[wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Kan je een systeem van drie vergelijkingen met drie onbekenden oplossen met de TI 84?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Dag Student hu, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Sorry, ik ben nieuw en had de regels nog niet door...

Ik ben bezig met problemen met matrices eigen vectoren en eigenwaarden. Het oplossen van die vergelijkingen is erg tijdrovend vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Is het een stelsel van lineaire vergelijkingen? Dat kan wel, via matrices of soms met een ingebouwde "(simultaneous) equation solver".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

ja, het is een stelsel van lineaire vergelijkingen.

Hoe doe je het met de GR via tmatrices? Ik weet wel hoe gewone berekeningen met matrices met de Gr kan uitvoeren, maar met onbekenden niet. Of is dit en erg domme vraag?

ik ga op zoek naar de "(simultaneous) equation solver" om te downloaden.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Ken je methodes via matrices om stelsels op te lossen? Gauss-eliminatie, spilmethode enzovoort, het komt neer op het brengen in row-reduced (zo heet het denk ik in je GRM) form van de matrix.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Er zijn twee mogelijkheden (misschien meer, maar ik ken er twee) om dit te doen (en TD haalde ze allebei reeds aan).

De eerste mogelijkheid is het gebruik van de zgn. row reduced echelon form. Eerst geef je het stelsel in matrixvorm in via 2ND > MATRIX > EDIT. Daarna ga je naar 2ND > MATRIX > MATH, waar je de optie B:rref( selecteert. Vervolgens selecteer je via 2ND > MATRIX de gewenste matrix en druk je op ENTER. Je rekenmachine zet de matrix om in gereduceerde echelonvorm.

De tweede mogelijkheid is niet in je rekenmachine ingebouwd, maar is een programmaatje dat PlySmlt of PlySmlt2 heet. Als je dat hebt, druk dan op APPS en selecteer het programmaatje. Ga door naar 2: SIMULT EQN SOLVER, waar je het aantal vergelijkingen en onbekenden ingeeft. Vervolgens kom je via NEXT terecht bij de matrix waar je het stelsel kan invullen. Een druk op SOLVE levert ten slotte de oplossingen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: [wiskunde] 3 vergelijkingen met 3 onbekenden

Erg bedankt! Ik snap het!

Nu gaat het een stuk sneller.

fijne feestdagen!

Reageer