dat zou ik merkwaardig vinden. Zoals je zelf zegt is het heelal zodanig (eindeloos?) groot dat de kans toch klein moet zijn dat enkel op de planeet aarde leven mogelijk is. Maar ik weet niet hoe het zit met "intelligent" leven. Op onze planeet zijn er al zoveel verschillende diersoorten en enkel wij de mens hebben een intelligentie dat geen enkel ander diersoort dat kan evenaren. Ik persoonlijk ben er van overtuigd dat er minstens prokaryoot leven bestaat buiten onze planeet.

In ieder geval ben ik niet overtuigd van de verhalen over ontmoetingen van het 1/2/3/4de type.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Zijn we alleen? We zijn met z'n miljarden op deze aardbol. En dan nog alleen maar mensen. Hoeveel insekten zijn er wel niet? En andere levende organismen? En daar kunnen we nog niet eens mee communiceren! Wat maak je je druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Zijn we alleen?Hoeveel insekten zijn er wel niet?


Maar het gaat hem niet over het leven op onze aardbol, maar wel over het leven op andere planeten. Uiteraard doelen we daarop. Mijn excuses als dat voor u niet duidelijk was.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Hier misschien wat toepasselijke dingetjes:

Jouw vraag is als de Fermiparadox, die doorgaans kort wordt beschreven als “waar is iedereen?”.

Daarmee wordt bedoeld dat indien het heelal wemelt van het (intelligente) leven deze beschavingen inmiddels het volledige Universum zouden moeten bevolken, zelfs wanneer men aanneemt dat de beperkingen die wij momenteel menen vast te mogen stellen in de natuurwetten (reizen sneller dan het licht onmogelijk) ook voor deze beschavingen gelden, ongeacht de stand van de technologie.

Zoveel moeite het ons kost om in ieder geval al wat basic kennis op te doen over planeten in ons eigen Zonnestelsen en Melkweg, het ligt nog volkomen buiten onze mogelijkheden om datzelfde te kunnen doen bij alles wat verder weg ligt dan dat in het Universum. Laat staan dat wij met een ander intelligent ras contact op zouden kunnen nemen, áls we die al zouden kunnen ontdekken, op zo'n manier dat er ook over en weer gereageerd kan worden binnen zelfs maar een mensenleven ! !

Hoeveel kans denk je dat er bestaat dat die andere (eventuele) anderen in staat zijn dat wel naar óns toe te doen?!

Astronomen hebben een formule ontwikkelt die een schatting doet van de vorming van buitenaards intelligent leven: de Drake-formule. Deze is genoemd naar Frank Drake, de man achter de eerste zoektocht met behulp van radioastronomie naar buitenaards leven. Deze formule luidt als volgt:

N = Rx . fp . ne . fl . fi . ft . L

Waarbij:

· N = het aantal beschavingen in staat om te communiceren door de interstellaire ruimte

· Rx = het gemiddelde tempo van stervorming

· fp = het gedeelte van de sterren met interplanetaire systemen

· ne = de hoeveelheid aardse planeten per zonnestelsel

· fl = het gedeelte van de planeten waarop leven kan vormen

· fi = het gedeelte van de levenbevattende planeten waarop intelligent leven ontwikkelt

· ft = het gedeelte van de levenbevattende planeten met intelligent leven waarop beschavingen ontwikkelen die interstellair kunnen communiceren.

· L = de leeftijd van een technische beschaving

Nadat astronomen de formule helemaal hadden ingevuld, bleek het aantal beschavingen in ons eigen Melkwegstelsel tussen een paar duizend en een miljoen te liggen.

Al zoveel beschavingen in ons eigen Melkwegstelsel? Dat klinkt toch redelijk dicht bij huis. Het kan maar zo zijn dat er vandaag of morgen een planeet wordt ontdekt waar alle omstandigheden zo zijn, dat er heel goed intelligent leven zou kunnen zijn ontwikkeld. Regelmatig hoor je erover in het nieuws, dat er weer een nieuwe planeet is ontdekt. Meestal wordt dan meteen de vraag beantwoord hoe groot de kans is dat daar leven is. Met de techniek die momenteel beschikbaar is, kan men daar nog niet zoveel over zeggen. De toekomst zal het antwoord brengen.

