Onderwater ballen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Onderwater ballen

Als ik een bal vlak onder het wateroppervlak los laat, springt de bal boven het wateroppervlak uit.

Als ik diezelfde bal van grotere diepte loslaat, komt hij nauwelijks hoger dan zijn positie tijdens het drijven.

Dat lijkt me strijdig. Toch is dit een experimenteel gegeven.

Hoe kan dat?

Berichten: 1.007

Re: Onderwater ballen

Een bal met lucht erin heeft weinig massa dus zal grote versnellingen ondervinden. Bovendien geeft het medium water veel wrijving dus de terminale snelheid is klein. Deze twee zaken dragen eraan bij dat de bal een kleine afstand nodig heeft om in de buurt van z'n terminale snelheid te komen. Deze terminale snelheid is een maat voor de bereikte hoogte boven het wateroppervlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Onderwater ballen

Wat is terminale snelheid? Aan je verhaal te zien gok ik maximale snelheid die die kan halen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwater ballen

Wat is terminale snelheid? Aan je verhaal te zien gok ik maximale snelheid die die kan halen?
yup
Sjakko schreef:..//..

Deze terminale snelheid is een maat voor de bereikte hoogte boven het wateroppervlak.
Maar dat is nog geen verklaring voor het kennelijk waargenomene. Komend van dieper is die terminale snelheid in elk geval bereikt, komend van zeer geringe diepte is die hoogstens gelijk, waarschijnlijk lager, en zou de bal komend van zeer geringe diepte dus minder hoog moeten opspringen. Hier wordt het tegengestelde beweerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Onderwater ballen

Komend van dieper is die terminale snelheid in elk geval bereikt, komend van zeer geringe diepte is die hoogstens gelijk, waarschijnlijk lager, en zou de bal komend van zeer geringe diepte dus minder hoog moeten opspringen. Hier wordt het tegengestelde beweerd.
Nee hoor, hij zegt dat de bal vanaf grotere diepte "nauwelijks hoger" opspringt, dus wel iets hoger. Mijn uitleg is dat de bal ook vanaf geringe diepte in de buurt kan komen van zijn terminale snelheid en dus bijna even hoog opspringt als de bal van de grotere diepte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwater ballen

nee, dat zegt Thermo niet:

bij ondiep loslaten: "springt de bal boven het wateroppervlak uit".

bij diep loslaten: "komt hij nauwelijks hoger dan zijn positie tijdens het drijven"

dat scheelt nogal wat, en wel in omgekeerde richting van wat intuïtief verwacht zou worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Onderwater ballen

:P :D Dat is inderdaad andere koek. Ik kan hier zo gauw geen verklaring voor verzinnen.

Berichten: 2.746

Re: Onderwater ballen

Ik denk dat je het zal moeten zoeken, in het feit dat de bal gecomprimeerd wordt op grotere dieptes?

de massadichtheid van de bal is niet constant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwater ballen

Vooropgesteld dat de door Thermo geciteerde waarneming correct is, dan is het enige dat ik kan verzinnen dat bij het van grotere diepte omhoog komen de bal ook water voor zich uit omhoogduwt, zoals een schip ook een golf voor zich uit duwt. Dat water moet aan de kant terwijl de bal al boven komt? Meer dan bij een bal die van vlak onder het oppervlak wordt losgelaten?
balonder1.png
balonder1.png (4.2 KiB) 685 keer bekeken
stoker schreef:Ik denk dat je het zal moeten zoeken, in het feit dat de bal gecomprimeerd wordt op grotere dieptes?

de massadichtheid van de bal is niet constant.
lijkt me nauwelijks van belang. De doorsnede en daarmee de weerstand wordt dan ook geringer, en de snelheid dus juist weer hoger. Bovendien is de bal nabij eht oppervlak nauwelijks meer samengeperst, en zal hij al expanderende vlot genoeg weer afremmen tot de terminale snelheid behorend bij zijn diameter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: Onderwater ballen

Maar in hoeverre is dit correct?

Ik weet nog als ik in het zwembad speelde met een bal, was het altijd een leuk spelletje om dat ding onder te duwen, en los te laten, zodat hij omhoog sprong.

Als je de bal net onderdompelt, dan komt hij niet helemaal uit het water.

Als je de bal onder je voeten duwde, en dan losliet, sprong hij een meter hoog ofzo uit het water.

Dus ik vraag me af: hoe concreet is deze waarneming?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onderwater ballen

Dus ik vraag me af: hoe concreet is deze waarneming?
Ik heb niet bekeken, of de 'spronghoogte' afhankelijk is van de verhouding van de middellijn van de bal en de begindiepte.

Onvermeld bleef, dat de beginsnelheid in beide gevallen nul was.

De verklaring van Jan in verband met de hoeveelheid water die weggeduwd moet worden, leek me zeer plausibel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwater ballen

Ik begrijp je dus goed dat het om je eigen waarnemingen gaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onderwater ballen

Ik begrijp je dus goed dat het om je eigen waarnemingen gaat?
Correct.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwater ballen

De resultaten uit jouw "experiment" lijken sterk in tegenspraak met de resultaten uit ToonB's experiment.

Dit vraagt om nader onderzoek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Onderwater ballen

Dit vraagt om nader onderzoek.
Ik ben net 10 dagen op vakantie geweest naar een warm land alwaar ik drijvend in het zwembad terug dacht aan deze thread. Nader onderzoek is uitgevoerd en: er is niks mis met het geheugen van thermo1945. Zijn waarnemingen waren correct.

Hoe dieper je de bal onderdompelt, hoe hoger hij opspringt, zolang het maar niet dieper is dan ongeveer 4 maal de diameter van de bal (getest met een lichte handbal en een volleybal).

Ik vraag me af of er bij een bepaalde opwaartse snelheid een andere stroming om de bal ontstaat. Bijvoorbeeld een circulatie onder de bal die hem ineens een extra weerstand geeft?

Reageer