Volgens sommige onderzoekers is de formule van Drake alleen maar wishful thinking en is de waarde eigenlijk nihil. Van de meeste termen in de formule is totaal niet te zeggen wat een realistische waarde is. Vooral van de laatste vier termen is nog helemaal niets bekend en dat zal binnen afzienbare tijd ook niet veranderen. Van bijvoorbeeld fl kan alleen gezegd worden dat het steeds duidelijker wordt dat het leven op aarde steeds unieker lijkt te worden. Het blijkt dat voor ontstaan van leven een ongelofelijke hoeveelheid situaties en voorwaarden precies op elkaar afgestemd moet zijn. Als er maar één voorwaarde niet wordt vervuld, dan ontstaat er geen leven.

Het wordt verder en erg duidelijk uitgelegd op: http://www.leveninhetheelal.nl/inzendingen...NiekVerlaan.htm

of bij Wikipeda onder: 'buitenaards leven' en 'antropisch principe'.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Brigritte, als je een copy-paste-tekst plaatst, gelieve wel de specifieke bron erbij te geven (of beter nog: alleen linken naar de website).

De tekst onder het kopje "kritiek" van wikipedia-pagina is hier letterlijk overgenomen.

Enne, je bent nog een factor
\(B_s\)
vergeten in de vergelijking :D :

Afbeelding
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Het is wel leuk voor in WSF café, maar een constante moet je experimenteel bepalen.

Hoe zijn de constanten in de formule van Drake bepaalt? Gokken?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Geen enkele constante uit Drake's formule is ook maar enigszins te bepalen. Bovenstaand grapje heeft dan ook een grote kern van waarheid in mijn ogen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Geen enkele constante uit Drake's formule is ook maar enigszins te bepalen. Bovenstaand grapje heeft dan ook een grote kern van waarheid in mijn ogen.
Hehe, ja, en hij is daarnaast ook erg grappig. Zelf vraag ik me trouwens nog af of er wel intelligent leven op *aarde* is, de rest van het universum daargelaten, maar mijn definitie van 'intelligent' is vast te eng.
Ik bedoel, het universum is oneindig. Is de aarde gewoon toeval, zijn wel wel of niet de enigste levensvormen? We kunnen niet alleen zijn, dat zo egoïstisch zijn toch?
We zijn vast niet alleen. Maar de afstanden zijn zo groot dat er geen economische redenen zijn om die afstanden te willen overbruggen - voor ons niet, voor hen niet. Dat betekent dat de gebeurtenissen in andere sterrenstelsels praktisch gezien irrelevant zijn voor ons.

Kunnen we ooit de lichtsnelheid overbruggen? Dat kan niet, of je moet aan een soort nog te ontwikkelen magie denken. De natuurwetten buigen en breken. Lijkt me pittig. Ik ga er niet op wachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zijn wij alleen in het universum?

We kunnen niet alleen zijn, dat zo egoïstisch zijn toch?
Waarom zou dat egoïstisch zijn?

Als we nou actief anderen zouden verdrijven omdat we de enige bewoonde planeet willen zijn, dan snap ik je opmerking. Maar volgens mij doen we dat niet, dus hoe kom je tot die vraag?

(dit gaat niet over de aarde)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 144

Re: Zijn wij alleen in het universum?

De formule van Drake is Junkscience op zijn best. Veel van de factoren die ingevuld moeten worden zijn compleet onbekend en kunnen op dit moment alleen maar geraden worden.

Zonder de waardes die ingevuld moeten worden is deze theorie net zo waar als de eerste de beste heilige boekzwaaier die beweerd dat er geen leven is buiten de creatie van dat ene godheid of goden. Geen van beide kan bewijzen dat hun theorie klopt en dat deze getoetst kan worden, maar beiden zullen beweren dat het absoluut waar is.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Zijn wij alleen in het universum?

het is heel moeilijk om op ons niveau van ontwikkeling, we kunnen nog niet eens tot de helft van de snelheid van het licht halen. sterker nog we kunnen niet eens al onze eigen mensen voeden, wat zal buitenaards leven dan denken over ons?

We kunnen er ook geen normale andwoorden op geven "zo is de economie" of "dat komt door amerika'" of een ander zegt "je moet gewoon geluk hebben dat je op de goede plek word geboren"

En hoeveel mensen zijn op een andere planeet geweest? niet veel

zo kun je heel lang door gaan, met allemaal dingen die wij nog niet hebben gehaald maar eigenlijk helemaal niet meer zo onhaalbaar zijn als 50 jaar geleden

Simp
een zwart gat is een plek waar god door null heeft gedeelt

Berichten: 582

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Y-Less schreef:Met deze vraag loop ik al een aantal jaren rond en wil daar toch graag over discussiëren, Waarom zijn we hier, waarom hebben we gemiddeld maar 80 jarige houdbaarheidsdatum en waarom zijn wel vooralsnog nog steeds alleen, terwijl er honderden, misschien wel miljoenen galaxy's daarbuiten zijn met net zulk intelligent leven als ons, en waarom kennen we die niet. Denken die levensvormen daar dat we te dom zijn, dat ze daar al miljoenen jaren voor zijn op technologie, of hebben ze iets beters dan technologie, hebben ze daar ons al ten dode op geschreven om geen contact met ons te zoeken?

Ik bedoel, het universum is oneindig. Is de aarde gewoon toeval, zijn wel wel of niet de enigste levensvormen? We kunnen niet alleen zijn, dat zo egoïstisch zijn toch?
Onze houdbaarheidsdatum is afhankelijk van de omstandigheden.

Persoonlijk denk ik dat wij eigenlijk een betrouwbare functie hebben van pakweg 30 jaar als wij in de omstandigheden zouden leven van voor het stenen tijdperk. Dat betekent niet dat je dan meteen versleten bent maar vanaf die tijd wordt je steeds zwakker en ben je voor de roofdieren een makkelijkere prooi. Bovendien krijg je op oudere leeftijd ook nog met kleine mankementen te maken en wordt je eerder ziek.

In de loop van de tijd heeft de mens de wereld naar zijn hand gezet en de omstandigheden verbeterd.

Dat men nu 80 kan worden hangt af van de omstandigheden die we vandaag de dag hebben.

Geen roofdieren, goede gezondheidszorg, zekerheid dat je elke dag eten en drinken hebt om er een paar te noemen.

Zonder bewijs denk ik dat de mens niet alleen is in het heelal. Er zijn onvoorstelbaar veel sterren en planeten in het heelal , het kan niet anders zijn dan dat er nog meer leven moet zijn. Minder intelligent leven maar zeker ook veel intelligentere levensvormen dan wij.

Er is een probleem, het heelal is onvoorstelbaar groot. Zelfs radio en tv signalen doen er honderdduizenden jaren over om ook maar ergens te komen.

Als je niet met een truuk kan reizen zoals ruimtekromming of wormholes dan zie ik nog geen bezoekje van aliens .

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mens op dit moment of voor altijd niet intelligent genoeg is om het te zien. dat wij allang signalen uit de ruimet krijgen, dat er allang bezoekjes zijn geweest van aliens.

Je wereld is tenslotte net zo groot als dat je zintuigen kunnen waarnemen met of zonder hulpmiddelen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Zijn wij alleen in het universum?

We zijn waarschijnlijk gewoon als een mieren hoop in je achter tuin; waarom zou je met ze proberen te praten? je heb er niks aan en als je iets van ze wil weten neem je er een mee of meerdere net wat je wil.

We zijn waarschijnlijk gewoon te klein en als we dan zo groot al zij zijn dan zijn zij ook weer veel groter maar dan (als het kan ) comminuceer je waarschijnlijk met mensen van je eigen niveau
een zwart gat is een plek waar god door null heeft gedeelt

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Nou,

mocht er ander leven zijn in het universum, is het dan wel op een planeet? waarom niet op een kubus?

en hoe comminiceren ze daar? maken ze gerbuik van voertuigen? maken ze gebruik van licht? leven ze van voedsel net als wij? of krijgen zij hun vitamintjes binnen via de lucht die ze inademen.

Heb je er ooit aan gedacht dat wij (alle mensen en dieren) de aliens zijn in dit universum!?

Reageer